HEINÄPÄÄ TÄYTTYY YLIVIESKALAISISTA JA RUOTSALAISISTA

19.3.2009

FC OPA pelaa loppuviikosta kaksi harjoitusottelua. Rupeama alkaa huomenna klo 19:15 ottelulla, jossa on vastassa piteålainen Infjärdens SK, ja päättyy sunnuntaina klo 15:15 alkavaan otteluun FC YPA:aa vastaan. Molempien pelien paikkana on Heinäpään tekonurmi.

Kaksi lähekkäin olevaa peliä ovat kova rasite, mutta tarjoavat myös tilaisuuden antaa paljon peliaikaa koko ringille.

Infjärdens SK on kansainvälisyyteen tottuneelle FC OPA:lle ensimmäinen Suomen rajojen ulkopuolinen vastustaja sitten seurahistorian ensimmäisten harjoituspelien Luleån Internet Bay Cupissa 2005.

ISK tulee Ouluun kolmipäiväiselle harjoitus- ja otteluleirille, jonka käytännön järjestelyistä tässä päässä on pitkälti vastannut futisguru Jarmo Saarela. Ouluun tulon vaikuttajana on varmasti myös toiminut ISK:n valmentajana aloittanut Mauri Holappa, joka tekee hetkeksi paluun vanhaan kotikaupunkiinsa.

Holappa muistetaan Oulussa maaliahneena hyökkääjänä, joka edusti pääsarjatasolla OPS:aa, OTP:ta, Valkeakosken Hakaa ja Rovaniemen Palloseuraa. Hän myös valmensi RoPS:aa Veikkausliigassa kaudella 2001.

Infjärdens SK pelaa Ruotsin neljänneksi korkeimmalla sarjatasolla, II-divisioonan Norrlandin lohkossa. Näin ollen ISK on ihan kelpo tasonmittari tähän aikaan vuodesta. Viime kaudella ISK vältti suoran putoamisen neljällä pisteen ja karsinnan niukasti kahden pisteen erolla.

Sunnuntain ottelussa on tilaisuus testata yhtä kauden päävastustajaa. FC YPA on talven sopimuksillaan ja hankinnoillaan noussut yhdeksi nousijakandidaatiksi. Seura ei ehkä suosikki numero yksi ole mutta ilman alisuorittamista varma neljän sakkiin yltäjä joka tapauksessa.

Viimeisin allekirjoittaja on oululaislähtöinen Martti Saarela, joka sai opiskeluasiansa Helsingissä järjestykseen ja pystyy aloittamaan jo neljännen kautensa FC YPA:n paidassa. OPS:sta viime kaudelta tutut Dragan Pejic sekä Aleksandar Vuletic ovat nykyisin ypalaisia ja seuran vahvaan hyökkäyspelotteeseen kuuluu myös Santasta tullut Antti Peura.

Vanhoista nimistä mieleenpainuvin jo usean kauden ajan on ollut laituri Joni Pakola, jolle varmasti olisi käyttöä ylempänäkin, mutta tuulennopea kaveri pysyy sitkeästi FC YPA:n paidassa.

Tilastot - nuo elämän emävalheet - tuovat sunnuntain peliin oman lisämausteensa. FC OPA ei ole nimittäin vieläkään hävinnyt FC YPA:lle. Joukkueet ovat olleet vastakkain neljässä ottelussa, joista kaksi on päättynyt FC OPA:n voittoon ja kaksi tasan.