TURNAUKSELLA VAIHTELEVAT TARKOITUKSET

6.2.2009

Huomenna käyntiin potkaistava Kontti 2009 -turnaus palvelee osallistuvia seuroja eri tavoin. Aikainen järjestämisajankohta tarkoittaa sitä, että jokaiselle osallistujalle pelit ovat vasta uusien kuvioiden harjoittelua.

Lyhennetyt ottelut eivät sinällänsä tarkoitusta palvele täydellisesti, mutta antavat valmentajille mahdollisuuden testata pelaajien ominaisuuksia eri pelipaikoilla lyhyen ajan sisällä.

Toisille osanottajista kyseessä on puhtaasti tapahtuma, jossa turnauksen ajan sopimuksettomia pelaajia testataan. Toisille, joilla joukkue on jo pääosin kasassa, turnauksesta alkaa hyvä aika lähteä hiomaan pelikuvioita kuntoon ja myös tehdä edellä mainittuja mielenkiintoisia kokeiluja.

Turnauksen osanottajista AC Oulun tilanne lienee positiivisin. Se juoksuttaa Heinäpään palloiluhalliin lähes valmiin joukkueen, jossa avoimia kohtaloita on vain muutama.

Oululaisista junioripelaajista ACO:n riveissä esiintyvät Joni Mäkelä ja Ville Oksala sekä jo vähän varttuneempaan ikään ehtinyt, OPS:ssa viime kaudella pelannut Eetu Uusitalo. Lisäksi hyökkääjäkokelaista kokoonpanossa on kanadalainen Frank Jonke.

FC OPA:n joukkue on painottunut suurin piirtein 50/50. Kokoonpanosta puolella on sopimus ja toinen puoli antaa vielä viimeisiä näyttöjään valmennusportaalle. Näillä näkymin kahdessa ensimmäisessä harjoitusottelussa esiintyneistä vain reisivammaa paranteleva Juha-Matti Huovinen on poissa kokoonpanosta.

OPS:n tilanne on kutakuinkin samanlainen, joskin sen kokoonpano turnauksen pienin. Alustavaan listaan kuuluu 15 pelaajaa, joista kymmenellä on sopimuspaperi seuran kanssa. Luvatuista georgialaispelaajista ei ole tietoa, mutta manageri Miika Juntusen ja päävalmentaja Jari Pyykölän haukankatseen alla pelaavat mm. puolalaiskaksikko Kamil Olsztynski - Krzysztof Kretkowski, bulgaari Andon Ginev ja opalaisillekin tuttu Michael Ozor.

Vaikka sopimusuutisia on julkisuudessa ollut heikosti, myös neljäs paikallisjoukkue OLS tuonee turnaukseen valmiin ryhmän. Tietojen mukaan OLS:aa vaivaa influenssa-aalto, joka on harventanut sekä omia että nykyisestä kakkosjoukkueesta avuksi kutsuttuja rivejä. Näin ollen koko totuutta Luistinseurasta ei saatane vielä urkituksi.

Kolmosesta nousuun pyrkivä AC Kajaani tulee Ouluun isolla ryhmällä. Joukkoon mahtuu tuttuja kainuulaisia sarjajyriä kuten Kimmo Repo ja Tero Kemppainen. Lisäksi joukkueessa on ulkomaalaistrio Chris Winterton - Scott Chamberlain - Evan Archibald. Sen sijaan joulun alla julkistettua sopimuspelaajaa, englantilaispuolustajaa Adam Howarthia ei näy listoilla.

Elävän legendan Atik Ismailin luotsaama PK-37 luottaa Iisalmen Sanomien mukaan 18 pelaajan kompaktiin pakettiin. PK:n ja oululaisen jalkapalloyleisön harmiksi ykkösnyrkeistä Kingseistä hankittu Tomi Airaksinen ja maalivahti Jyri Junnilainen puuttuvat joukosta. Onneksi katsojat voivat punnita, ovatko geenit tarttuneet jälkipolville, sillä Ismailin oma poika Ali Koljonen esiintyy PK:ssa.

Päävalmentaja Juha Malisen mietteitä AC Oulun sivuilta (5.2.2009) >>>
Iisalmen Sanomien uutinen PK-37:n osallistumisesta (5.2.2009) >>>