ESSOMBA RATKAISI VIIME TINGASSA

25.4.2009

Veikkausraati bongasi Vesa Järvitalon ottelun parhaaksi pelaajaksi.
Mamadou Konate ei saanut kuparistaan rikki.
Leonardo onnistui ensimmäisessä sarjaottelussaan.
Voittomaalin riemua kentällä ja katsomossa.

FC OPA - Norrvalla FF 2-1 (0-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Kello valotaululla näytti noin 91 pelattua minuuttia, kun tasapeliin valmistautunut, hiirenhiljaa istunut 131-päinen yleisö räjähti villiin suosionosoituksiin ja kaiuttimista kajahti ilmoille FC OPA:n maalilaulu. Titi Essomba oli laukonut sydämensä kyllyydestä takanurkkaan ja pelasti FC OPA:lle kauden avauspisteet Norrvalla FF:ää vastaan maalein 2-1 (0-0).

Ollakseen vasta toista vuorokautta FC OPA:n mukana Essombasta tuli aika arvokas kultakimpale seuralle. Tultuaan vaihdosta kentälle aikaa ei ehtinyt kulua minuuttiakaan, kun Essomba oli jo tekemässä pahojaan. Hän syötti ruuhkatilanteessa Vesa Järvitalolle, joka pamautti ottelun avausmaalin.

Essomba pääsi kokeilemaan jo parin minuutin kuluttua varmasti pelanneen vierasveskari Matias Kullbäckin refleksejä, mutta tällä kertaa tuloksetta. Sitten tuli tervaa niskaan. Tomislav Krstevksi puski Ronnie Ludénin antaman vapaapotkun verkon perille. Pallo osui vielä matkalla Olli Laukkaseen, joten maali merkittiin aikakirjoihin omaksi osumaksi.

Tasoituksen jälkeen FC OPA putosi kuoppaan. Johtomaalin hakeminen muuttui väkinäiseksi yrittämiseksi ja maalipaikat olivat enemmän puolittaisia. Sen sijaan Krstevskillä oli yksi loistopaikka, mutta Jani Luukkonen OPA-maalissa poimi puskun käsiinsä.

FC OPA:n pelissä paistoi jännitys ja pelituntuman puute. Monet avauskokoonpanon pelaajat eivät olleet pelanneet minuuttiakaan viikkoihin, joten tervettäkin epäluuloa oli ilmassa ja otteet sen mukaiset. Ensikosketus palloon oli huono ja kakkospalloja joukkue hävisi luvattoman paljon.

Sarja-avaus oli mitä oli, mutta kummankin vaihtopenkin päässä istui valmentaja peruslukemilla. Norrvallan Mika Koivumäki ei liiemmin räyhännyt tappiosta eikä FC OPA:n Jyrki Kylmälä hyppinyt riemusta kolmen pisteen johdosta.

"En minä maatani ole myynyt, mutta harmittaa, että tappio tuli tällä tavalla. Johto tuli ensimmäisellä minuutilla ja voittomaali yliajalla", Koivumäki manasi.

Koivumäki pääsi myös muistelemaan vanhoja, kun FC OPA kaatoi viime kesänä hänen luotsaamansa VPS-juniorit samalla tavalla. Silloin ratkaisijana lisäajan maalilla oli Ollo.

"Tuli bon voyage mieleen (deja vu kai siis?). Viime vuonna sama juttu Kempeleessä, mutta eri joukkue."

"Tasapeliin oltaisiin oltu tyytyväisiä. Peliin olen kyllä tyytyväinen tappiosta huolimatta", Koivumäki summasi.

Kylmälälle sarja-avaus tarjosi tukun yllätyksiä. Kokeneiden pelimiesten housujen tutiseminen oli yksi niistä.

"Tiesin, että pelaamattomuus näkyy. Joukkueessa on kuitenkin kokemusta ja näkemystä ja silti, s**tana, jännittivät", Kylmälä paukautti.

Oululaisluotsi haki peliin uusia elementtejä kärkipään vaihdoksilla. Janne Mahlakaarto sai komennuksen alemmaksi ja Essomba tuli hyökkäykseen tuomaan sekä nopeutta että haastoa 1 vs 1 -tilanteisiin.

"Se toimi heti. Yksi minuutti ja maali. Sitten tuli taas se vaihe. Hermostuimme ja aloimme miettiä, miten tässä käy."

Kotijoukkueen näkökulmasta hyvin kävi, mutta peli jolla voitto tuli, sai Kylmälän mietteliääksi.

"Ansaittiinko voittomaali? Sen saavat jotkut muut arvioida."

FC OPA:lla on nyt viikko aikaa hakea pelituntumaa ennen seuraavaa sarjakoitosta. Harjoitteluviikon katkaisee ikävästi vapun vietto, kun mieli on juhlahumussa torstain ja osan perjantaita. Työväenjuhlan jälkeen bussi suuntaa tiensä kohti Pietarsaarta, jossa on edessä sarjakauden toinen hallipeli JBK:ta vastaan la 2. toukokuuta.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT