SYYSKIERROKSELLE OTETAAN VARASLÄHTÖ

13.6.2009

FC OPA:n sarjaohjelmassa on kauden viides kotiottelu huomenna, kun JBK saapuu vieraaksi Ouluun. Ottelu alkaa Castrenin urheilupuistossa klo 18:30 ja se on samalla syyskierroksen varaslähtö jo tässä vaiheessa kautta. Kevätkierroksen kamppailu oteltiin toisella sarjakierroksella Pietarsaaren hallissa ja sen FC OPA voitti Janne Mahlakaarron hattutempun siivittämänä 4-0.

Alkuperäisessä sarjaohjelmassa oli tällä paikalla vapaa viikonvaihde ennen juhannusta, mutta syyskierroksen ottelu siirrettiin huomiselle pietarsaarelaisten aloitteesta. Samaa optiota ovat käyttäneet OLS ja Norrvalla FF, jotka pelaavat oman keskinäisen ottelunsa ennen FC OPA:n kotiottelua.

Kakkosen nykyisessä C- tai pohjoislohkossa yhtäjaksoisesti pisimpään ollut JBK on ajautunut lähihistoriansa pahimpaan kriisiin, joka omalla tavalla heijastelee myös farmi-isäntä FF Jaron ongelmia. Rahasta ei taida aivan suurta pulaa olla, toisin kuin Jarolla, mutta pelaajiston suhteen kysymysmerkkejä on paljon ja ne ovat isoja.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta JBK:n pelaajat ovat nuoria, seudun kehityskelpoisia yksilöitä. Ikähaarukka vaihtelee 17:n ja 22:n välillä, mikä tarkoittaa JBK:n muodostuvan pitkälti pelaajista, joiden henkisissä kyvyissä kantaa vastuuta ja raskaita paineita saattaa olla vielä kehittämisen varaa.

JBK:n niukempaa kokenutta kaartia edustaa mm. vielä 45-vuotiaana pelaamista jatkava valmentaja Alexei Eremenko, joka "korkeasta" iästään huolimatta ei häpeä taidoiltaan tai kunnoltaan yhtään monen muun nuoremman kaverin edessä.

JBK:lla on heittää puolustukseen 188 liigaottelun kokemuksella Niklas Storbacka, mutta hänenkään pelaamisensa ei taida aivan täysipainoista olla Jaron toimitusjohtajuuden vuoksi. Storbacka on pelannut vain kolmessa (Huom! OLS-ottelun pöytäkirja ei ole netissä) ottelussa ja niissäkin vain kerran ehtinyt lähteä istumaan bussiin vieraskentälle.

Muita mainitsemisen arvoisia nimiä ovat mm. puolustuksen toinen kokenut nimi, 26-vuotias Daniel Kock sekä JBK:n tämän hetkinen maalitykki Mathias Kronholm. JBK on saanut riveihinsä kolme itäapua Alexander Nechayevin, Andreij Mamatykin ja Ilya Vaganovin. Heidän panoksensa JBK:lle on vielä hämärän peitossa.

JBK:lla on farmisopimus FF Jaron kanssa, mutta liigajoukkueen pienen ringin vuoksi apuja on tuskin odotettavissa tähänkään otteluun. Eniten peliminuutteja on käynyt hakemassa nuori maalivahti Jesse Öst, joka on jakanut torjuntavastuuta pääasiassa saman ikäisen Anton Fagerströmin kanssa.

Sarjataulukossa JBK on valahtanut jumboksi. Pisteiden valossa taistelu jopa seitsemän viimeisen seuran kesken neljästä sarjapaikasta on kovaa. JBK kärsii pelimäärästään, kun se on pelannut 1-2 ottelua pahimpia kilpakumppaneitaan enemmän. Huomisen pelin jälkeen niitä on taas yksi enemmän, sillä putoamista vastaan taistelevista vain GBK pelaa ennen juhannusta. JBK:lla oli viime torstaina yksi kohtalon otteluista, jonka se hävisi GBK:lle niukasti 0-1.

Veikkauksen mielestä suosikkiasetelma on selvä, sillä JBK:n voittokerroin Pitkässävedossa on peräti 10,3. FC OPA:n ei kannata sitä kuitenkaan miettiä, sillä yksi sen kompastuskivistä epätasaisessa sarjassa tulee varmasti olemaan pelihuumorin säilyttäminen mm. viime Blackbird-otteluiden kaltaisissa tapahtumissa. Jos tehot putoavat alle sadan, pääsee vastustaja armottomasti rokottamaan.

Asenteen ylläpito onkin olennaisen tärkeää, sillä juhannuksen jälkeen alkaa pitkä vierasrupeama, jonka aikana tulee käytyä läpi mm. kaikki pahimmat kilpakumppanit Seinäjoen Jalkapallokerhosta Oulun Palloseuraan saakka.

Pelaajarintamalta ei ole isoja uutisia. Vesa Järvitalo sekä Mikko Ollikainen ovat edelleen loukkaantuneita ja Ville Lindgren kärsii pikkuvaivoista. Tervarien mukana ovat tänään olleet Erik Isohookana ja Joni Kauppila, jotka eivät ole kokoonpanossa huomenna.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

12.07.2008KakkonenFC OPA - JBK2-0 (1-0)
27.09.2008KakkonenJBK - FC OPA1-1 (1-1)
14.03.2009HarjoitusJBK - FC OPA1-3 (1-2)