VOITTO PUDOTTI MÖRÖN SELÄSTÄ

19.5.2009

Timo Heikkilä puskee kulmapotkusta tilanteeksi 2-0.
Janne Myllylä palkittiin kotijoukkueen parhaana.
Myös juhlakalu Mikko Rantala pelasi hyvän pelin.
Missä makkarat, ihmettelee osa kauden ennätysyleisöstä.

MetroStars - FC Kurenpojat 2-0 (0-0): Raportti, tilastot, kuvat.

Jos majailit noin klo 20:37 Rajakylän lähimaastoissa, saatoit kuulla kovaa kolinaa. Ääni syntyi, kun valtava henkinen painolasti putosi MetroStarsin pelaajien hartioilta pois.

Metro oli juuri voittanut FC Kurenpojat maalein 2-0 (0-0) ja avasi neljän peräkkäisen tappion jälkeen pistetilinsä Nelosessa. Harvoin on nähty niin aurinkoisia naamoja kuin tänä iltana Talvikkipuistossa nähtiin.

Edelliseen otteluun nähden olosuhteet kääntyivät täysin päälaelleen. Castrenin isokokoinen ja priimakunnossa oleva alusta vaihtui Talvikkipuiston kivikovaan ja erittäin kapeaan kenttään. Näin ollen ottelusta ei tullut kovin kaunista katseltavaa, kun pelitilaa oli vähän ja pallo pomppi hankalasti kovalla kentällä.

Kumpikin joukkue näytti unohtavan jalkapallon yksinkertaisen säännön, jolla Talvikkipuistossa pelatessa pärjää varmasti: Ota haltuun ja helppo syöttö omille. Nyt syöttö kilpistyi puolin ja toisin lähimpään vastustajaan, harhasyöttöjä jaeltiin useita ja hätäpurun jäljiltä pelivälinettä haettiin tuskastuttavan usein ympäröiviltä puistomailta.

Sekavassa ottelussa ei kovin montaa maalipaikkaa nähty. Koko puolitoistatuntisen aikana maalivahteja työllistivät pääasiassa erikoistilanteet, joista FC Kurenpojat loi vaarallisimmat paikkansa. Niistä eniten sydämentykytystä aiheutti vierailijoiden viimeinen kulma, jossa Metron maalivahti Jussi Seppä oli pudottaa ilmapallon käsistään. Tilannetta edelsi Jaakko Juusolan komea veto, jonka Seppä sai torjuttua tolpan juuresta kulmapotkuksi.

FC Kurenpojat loi eniten painetta ottelun keskivaiheilla. Pelin alku oli MetroStarsin ja varsinkin lopussa se toi muuten laiskatempoiseen vauhtiin lisäpotkua, kun avausmaali oli syntynyt.

Voittomaalin viimeisteli oivasti sadatta otteluaan seuran paidassa pelannut Mikko Rantala, joka Matti Haapalan syötön jälkeen nousi vakuuttavasti ja laukoi pallon reppuun hyvin pienestä kulmasta. Marjat kakun päälle asetteli Timo Heikkilä, joka puski Henri Karppisen antaman kulmapotkun maaliin.

Jos pelaajien selästä putosi melkoinen apina, oli myös penkin päässä yksi erittäin helpottunut mies. Valmentaja Markku Pehkonen iloitsi vilpittömästi ja itsevarmasti joukkueensa avausvoitosta.

"Päällimmäisenä jäi mieleen se, että teimme sen, minkä lupasimmekin. Tappioputki katkaistiin ja sitä joukkue todella tarvitsi", Pehkonen säteili.

Pehkonen joutui aavistuksen tinkimään pelaamiseen pyrkivästä pelitavasta. MetroStars löysi uutta ilmettä ottamalla käyttöön sen vuosia vanhan pelitaktiikan mallia 4-1-4-1. Sen soveltaminen onnistuu käytännössä, kun toppareiden edessä olevan alemman keskikentän rouhijan paikalle löytyy tarpeeksi sisukas ja röyhkeä pelaaja. Tämä pelimies on paikalla ennenkin pelannut Janne Myllylä, pelin parhaana ihan ansioista palkittu.

"Pieni muutos, joka tehtiin ilman harjoittelua pukuhuoneen fläpille, toimi, kun sinne löytyi oikea pelaaja", Pehkonen kertoi oivalluksestaan.

"Puolustustaminen näytti oikealta puolustamiselta. Jaksoimme pelata ja painoimme kapealla materiaalilla päälle. Loppua kohti vauhti vain kiihtyi", Pehkonen kertasi ottelun positiivisia hetkiä.

Valmentaja äityi lopussa sekä kannustavaksi että metaforien heittoon. Lupaukset ovat kovia.

"Pitää uskoa edelleen omaan tekemiseensä. Tämä juna lähti asemalta eikä sitä pysäytä mikään."

Sarjataulukkoa katsellessa avausvoitto ei voinut sattua parempaan aikaan. Päivän toisen ottelun jäljiltä viidellä joukkueella on kuusi pistettä saatuna 2-4 ottelusta. Reippaan murskannut Ajax Sarkkiranta on kvintetistä parhaalla maalierolla ykkösenä. MetroStars kiipesi pari pykälää ylös päin jättäen PaTe:n ja Herculeksen nollakerhoon. Näillä on kuitenkin huomattavasti vähemmän otteluita pelattuna.

Tulevaisuutta silmällä pitäen seuraavat kaksi viikkoa ovatkin tärkeitä, sillä MetroStars isännöi kumpaakin nollakerhon joukkuetta seuraavissa otteluissaan. Ensi sunnuntaina kovin odotuksin sarjaan lähtenyt PaTe saapuu Pateniemen tekonurmelle ja kesäkuun alussa kauden viimeisessä Talvikkipuiston ottelussa metrolaisten kynsiin joutuu Hercules.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT