KONATE KUNNOSTAUTUI FCV:N KAADOSSA

21.5.2009

Jani Luukkonen koppaa ja Juha-Matti Huovinen varmistaa.
Janne Kauppila karauttaa karkuun vaajakoskelaispelaajalta.
Titi Essomba pokkasi sekä kultaisen Veikkausmitalin että FCV:n sponsorin lahjoittamat parhaan pelaajan lakritsipatukat.
Jalkapallo voi olla välillä rajun näköistä leikkiä.

FC Vaajakoski - FC OPA 0-3 (0-1): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Kilpajuoksu kärkipaikasta jatkuu tiiviinä. FC OPA otti viidennen peräkkäisen voittonsa Kakkosen C-lohkossa kaatamalla FC Vaajakosken vieraskentällä maalein 3-0 (1-0). Voitosta huolimatta FC OPA tippui sarjassa nyt toiseksi, kun JBK romahti OPS:n käsittelyssä ja naapuriseura meni tehtyjen maalien turvin piikkipaikalle.

FC OPA:n ykköshahmoiksi nousivat hyökkäyspään tumma pojat Titi Essomba ja Mamadou Konate. Essomba palkittiin ottelun parhaana, vaikka ensimmäistäkään tehopistettä hän ei tililleen kirjannut. Sen sijaan Konate sai vähän aikaa kiinni olleen ketsuppipullon korkin auki ja pamautti kaksi maalia sekä syötti Vesa Järvitalon viimeistelemän avausosuman.

FC OPA:lla meni ottelussa tuttuun tapaan jonkin aikaa totutellessa pomppuiseen nurmikenttään. Edellisistä peleistä poiketen joukkue hieroi alustan kanssa tuttavuutta huomattavasti vähemmän aikaa ja pääsi sinuiksi ruoholla pelaamiseen jo hyvissä ajoin ensimmäisellä puoliajalla.

Avausmaalia saatiin kuitenkin odottaa aivan tauon tuntumaan, kun Järvitalo tökkäsi maalinedusruuhkan päätteeksi tilanteeksi 0-1. Toisella puoliajalla FC OPA otti hallinnan itselleen, mutta seuraava maali syntyi vasta 71. minuutilla Konaten viimeisteltyä pahasti paitsiolta haiskahtaneen osuman.

FC Vaajakoskella oli tauon jälkeen hyvä tilaisuus tasoittaa ottelu, kun keskitys putosi toppareiden väliin eikä FC OPA:n maalivahti Jani Luukkonen saanut palloa. Sami Hyvärinen teki ns. gamesaverin ja liukui pallon väljemmille vesille. Tämä olikin kotijoukkueen harvoja maalipaikkoja toisella puoliajalla.

Konate pääsi hauskuuttamaan läsnäolijoitaan viimeisen maalin osalta, kun pallo sotkeutui jollakin tavalla verkkoon eikä monikaan aluksi edes uskonut, että osuma oli syntynyt. Ainakin FC OPA:n penkiltä katsottiin ensin, että pallo putosi maalin katolle.

FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä kuittasi ottelun annin melko viileästi. Olosuhteet nousivat kommenteissa jälleen kerran esille.

"Ei niin hirveän hyvä keväinen nurmi, vesisade ja kavennettu kenttä. Siinä oli pallokontrolli melko vaikeaa", Kylmälä kertasi.

"FC Vaajakosken pelityyli on pitkää palloa ja kovaa prässiä. Parikymmentä minuuttia pelattiin taistelupalloa, loppuaika loimme jo maalipaikkoja. Toisella puoliajalla meidän taito- ja materiaalierot näkyivät enemmän ja enemmän."

Sarja jatkuu jo ensi lauantaina, kun FC OPA saa kotikentälle vieraakseen Lapuan Virkiän. Mielipiteet tiheästä ottelutahdista näkyivät päävalmentajan kasvoilla, mutta äänihuulille tultaessa diplomatia oli vienyt voiton.

"Ylihuomenna mennään taas", Kylmälä totesi.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

SOHLO Joonas
YRJÖNHEIKKI Janne

Palkinnot