VIRKIÄ TULOO, PELTONEN EI

22.5.2009

FC OPA:n härkäviikot päättyvät huomenna, kun toinen peräkkäinen uusi tuttavuus Lapuan Virkiä karauttaa Castrenin sametille Kakkosen C-lohkon ottelua varten. Vaihteeksi edessä on ns. normaali lauantaiottelu eli aloitusvihellys päästään puhaltamaan klo 16:00.

Todelliset härkäviikot ovat siis pian takana päin. FC OPA on viimeisen kahden viikon aikana - huominen mukaan lukien - urakoinut viisi ottelua. Helatorstain jäljiltä on vain yksi välipäivä, kun sunnuntaina ei ole vapaata peliaikaa Castrenissa OLS:n ja AC Oulun otellessa siellä.

Ennen eilistä FC OPA pelasi sunnuntaina Iisalmessa, viime viikon tiistaina Kauhajoella ja rankat viikot aloitti FC YPA:n vierailu Oulussa kaksi viikkoa sitten lauantaina. FC OPA on joutunut paiskimaan kentillä töitä Suomen hevosen lailla ja joutuu vielä ensi viikollakin, sillä seuraava ottelu on jo torstaina OLS:aa vastaan. Vasta sen jälkeen on edessä ansaittu lepotauko ja harvinainen vapaa viikonloppukin.

Yksi avainkysymyksistä lienee, painaako väsymys FC OPA:n pelaajien jaloissa. Päivän kunto härkäviikkojen jäljiltä on kuitenkin toissijainen seikka, sillä tilanne on yhtäläinen myös Virkiän leirissä. Lapualaisryhmä on pelannut tällä viikolla myös kolme ottelua ja oli tulessa yhtä lailla helatorstaina.

Jos väsymystekijä vaikuttaa johonkin, vaikuttanee se korkeintaan ottelun tempoon. Myöskään niin taivaallista taitofutista ei välttämättä nähdä, vaan enemmänkin taistelupalloa. Väsyneenä se saattaa tarkoittaa myös ylilyöntejä, joita toivottavasti ei nähdä ensimmäistäkään.

Virkiällä on huima 30 pelaajan rinki, joka sai uusimman täydennyksensä vasta realitytähti, unelmien poikamies Antti Peltosen tehtyä sopimuksen seuraan. Maalivahdin liittyminen lapualaisten riveihin ylsi jopa valtakunnalliseksi uutisaiheeksi lähinnä viihdeuutisten joukossa.

Oululaiset naiskatsojat saavat kuitenkin pettyä, sillä Peltonen nähdään täällä korkeintaan siviilit päällä. Mies hölmöili avausottelussaan eilen ulosajon jo 12. minuutilla. Torjuntavastuu lankeaa jälleen vanhalle triolle Lauri Pelanteri - Raine Kattelus - Matti Turja.

Peltosta lukuunottamatta Virkiän laaja rinki sisältää vähän tunnettuja nimiä ja ehkä siinä piileekin seuran ongelmat tällä hetkellä. Materiaalia on niin paljon, ettei kaikille riitä pelipaitojakaan, mutta löytyykö seurassa laadukkaita ratkaisijoita ja puolustuksen tukipilareita Kakkosen otteluihin?

Tutuin ja kovin nimi Virkiässä taitaa olla KPV:n Jarkko Vesapuisto, mutta hänen sopimuksensa kattaa vain kevätkauden. Lisäksi asepalvelusta Kauhavalla suorittavan pelurin panos armeijan vuoksi ei voi olla sataprosenttinen. Korvan höristystä aiheuttavat myös sellaiset nimet kuin Tuomas Linjamäki sekä Kimmo ja Tuomo Känsäkoski. Muuten lapualaisjoukkue on täysin tuntematon suuruus näillä leveysasteilla.

Virkiä on saanut vahvistuksikseen myös kolme ulkomaalaista Martin Kennielin, Radik Akhmetkhanovin ja Oswald Adun muodossa. Kanadalaislähtöinen Adu johtaa toistaiseksi joukkueen sisäistä maalipörssiä kolmella osumallaan.

Virkiän sarjan alku on ollut vastoinkäymisiä täynnä ja viidestä ottelusta peräti kolmessa on tullut turpiin leveästi 1-5. Neljännen tappion aiheutti OPS lukemin 1-3 ja ainoat pisteensä Virkiä on ottanut kotonaan mutapainissa OLS:lta maalein 3-0. Lisäksi Nelosessa pelaava Kajaanin Spartak juotti Virkiälle katkeraa kalkkia pudottamalla lapualaiset cupista rangaistuspotkukilpailun jälkeen.

Kokoonpanolistaan tai vanhoihin tuloksiin ei ole silti liiemmin tuijottaminen, vaan jokainen ottelu on aina uusi ottelu. Virkiän isoin ase onkin mentaalipuolella, sillä se pystyy lyömään tiukasti puukkoa kylkeen, mikäli vastustaja lähtee lepsuin asein liikkeelle.

FC OPA:n pelaajatilanne on positiivisella mallilla. Mikko Ollikainen on ainoa loukkaantuneiden kirjoissa eikä pelikieltolaisiakaan ole Titi Essomban päästyä radalle jo helatorstain ottelussa.

Virallisen OPA-edustuksen saa vyölleen yksi uusi nimi, kun FC OPA ja Tervarit vaihtavat farmiyhteistyön nimissä maalivahteja. Mikko Mäkäräinen hakee peliaikaa sunnuntaina ottelussa AC Kajaani - Tervarit ja Juha-Matti Savolainen paikkaa aukkoa kakkosmaalivahdin tontilla. Farmikomennukselle lähtevät ainakin myös Erik Isohookana ja Juho Sassi.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

ei aikaisempia kohtaamisia