PISTE JÄI 11 METRIN PÄÄHÄN

24.5.2009

Emmanuel Etchu kieli keskellä suuta ja sijoitus maaliin.
Jussi Ailisto taistelee pallosta.
Jose Martinez Cárcamo palkittiin MetroStarsin parhaana.
Mikko Rantalan askeleissa jalkapallopolkkaa.

MetroStars - PaTe 1-2 (0-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStars koki karun paluun arkeen ensimmäisen voittonsa jälkeen. Pattijoen Tempaus haki Pateniemen tekonurmella pelatussa jumbofinaalissa 2-1 (1-0) voiton, avasi pistetilinsä ja nousi sarjataulukossa kaksi pykälää jättäen MetroStarsin putoajan paikalle.

Vastustaja suorastaan tyrkytti voittoa tai vähintään pistettä MetroStarsille, mutta siitä ei tällä kertaa ollut voiton ottajaksi. MetroStars sai pelata puolisen tuntia ylivoimalla, kun PaTe:n Jarkko Niemelä ajatti itsensä kentältä kahdella keltaisella.

Ylivoimaa saatiin hyödynnettyä vain kerran, kun Timo Heikkilä näki PaTe:n puolustuksessa pallon mentävän reiän ja vapautti Emmanuel Etchun läpiajoon. Kokenut konkari tiesi miten pallo pannaan pussiin - kevyt sijoitus vastaan tulleen maalivahdin ohi.

Vielä viitisen minuuttia ennen loppua vierasjoukkue asetteli jälleen pisteitä tarjottimelle aiheutettuaan rangaistuspotkun. Henri Karppinen ei tällä kertaa onnistunut, vaan lähetti pallon pilkulta sputnikina taivaalle.

PaTe:n maaleista vastasi Jukka-Pekka Patanen, joka lähes ainoana hätyytti MetroStarsin maalia mutta useampaankin otteeseen. Ensimmäisen osumistaan Patanen teki puskettuaan vapaapotkun ilman vartiointia verkkoon. Toinen syntyi heti tauon jälkeen, kun hän sai purkupallon haltuunsa ja veti läpiajon päätteeksi yläriman kautta pallon maaliin.

Harmillinen tappio tarkoittaa, että seuraavassa ottelussa puolentoista viikon kuluttua JS Herculesta vastaan pelataan jo ensimmäisestä naulasta arkussa. Tässä vaiheessa sarja näyttää tasaiselta, mutta tasaisuus on silmänlumetta hyvin erilaisten pelimäärien vuoksi.

Hännillä on kolme joukkuetta kolmessa pisteessä. Näistä joukkueista PaTe on pelannut kolme, JS Hercules neljä ja MetroStars jo kuusi ottelua. Pelimäärien valossa MetroStarsille on ensimmäinen kirikello soinut ja seuraavan ottelun tärkeysaste noussut huimasti.

Joukkueen tappiokierre voidaan kiteyttää pariin asiaan. Puolustuksen koostumus vaihtelee tällä hetkellä liian paljon, sillä linjassa saattaa pelistä toiseen vaihtua jopa kolmekin neljästä miehestä. Kun yhteistä säveltä ei aina ole, tulee helppoja virheitä, jotka näkyvät armotta myös päästettyjen maalien sarakkeessa.

Toisaalta hyökkäyspeli tehdään itselle liian vaikeaksi. Yksinkertaiset kuviot harjoituksissa muuttuvat pelikentälle mentäessä syötöiksi, jotka osuvat lähimpään vastustajaan, tai syötöiksi, joiden haltuunottoon menee yksi tai useampikin kosketus.

Pelaajapulasta ei välttämättä kannata hirveästi enää puhua, sillä tälläkin kaudella yhdellä jos toisella joukkueella on niin Metron kuin muidenkin keskinäisissä otteluissa ollut niukkoja kokoonpanoja. Yhden tai kahden pelaajan vaihtopenkki on Nelosen tasolla arkipäivää ja on Metrokin pienellä kokoonpanolla otteluita voittanut.

MetroStarsin valmentaja Markku Pehkosen kulmat olivat ensimmäistä kertaa tällä kaudella mutrussa.

"Huiskimista oli, ei voi mitään", kuului pika-analyysi.

"Vastustaja suorastaan tarjosi meille voittoa, mutta meistä ei ollut ottajaksi. Mentaalipuolella jossain on nyt vikaa. Taitoa ja kuntoa olisi pelin voittamiseksi, mutta emme pysty kääntämään tiukkoja pelejä voitoksi."

"Tänään oli pikkuisen peiliin katsomisen paikka", Pehkonen päätti.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT