DERBYSSÄ PISTEET JAKOON

21.10.2020

TERVARIT – FC OPA 5-5 (3-4)

Vihdoin päästiin aloittamaan kausi ja vastassa oli vieläpä alkuun paras mahdollinen vastus, kun päästiin painimaan paikallisvastustaja Tervareita vastaan. Ottelusta tuli tasainen kuten ennakolta osattiin olettaa. Ja pientä draamaa saatiin pelin loppuun OPAn virhetilin täyttyessä.

Peli sai huonoimman mahdollisen alun, kun jo ensimmäisessä vaihdossa Ville Niskalan laukaus kimposi Samu Katajamäen jalasta OPA maaliin. Tästä OPA ei kuitenkaan lannistuttu ja kahdesta seuraavasta maalista vastasi vierasjoukkue. Ensin Tommi Welling siirsi pallon Heikki Viian pystysyötöstä malliin ja pari minuuttia tästä pääsi Jani Kokkila rokottamaan vanhaa seuraansa kulman jälkitilanteesta. Sitten olikin Tervareitten vuoro iskeä OPAn kulma puolustuksen pettäessä, kun Iiro Vandellin maalille lähettämä pallo löysi Jere Moilasen takatolpalta. Seuraavaksi oli OPAn vuoro onnistua sivurajakuviosta. Tässä maalissa Juhani Strid pääsi survomaan pallon maaliin Teemu Mattilan vedosta syntyneestä riparista. Tervarit tasoitti taas minuutti tästä, kun Matias Juntunen pääsi blokkaamaan maalivahti Juhana Mäkelän purkuyrityksen ja pallo pomppi tästä suoraan OPA maaliin. Vahvasti ensimmäisen puoliskon pelannut FC OPA pääsi tauolle 4-3 tilanteessa, kun Samu pääsi iskemään riistämänsä pallon lähietäisyydeltä maaliin. OPA oli ensimmäisellä puoliajalla selkeästi vahvempi, mutta niin vain Tervarit pysyivät jopa hivenen onnekkailla maaleilla pelissä mukana.

Toiselle puoliajalle OPA tuli liian aktiivisesti. Heti alkuun pari virhettä ja ennen puoliajan puoltaväliä oli jo neljä virhettä taululla. Tässä välissä Tervarit pääsivät tasoittamaan pelin ja siirtymään toista kertaa johtoon. Ensin Juntusen löysä laukaus löysi kuin ihmeen kaupalla tiensä OPA maalin takakulmaan. 5-4 maalissa OPAn puolustaminen oli liian aktiivista ja Tervarit käyttivät 2v1 vastahyökkäyksen tylysti hyväkseen. Tervareitten johto-osumasta ei kulunut kuin reilu minuutti, kun Teemu Mattila iski kauden avaus osumansa. Juhanan nopea avaus löysi Teemun joka pommitti pallon tylysti Tervari maaliin. Tämän jälkeen jatkettiin tasaisissa merkeissä ja molemmilla oli paikkansa lisä osumiin. Lopussa Juhana päätti ottaa ratkaisun omiin käsiin ja lähti hyökkäämään saadessaan pallon käsiinsä. Tästä tuli kuitenkin pallon menetys ja Juhana joutui rikkomaan tilanteessa. Virhetilin ollessa täynnä vietiin pallo pilkulle jo summerin soidessa. Juhana kuitenkin paikkasi hyvin tilanteen ja otti kympin kiinni. Saatiinpahan hyvää draamaa derbyn loppuun.

Tasapeli oli FC OPA leirissä pettymys ja pelaajavalmentaja Heikki Viia kommentoi peliä seuraavasti:

” Vaikka parannettavaa vielä jäi oli kauden aloitus 5 maalia ja yhden pisteen parempi kuin viime kaudella. Ensimmäinen puoliaika oli meidän, mutta toisella ajauduttiin nopeasti virheiden kanssa ongelmiin ja sitä kautta prässipeliä jouduttiin keventämää. Myös pallon kanssa huolellisuus hiukan unohtui ja Tervarit pääsivät hyviin vastahyökkäyksiin. Hatun nosto jätkille siitä, että puolustamisessa näkyi ne jutut, joista on nyt viime aikoina puhuttu. Joka jätkä pystyy vielä tästä parantamaan ja mahtava huomata, että tämäkin peli riitti tasatulokseen yhtä sarjan ennakkosuosikkia vastaan. Lopulta tasatulos harmittaa, kun voitto oli tarjolla..”

OPA:n kausi jatkuu ensimmäisellä kotipelillä sunnuntaina 1.11 Urheilutalolla klo. 12 sarjanousija Vehmaisten Urheilijoita vastaan. Tulkaahan kannustamaan FC OPA voittoon!! Ottelutapahtumissa pitää käyttää maskia ja huolehtia turvaväleistä, jotta tapahtuman ovat turvallisia kaikille.

Kokoonpano:

Juhana Mäkelä (mv.)

Olli Karppinen (mv.)

Tommi Welling (C) 1+1

Niko Junkkari

Joonas Sohlo

Heikki Viia 0+1

Juhani Strid 1+0

Niko Puumalainen

Teemu Mattila 1+1

Samu Katajamäki 1+0

Sami Kuronen