HARMITTAVAN NIUKKA TAPPIO NAISILLE SARJAN AVAUSPELISSÄ

5.11.2017

Tinja Jokelainen vie palloa eteenpäin, Sanna Tikkanen komppaa taustalla.
Elena Andreou ja Sofia Husso riemuitsevat 1-0 avausmaalia.

FC OPA – FC Sport-j/2 3-4 (2-2)

FC OPAn historiallinen, ensimmäinen naisten futsalottelu pelattiin lauantaina 4.11.2017 Jatulissa. Vastaan asettuivat sarjan ”keskipitkänmatkalaiset” Vaasasta, FC Sport-j/2. Sportin edustusjoukkueen pelatessa Naisten Futsal-Liigaa voidaan puhua seuran kakkosjoukkueesta.

Ottelu käynnistyi kotijoukkueen kannalta iloisissa merkeissä, kun käytännössä heti vastustajan alkupotkun jälkeinen onnistunut Hanna Putaalan syötönkatko ja suoraviivainen haasto pakottivat vierasjoukkueen pysäyttämään lupaavan läpihyökkäyksen vapaapotkun arvoisesti. Hanna asettui itse ampumaan suoraa vapaapotkua juuri rangaistusalueen ulkopuolelle. Vierailijoiden muurin väistäessä tulista kutia painui pallo verkon perukoille. Kauden avausmaali oli nähty siis nollaminuutilla.

Silmitön riemu kostautui nopeasti, kun vaasalaiset pääsivät pelin ensimmäisellä minuutilla vuorostaan maalin makuun ja tasoittamaan pelin tilanteeseen 1-1. Kotijoukkueen pieni ylipelaaminen prässissä vapautti Zila Jawanmirin purjehtimaan läpi kentän keskeltä, ja oikea-aikainen jako oikealle petasi maalin tehneelle Lotta Virkkalalle helpohkon työn.

Ensimmäinen puoliaika – kuten koko ottelu – eteni tasaisissa merkeissä. OPA siirtyi jälleen vuorostaan 2-1 johtoon 13. peliminuutilla. Sanna Tikkanen paini vaikeahkon luuppipallon sinipaidoille ja hänen vetonsa reboundin jäätyä pyörimään maalinedustalle sai Tinja Jokelainen syöttää pelivälineen takatolpalle toimiston perustaneelle Sini Ståhlelle. Siniltä varma putti ja pallo rysään.

FC Sport kuitenkin kuittasi pelin jälleen 2-2 tasoihin, kun peli ehti edetä vain neljä minuuttia. Koko pelin läpi ehkä kotijoukkuetta piirun verran aktiivisemmalla liikkeellä ja vahvemmalla tahdolla esiintynyt vierailijaryhmä onnistui syötönkatkossa ja vaasalaisten kapteenina toiminut Riikka-Sofia Lehtinen käytti tämän jälkeen merkkauksen kanssa kamppailevia sininuttuja lähinnä pujottelukeppeinään. Kun vielä vedon peitto jäi käytännössä olemattomaksi, pääsi Lehtinen tälläämään laukauksensa suoraan 10 m pisteen kohdilta tarkasti vasempaan alanurkkaan.

Toisen jakson alkuun OPA pääsi toteuttamaan juuri fläppitaululla esitellyn prässinpurku-juoksukuvionsa täydellisenä onnistumisena. Palkintona 3-2 maali, tekijänä laadukkaalla alanurkkavedolla kotijoukkueen päivän tehokkain, Hanna Putaala, syöttäjäksi kirjattiin pallon pystyjuoksuun jakanut Sofia Husso.

Vaan niin oli jälleen katoavaista kaikki, kun Sport kuittasi pelin jälleen tasoihin 29. minuutilla. 3-3 tasoituksen pohjusti oikeastaan kotijoukkueen väärällä hetkellä tapahtunut vaihto. Yhden kotijoukkueen puolustajan vasta tullessa kentälle oli tilannetta hyvin lukenut vierailijaryhmä luonut jo maalintekopaikan. Pallon jäätyä hieman epäonnekkaastikin pomppimaan maalin edustalle Anna-Liisa ”Alli” Honkimaan torjunnan jälkitilanteessa sai Sanni Sillanpää päänsä väliin. Ehkäpä tilanne tarjosi kuitenkin ikimuistoisen oppitunnin tulevia pelejä varten.

Kotijoukkueella oli vielä paikkansa kolmen pisteen ryöstämiseen, mutta vetojen painuessa ohi maalista tai suoraan vaasalaisten maalia vahtineen Heidi Sohlbergin syliin muodostui maalinteko tuskalliseksi. Omasta puolustuksesta lähtenyt epätoivoinen pystypallo sen sijaan ojensi voiton avaimet suoraan punapaitojen käteen. Riikka-Sofia Lehtinen jakoi riistonsa jälkeen pallon Sanni Sillanpäälle, joka – vedon peiton täysin jälleen puuttuessa – sai laukoa pallon vastustamattomasti vasempaan yläkulmaan. 3-4 maali jäi samalla ottelun voittomaaliksi. Positiivisena loppukaneettina voi ottelusta todeta, että onneksi sarjassa on vielä pelejä, joihin joukkue pääsee lähtemään kokemusta rikkaampana ja toivottavasti myös yhteispeliltään hioutuneempana.

Tositoimiin päästäänkin jo viikon päästä lauantaina Kaustisilla KP-V etun vieraana, kun tarjolla on revanssi – KP-V kun kohdattiin harjoituspelissä ennen sarjakautta, ja tuolloin Kaustisen Pohjan Veikot veivät voiton lähinnä piirun verran tehokkaammalla viimeistelyllään.

Naisten seuraava kotiottelu puolestaan pelataan Oulun Urheilutalolla 18.11. klo 18:15 alkaen. Tuolloin vieraiksi saadaan Team Vanpa Vantaalta. Tervetuloa kannustamaan kotijoukkue voittoon!