KONATE-SHOW PYÖRI CASTRENISSA

7.6.2009

Iltapäivän suursankari Mamadou Konate onnistui myös kantapäällä.
Leonardon kierteinen vapaapotku on uponnut verkkoon.
Kiirettä riitti myös FC OPA:n maalilla.
Sükrü Uzuner yrittää Olli Laukkasen ohi keinoja kaihtamatta.

FC OPA - FCJ Blackbird 6-0 (3-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Sauna, kuntosali ja Castrenin mediatorni keskikesällä. Siinä muutamia paikkoja, joissa saa kunnon hien päälle. Joukkoon ei kuulu Kakkosen C-lohkon ottelu FC OPA - FCJ Blackbird, joka laiskatempoisena ei käynyt edes kunnon harjoituksesta. Maalintekotreenit sentään syntyivät FC OPA:n pommitettua 6-0 (3-0) voiton vastustajastaan.

Päivän ottelu oli nopeasti ohi. Jo vartin kohdalla kärkikaksikko Mamadou Konate - Titi Essomba repi vastustajan puolustuksen riekaleiksi ja lisää oli tulossa. Konate sai lopulta hanansa kunnolla auki ja teki neljä maalia ennen kuin joutui vaihdetuksi kymmenisen minuuttia ennen loppua.

Toisessa ja kolmannessa osumassa Konate oli hyvin hereillä iskettyään reboundin verkkoon. FCJ:n maalivahti Jaakko Hilpinen oli torjunut Janne Mahlakaarron ja Kauppilan vedot, mutta ei ehtinyt enää Konaten yrityksiin mukaan.

Hilpisen mustin hetki sattui, kun tauon jälkeen Leonardo iski kierteisen vapaapotkun 90 asteen kulmasta takaylänurkkaan. Osuma oli brassille jo kolmas vapaapotkumaali tälle kaudelle ja hänen erikoistilanteistaan onkin tullut yksi FC OPA:n vahvimmista lyömäaseista.

Ottelun viimeinen maali merkittiin Janne Yrjönheikin nimiin. Konaten kärjessä korvannut Yrjönheikki sai nappisyötön Sami Hyväriseltä ja kumautti pallon tolpan kautta lisäajalla verkkoon.

Kolme sarjapistettä maistuivat FC OPA:n päävalmentajalle Jyrki Kylmälälle, mutta makustelu oli nopeasti ohitse. Vaalipäivän pelistä jäi vähän käteen.

"Peli oli jo ohi, kun tuli 1-0. Saattoi olla ohi jo ennen sitäkin. Näin jälkikäteen ajateltuna tämä ei käynyt edes hyvästä harjoituksesta", Kylmälä taivasteli.

"Monella hävisi into pelaamiseen, kun tuli toinen maali. Se on vaarallista, mutta ymmärrettävää. Se vain tulee, kun sarja on näin epätasainen kuin nyt on."

Kylmälä muisteli nopeasti montakin vastaavaa peliä tällä kaudella. Maalien valossa on ollut tasaisempaakin, mutta kenttätapahtumien valossa turhan monta läpihuutojuttua on vyölle jo kertynyt alkaen viimeistä edellisestä OLS-derbystä. Valmentaja varoitteli turhasta tyytyväisyydestä varsinkin, kun seuraavassa ottelussa vastaan asettuu jo kertaalleen reiluin lukemin voitettu sarjajumbo JBK.

"Ensi sunnuntaina pelataan taas ja se alkaa 0-0:sta. On oltava alusta lähtien terävänä ja tehtävä töitä täydet 90 minuuttia. Jos peli ratkeaa aikaisemmin, ei tarvitse laittaa kaikkea likoon."

Kylmälä äityi myös kehumaan muutamaa pelaajaa. Konate sai ansaitut ruusut neljästä maalistaan ja okaisetkin parista hyvästä tuhlaamastaan maalipaikasta. Sen sijaan erityisesti vähemmän pistetilastoissa näkyvät pelaajat saivat suitsutusta.

"Hyvärinen juoksi kuin hevonen, vaikka ei olisi tarvinut, mutta poika näköjään tykkää juosta. Saarela dominoi keskikenttää puolustussuuntaan. Kauppila ja Huovinen pelasivat hyvin yhteen."

Kakkosen C-lohko on jo varhaisessa vaiheessa repeämässä kahtia ennakkoonkin arvioitujen viiden kärkijoukkueen ja ynnä muut osaston kesken. FC OPA ja OPS ovat edelleen puhtaalla pelillä, mutta paikalliskilpailija on vasta kolmantena pelattuaan yhden ottelun vähemmän. Väliin mahtuu FC YPA, joka on noussut OPS:n ohi maalierolla.

FC OPA jatkaa kauttaan vielä kahdella ottelulla ennen juhannusta. Molemmat ovat kotikentällä ja vastustajina sarjapaikoistaan taistelevat JBK sekä GBK. JBK on Oulussa ensi sunnutaina ja GBK seuraavan viikon keskiviikkona. Ensimmäinen kärkikvintetin kohtaaminen on vasta heinäkuun alussa, jolloin FC OPA matkustaa peräkkäisinä viikonloppuina VIFK:n ja SJK:n vieraaksi.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT