PUOLEN SUOMEN KIERTUEEN ENSIMMÄINEN ETAPPI

23.6.2009

Makkarat on syöty, saunat saunottu ja juhannusjuomat juotu. Hikinen työ keskikesän juhlien jälkeen käynnistyi harjoituskentällä eilen ja jatkui samoissa puuhissa tänään. Seuraava tähtäin on huomenna, kun FC OPA matkustaa testaamaan Joulupukin oman joukkueen FC Santa Clausin haluja luopua pisteitä sisältävistä lahjapaketeistaan.

Rovaniemen visiitistä alkaa maakuntien valtateihin tutustuminen, joka päättyy vasta elokuun alussa pelattavaan seuraavaan kotiotteluun. Tour de Finlandiin mahtuvat etapit Vaasassa, Seinäjoella, Vöyri-Maksamaalla ja Ylivieskassa sekä välipysähdys todellisessa kärkikamppailussa OPS:n vieraana.

FC Santa Claus - FC OPA pelataan Rovaniemellä Susivoudin kentällä klo 18:30 alkaen. Isoksi kysymykseksi ottelun käsikirjoituksessa nousee RoPS:nkin väliaikaisena kotikenttänä toimivan Susivoudin nurmen kunto, joka on herättänyt kitkeriä kommentteja liigajoukkueita myöten.

Ruoho on varmasti kasvanut keväästä, mutta aikainen kentän käyttämisen aloitus ja ainakin kahden joukkueen aiheuttama rasitus ei voi olla näkymättä pitkin kesää. Susivouti on kuitenkin aikaisemmin tunnettu samettimaisesta pinnastaan, jota FC OPA:kin testasi pari vuotta sitten Kolmosen ottelussa.

Kuten alkukauden aikaisemmissakin ruohopeleissä epätasainen pinta voi aiheuttaa vaikeuksia maata pitkin vauhdikkaasti pelaavalle FC OPA:lle. Taistelupeli on varmasti tiedossa ja se oletettavasti saattaa ratketa yhteen tai kahteen tehtyyn maaliin. Tasaista ennakoi Veikkauskin, joka on antanut vastustajalle yhden kauden pienimmistä voittokertoimista 3,95.

Erikoistilanteet voivat olla tärkeissä rooleissa molemmissa päissä. FC Santa Claus luottaa pelissään vahvasti niihin ja ainakin talven harjoitusottelussa rankaisi erikoistilanteista kovalla kädellä. Santa voitti silloin hiihtolomatunnelmissa surffailleen FC OPA:n 3-1.

FC Santa Claus on alkukauden ollut ennakoidusti vahva kotijoukkue, mutta heikko vieraissa. Sen ainoa matkavoitto on tullut avauskierroksella heikosta Virkiästä. Sen sijaan Rovaniemeltä voittajana on poistunut ainoastaan SJK. Toisaalta SJK on myös ollut ainoa kärkipään seura, joka on tähän mennessä napapiirillä vieraillut.

Kotijoukkueen pelaajien joukossa ärsytyskynnystä on nostanut nolo cup-tappio ikämiesjoukkue Real Kokkolalle. Ottelu pelattiin jo kesäkuun toisella viikolla ja se on FC Santa Clausin viimeisin iltapuhde. Tältä osin FC OPA on valmiimpi, sillä se otteli viimekin viikolla kahdesti ennen karkaamista lyhyelle juhannuslomalle.

FC Santa Clausin ryhmä on mielenkiintoinen pakka kokeneita pelimiehiä ja FC Lynxin mukana tulleita tuntemattomia mutta yllätysvalmiita pelaajia. Joukkueesta löytyy puolenkymmentä nimeä, joilla on kokemusta liigaotteluista asti. Pääsarjan ilman haistelu rajoittuu enimmillään Matti Kutilan 16 otteluun, mutta yhtäkään liigapeliä meriittilistalla ei tällä sarjatasolla pidä väheksyä.

FC Santa Clausin mielenkiintoisiin nimiin kuuluvat AC Oulussa ja OLS:ssa esiintynyt puolustaja Santeri Viitasaari sekä piirisarjojen maalinsylkijä Ville Ylipaavalniemi, jonka lapikas on Kakkosessa heilunut vasta kolmen osuman verran. Joukkueen maalipörssiä johtaa Matti Kutila viidellä maalilla.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

30.06.2007KolmonenFC Santa Claus - FC OPA6-4 (3-3)
09.09.2007KolmonenFC OPA - FC Santa Claus3-0 (0-0)
28.02.2009HarjoitusFC OPA - FC Santa Claus1-3 (0-2)