LAUANTAINA KÄRKIKAMPPAILU

8.5.2009

Oululaista jalkapalloyleisöä hemmotellaan huomenna Kakkosen C-lohkon kärkiottelulla. FC OPA kohtaa ylivieskalaisen FC YPA:n lauantai-illan hämyssä Castrenin kentällä klo 18:00 alkaen.

Ottelu on kärkikamppailu, vaikka sarjaa onkin pelattu vasta kaksi kierrosta. C-lohkossa on neljä seuraa, joilla ei ole ensimmäistäkään pistemenetystä. Tästä kvartetista FC OPA ja FC YPA ovat maalieron tai tehtyjen maalien turvin parhaat. Oululaisilla on tilillä maaliero +5 sekä kuusi tehtyä ja Ylivieskan pojilla sama erotus mutta yksi osuma vähemmän.

Ottelu on FC OPA:lle ensimmäinen pitkään aikaan, jonka se saa pelata omalla kotikentällään Castrenissa. Kaksi viimeistä sarjapeliä on pelattu neljän seinän sisällä, kun sekä sarja-avaus että viikon takainen JBK-ottelu menivät olosuhteiden vuoksi halliin.

Lisää tilaa saadessaan FC OPA voi olla entistä vaarallisempi vastustaja. Pienoista etua voi olla myös siitä, että FC YPA on viimeisimmän sarjapelinsä pelannut todella kuoppaisella ja huonokuntoisella nurmella. Toisaalta vieraiden joukossa on jalkapalloammattilaisia, jotka pelaavat tarvittaessa vaikka rantakivikossa, ja FC YPA on viimeisiä harjoitusotteluitaan mm. Kajaanissa ja Oulussa pelannut tekonurmella, joten kenttäolosuhteiden varaan vetokuponkejaan ei kannata laskea.

Oululaisyleisön huomio kohdistuu ehdottomasti serbikärki Dragan Pejiciin, joka maalasi kaappeja niin AC Oulun kuin OPS:kin riveissä. Hän on tälläkin kaudella onnistunut molemmissa pelaamissaan otteluissa. Yksi maali syntyi sekä OLS:aa että viimeksi Vaasan IFK:ta vastaan.

Pejicin liika tuijottelu voi kostautua, sillä eivät FC YPA:n tehot pelkästään hänen harteillaan ole. FC YPA:lla on heittää kärkeen myös Antti Peura ja laidoille Mika Hemmilä sekä tuulennopea Joni Pakola. Myös keskikentällä ja puolustuksessa on Roope Matsin, Martti Saarelan, Denys Kostinchukin, Alexandar Vuleticin ja Antti Kukkolan johdolla kovia nimiä.

FC OPA pääsee tähänkin otteluun melko vapaasti valitsemaan kokoonpanonsa. Isoja loukkaantumishuolia ei ole - päin vastoin. Juha-Matti Huovinen menee huomenna Joni Kauppilan seuraksi pelaamaan Tervarien ottelun Oulun Tarmoa vastaan ja samalla testaa polvensa kestävyyttä. Näin ollen ainoat vammojensa vuoksi pelin väliin jättävät ovat Toni Kuusirati ja Ari Makowski.

Ottelu on Pitkäveto-kupongilla kohde numero 26. Kertoimet ovat 1,75 - 3,85 - 3,25. Näistä ainakin tasapelin kerroin tuntuu kohtuullisen kovalta.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

01.04.2007HarjoitusFC OPA - FC YPA2-0 (0-0)
05.04.2008HarjoitusFC OPA - FC YPA0-0 (0-0)
17.07.2008KakkonenFC YPA - FC OPA1-3 (1-1)