SATAKUNNAN KIERTUEELTA 3 PISTETTÄ

10.12.2019

PTU – FC OPA 5-4 (0-1)

Satakunnan kiertue aloitettiin Porista itsenäisyyspäivänä. Vastassa oli PTU, joka kohdattiin ensimmäistä kertaa ikinä. Jotain tietoa joukkueen pelistä oli saatu katsomalla videolta heidän pelejään, mutta silti yllätyksenä tuli heidän todella passiivinen puolustus.

Ensimmäinen puoliaika meni aika lailla OPA:n pitäessä palloa ja PTU:n ottaessa hyökkäyksiä vastaan. Puoliajalla nähtiin yksi maali, kun Samu Katajamäki pääsi siirtämään OPA:n 0-1 johtoon. Puolittaisia maalipaikkoja saatiin luotua, mutta lisämaaleja ei nähty.

Toisella puoliajalla maaleja tulikin sitten useampia. Edelleen PTU puolusti alhaalta, mutta tällä puoliajalla he pääsivät käyttämään vahvuuttaan vastahyökkäyksissä. Heti puoliajan alkuun Verneri Nummi kavensi lukemat 1-1. OPA kuitenkin vastasi seuraavassa vaihdossa, kun Juhani Strid iski illan ensimmäisensä. OPA:lle sattui synkkä 2 minuuttinen ajassa 26.41-28.46. Tässä ajassa PTU pääsi tekemään 3 maalia siirtyen 4-2 johtoon. OPA:n 4-3 maali merkittiin PTU:n omaksi maaliksi. Kavennuksen riemua ei kestänyt kuin reilu minuutti ja PTU johti taas kahdella maalilla 5-3. Vielä heti perään Juhani iski illan toisensa, mutta enempää maleja ei hyvistä paikoista huolimatta nähty.

Pelin jälkeen fiilikset olivat todella pettyneet, koska peli oli ollut hallussa lukuun ottamatta tuota kahden minuutin synkkää jaksoa. Tästä otettiin kuitenkin kiukut talteen odottamaan seuraavan päivän peliä.

Kokoonpano:

Olli Karppinen (mv)

Niko Junkkari

Hannu Pirinen

Juhani Strid (2+0)

Teemu Mattila (0+1)

Yasi Modareszadeh

Samu Katajamäki (1+0)

Pekka Welling

Tommi Welling (C)

Mikko Lukkarinen

Mikko Alahautala

FC Rauma – FC OPA 4-5 (1-3)

FC Rauma oli kohdattu jo edellisellä ykkösen kaudella ja tiedossa oli, että vastus tulee olemaan kova. Raumalle saapuikin lauantaina todella nälkäinen porukka ja heti ensimmäisestä vaihdosta alkaen oli nähtävissä, että tänään on kova halu ottaa voitto.

Eikä siinä kauaa mennyt, kun FC OPA siirtyi 1-0 johtoon. Juhana Mäkelä teki hyvän nousun maalilta syöttäen pallon Yasir Modareszadehille, joka haastoi väkevästi keskelle ja ampui pallon maalin vasempaan alakulmaan. Sama kenttä iski uudestaan heti seuraavassa vaihdossaan. Tältä kertaa kulmakuvio toimi ja Samu Katajamäki siirsi pallon maaliin Hannu Pirisen syötöstä. Samaan vaihtoon kenttä iski vielä kerran. Tällä kertaa nopea vastahyökkäys lähti Juhanan hyvästä torjunnasta. Yasir toimitti pallon takatolpalle Samua kohti, mutta FC Rauman pelaaja pääsi väliin siirtäen pallon omaan maaliin. Tässä tilanteessa FC Rauma otti aikalisän. FC OPA:lla oli vielä pari hyvää paikkaa maalintekoon ennen kuin FC Rauma pääsi kaventamaan puoliajan loppuun taukotilanteeksi 1-3.

Toinen puoliaika lähti liikkeelle tasaisemmissa merkeissä. FC Rauma sai selkeästi lisävirtaa kavennusmaalista ja heidän pelinsä näytti paremmalta kuin ensimmäisellä puoliajalla. Niinhän siinä sitten kävi, että FC Rauma pääsi kaventamaan pelin 2-3:een. Jere Kyrkkö haastoi vahvasti laidalla ja sai toimitettua pallon maalineteen Jaakko Valtaselle, joka sai toimittaa pallon tyhjään maaliin. Tästä FC OPA ei kuitenkaan hätkähtänyt ja heti maalin jälkeisessä vaihdossa siirryttiin taas kahden maalin johtoon, kun Teemu Mattilan vihainen laukaus löysi verkon perälle. Ikävä kyllä Rauma iski kaksi seuraavaa maalia Mikke Litmasen ja Jarno Majamaan toimesta. Näin oltiin tasatilanteessa 4-4 ja pitkään näytti, että näin ottelu päättyykin. FC OPA sai minuutti ennen loppua kulman. Kulmasta pelattu kuvio tuotti toivotun tuloksen, kun Pekka Welling onnistui siirtämään Niko Junkkarin esityöstä pallon maaliin. FC Rauma sai luotua pari puolittaista paikkaa vielä lopun ylivoimalla, mutta Juhana otti maalilla tarvittavat torjunnat ja puolustus hoiti loput.

Lopulta ansaittu voitto FC OPA:lle, vaikka turhan jännäksi se taas meni. Satakunnan kiertueelta voi olla tyytyväinen 3 pisteeseen, mutta toki PTU peli jäi harmittamaan, koska siitäkin oli pisteet otettavissa. Nyt valmennuksella ja pelaajilla on viikko aikaa valmistaa sellaiset käärmekeitot, joilla sarjajohtaja FC Kiisto saadaan kellistettyä kotisalissa. Kolmessa viimeisessä pelissä toiset puoliajat ovat olleet vaikeita ja siihen ainakin pitää saada parannusta. Peli alkaa Urheilutalolla lauantaina 14.12 klo. 19.00.

Kokoonpano:

Juhana Mäkelä (mv.)