TAMMISAARESTA ROVANIEMELLE JA NÄRPIÖSTÄ JOUTSENOON

24.4.2009

Kakkonen käynnistyy tänä viikonloppuna lukuunottamatta kolmea etelässä pelattavaa ottelua, jotka ottavat varaslähdön kesään jo tänään.

Kakkonen on jaettu kolmeen eri lohkoon. A-lohkon joukkueet ovat pääkaupunkiseudulta ja itäisestä osasta maata aina Varkauden korkeudelle saakka. B-lohkolaiset ovat painottuneet Länsi-Suomeen ja Tampereen alueelle, mutta pääkaupunkiseudun runsaasta seuratarjonnasta johtuen molemmat espoolaiset ovat joutuneet tähän lohkoon.

C-lohkossa pelaavat loput seurat, jotka sijoittuvat pohjoiseen osaan maata. Lohkon eteläraja mutkittelee linjaa Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä-Iisalmi pitkin ja pohjoisin paikkakunta, jossa sarjaa pelataan, on Rovaniemi.

C-lohko on Kakkosen ylivoimaisesti laajin. Ahkerimmin bussissa istuvat rovaniemeläisen FC Santa Clausin edustajat, joilla pisin yhdensuuntainen pelimatka Jyväskylään on 545 kilometriä. Ääripäiden kaupunkien seurojen pelaajilla on siis lähes työpäivän mittainen matka aikaa miettiä tappion syitä tai riemuita täydestä pistepotista - kukin omalla tavallaan.

Lohkojen koostamisessa noudatettu maantieteellinen jako aiheuttaa joka vuosi enemmän muutoksia kuin nousijoiden ja putoajien määrä edellyttää. Sarjaportaan vaihtajat kun eivät tahdo aina karttalehtien viivoja noudatella.

Tällekin kaudelle C-lohkon kunniataulu sai kylkeensä viisi uutta logoa, joista neljä oli sarjaportaan vaihtajaa ja yksi lohkosiirron uhriksi joutunut. Kolmosesta nousivat FC Santa Claus (Rovaniemi), FC Vaajakoski (Jyväskylä) ja Lapuan Virkiä. Vauhdinottoon tuli Vaasan IFK.

Rajanpiirrossa lohkoa joutui vaihtamaan jyväskyläläinen FCJ Blackbird. Samassa rytinässä monelle pohjoisemman seuran edustajalle tiukan pelipäivä ja -aikalinjan noudattamisen vuoksi inhokiksi muodostunut Närpes Kraft vaihtoi B-lohkoon.

Muut seitsemän seuraa ovat samoja kuin viimekin vuonna. Oulusta on mukana edelleen ennätykselliset kolme seuraa FC OPA:n, OLS:n ja OPS:n muodossa. Sarjaa tahkoavat myös ylivieskalainen FC YPA, kokkolalainen GBK, pietarsaarelainen JBK, iisalmelainen PK-37 ja Seinäjoen Jalkapallokerho.

C-lohkon yksi erikoisuuksista on Norrvalla FF, joka on neljän pienen ruotsinkielisen pohjanmaalaisseuran Hellnäs BK:n, Maxmo SK:n, Oravais IF:n ja Vörå IF:n perustama edustusseura. Sen alkuperäinen kotikunta oli Vöyri, mutta se muuttui kuntaliitoksen myötä Vöyri-Maksamaaksi.

Perustajaseurat ovat halunneet taata kotikyliensä asukkaille edustusryhmänsä otteluita. Siksi Norrvalla FF:llä on peräti neljä kotikenttää. Se jakaa kotiottelunsa Norrvallan urheiluopiston tekonurmen, Vöyrin keskuskentän, Oravaisten keskuskentän ja Maksamaan urheilukentän kesken.

Viime kauden jäljiltä sarjasta on poistunut lohkoa vaihtaneen Närpes Kraftin lisäksi neljä seuraa. Vaasalainen FC Kiisto nousi Ykköseen. Putoaminen koitui Kings Kuopion, VPS-juniorien ja TUS:n kohtaloksi. Talousmurheet kävivät Kingsille liian raskaaksi ja seura lopetti toimintansa.

KAKKONEN 2009

Lohko A