KEVÄTKAUSI PÄÄTTYY

12.6.2009

MetroStars pääsee kirmaamaan huomenna kesälomille. Ennen yli kuukauden kestävää pelitaukoa edessä on vielä yksi puolitoistatuntinen huhkittavana, kun sarjajohtaja Kajaanin Spartak saapuu vieraaksi Heinäpään tekonurmelle. Ottelu alkaa jo klo 13:00.

Ilmatieteen laitos lupaa lauantaiksi tyypillisintä ja kauneinta suomalaista kesäsäätä: vaihtelevaa pilvisyyttä ja lämpötila kelvollinen +21. Makkaroitakin on ensimmäistä kertaa tällä kaudella tarjolla, joten kaikki eväät - makkarat ja sää mukaan lukien - lupaavat yleisöennätyksen rikkoutumista.

Tähän asti isoin katsojajoukko todisti kauden ainoaa kotivoittoa, kun MetroStars kaatoi 26 silmäparin edessä FC Kurenpojat maalein 2-0. Joukkueen voimassaolevaa yleisöennätystä - 58 katsojaa - tuskin rikotaan. Vai ehkä? Kajaanilaisseura oli silloinkin vastassa.

MetroStars on huomenna kovan paikan edessä. Spartak johtaa sarjaa ylivoimaisesti ja on kasannut ryhmän, jolla voi tosissaan taistella noususta Kolmoseen. Parempi vain, että Spartakin "isäntä" Kajaanin Haka nousee tieltä pois Kakkoseen. Ainakin joukkueen nimilista on vakuuttava: löytyy ulkolaisvahvistusta, kolmea maalivahtia, nimekäs valmentaja ja iso taustaryhmä omaa lääkäriä myöten.

Vanhan tutun Pekka "Tankki" Kemppaisen luotsaama Spartak on sarjakärjessä vakuuttavalla esityksellä. Ensimmäisen kierroksen AS Moonia vastaan pelattua maalitonta tasapeliä lukuunottamatta Spartak on edennyt voitosta voittoon ja sen puolustus on yllätetty vain kaksi kertaa.

Kuin vakuudeksi vakuuden päälle Spartak on pudottanut jo kaksi Kakkosen C-lohkon seuraa Suomen Cupista. Lapuan Virkiä lähti laulukuoroon rankkareilla ja viimeksi FC YPA kaatui jatko-ottelun jälkeen. Spartak on sensaatiomaisesti siis jo 6. kierroksella ja varsin lähellä Fair Play -finaalin paikkaa.

MetroStarsin risukasaan paistoi viime tiistaina aurinko, kun Ajax Sarkkiranta kaatui taistelun jälkeen 2-0. Nyt olisi hyvä tilaisuus pedata parempia asemia syyskierroksen sarjapaikkakamppailuun, vaikka helppoa se ei tule olemaan. Antautumismielialalla siltikään otteluun ei olla lähdössä.

Joukkueiden väliset aiemmat kohtaamiset rajoittuvat kahteen otteluun neljän päivän sisällä. Viime kaudellakin oli tiukkaa, kun Kajaanissa voitto irtosi 2-1, mutta Oulussa Castrenin kentällä tuli pistejako 1-1.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

19.07.2008NelonenSpartak - MetroStars1-2 (1-0)
23.07.2008NelonenMetroStars - Spartak1-1 (1-1)