V3.0 ON AVATTU

10.3.2009

FC OPA on ottanut käyttöön seurahistorian kolmannet nettisivut. Käytössä on edelleen SLU:n ja sen yhteistyökumppanin Optinet Oy:n tuote Sporttisaitti, joka on edullinen ja helppokäyttöinen kotisivueditori html-tekniikkaa osaamattomille. Nyt käyttöön otettu sivusto kuuluu Sporttisaitin uusimpaan versioon, joka on lanseerattu asiakkaille vuodenvaihteessa.

Uuteen versioon kuuluu ulkonäkömuutosten lisäksi monia FC OPA:nkin sivuston nykyaikaan vieviä uudistuksia. Tärkein niistä on mahdollisuus medialeikkeeseen, jonka myötä esimerkiksi otteluiden videokoosteet voidaan upottaa suoraan sivustolle. Medialeikkeen katseleminen on yksinkertaista, sillä sen käyttö tapahtuu samalla tavalla kuin monelle tutussa YouTubessa.

Tähän asti koosteet olivat eri palvelimella, koska entinen editori ei mahdollistanut liikkuvan kuvan lisäämistä sivustolle.

Kotisivueditorit ovat oiva työkalu sellaisille päivittäjille, jotka eivät osaa koodikieltä. Editorit monesti kuitenkin hankaloitavat sivuston rakentamista mm. ulkonäköasioiden suhteen. Tämä pulma on poistunut uudessa Sporttisaitissa, joka sisältää mahdollisuuden html-upotukseen. Sivujen sisältöosioita voidaan näyttävöittää siis koodikielellä tehdyllä materiaalilla.

"Ajan mukana täytyy pysyä. Siksi lähdimme uudistamaan sivustoa", urheilutoimenjohtaja Raine Pernu valaisee kotisivu-uudistusta.

"Käyttäjiltä ei isoa palautevyöryä tullut, vaan paine oli enemmänkin oman pään sisällä. Tarve työn helpottamiseen ja sisällön monipuolistamisen mahdollistamiseen oli iso."

Urheilutoimenjohtaja Pernun mukaan uusi sivusto on vielä raakile ja sisältää vähän asiaa. Hän lupaa, että ennen kauden alkua materiaalia lisätään tuntuvasti.

"Tärkeintä oli, että pääsimme kahdesta eri sivustosta eroon. Nyt vanha materiaali on visusti tallessa ja voimme keskittyä yksinomaan näiden uusien päivittämiseen. Tämä on kuin talo, johon on kesken rakentamisvaihetta jo muutettu."

Kun kaksoissivustosta on parin kuukauden jälkeen päästy eroon, lähdön saa seuraavaksi kaksoisosoitteisto. Tähän mennessä teknisistä syistä johtuen on ollut olemassa kaksi eri osoitetta, joista pääosoite on vienyt selaajan huomaamatta Sporttisaitin mukaiseen osoitteeseen.

"Videokoosteiden ja kävijätilastoinnin vuoksi pidimme yllä kahden osoitteen järjestelmää. Uusi editori sisältää medialeikkeen lisäksi myös laskurin, joten voimme hankkiutua ylimääräisestä palvelintilasta eroon", urheilutoimenjohtaja Pernu kertoo.

Pernun mukaan prosessi etenee kahdessa eri vaiheessa. Ensin siivotaan talteen materiaali entiseltä palvelimelta, joka on syönyt sisäänsä ottelukoosteiden lisäksi myös FC OPA:n kaikkein vanhimmat nettisivut vuodelta 2005. Siivoustyön jälkeen osoitteen www.fcopa.fi hallinta siirretään nykyiseltä palveluntuottajalta Optinetille, minkä jälkeen hankalasti muistiin jäävä sporttisaitti.com -päätteinen osoite lakkaa olemasta.