YLEISÖMENESTYS TYYDYTTÄVÄLLÄ TASOLLA

7.10.2008

FC OPA kamppaili lauantaina päättyvällä kaudella kahden muun oululaisseuran - OPS:n ja OLS:n - kanssa jalkapallon ystävien suosiosta. Lajista oli huomattavaa ylitarjontaa 39 ottelun muodossa, joten katsojat hajaantuivat ja FC OPA:n keskiarvoksi jäi 133 ihmistä ottelua kohden.

Kaiken kaikkiaan FC OPA:n kotiotteluissa kävi 1869 henkilöä. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi vain 13%, sillä viime syksyn karsintaottelut nostivat niin kokonaiskävijämäärää kuin keskiarvoakin Kolmosen runkosarjaa korkeammalle.

Lukemia on pidettävä olosuhteet huomioon ottaen tyydyttävänä, sillä FC OPA joutui ylitarjonnan lisäksi taistelemaan huomiosta kahden muun perinteikkään seuran rinnalla sarjanousijan statuksella. Yleisömääriin vaikutti myös sekin, että huomattava osa kotiotteluista pelattiin lauantaisin mahdollisimman epäedullisina alkamisaikoina.

Ylitarjonnan seurauksia oli mm. paikallisotteluiden yleisömäärien tippuminen puoleen.
Muuten penkkirivit ovat olleet peruspeleissäkin viime kautista harvempia eli kolmen kova paikalliskilpailu ei realisoitunut yleisön kiinnostuksena. Nälkä ei kasvanut syödessä, vaan liika oli liikaa.

Derbyt olivat FC OPA:llakin parhaita. Seuran yleisöennätys, 276 katsojaa, tehtiin toukokuussa Oulun Palloseuraa vastaan ja OLS -ottelustakin oli 208 kiinnostunutta.

Paikallisotteluiden jälkeen FC OPA:n tilaston kärkipäästä löytyy erilaisia kampanjaotteluita. Kolmanneksi eniten katsojia (159) oli Kempeleessä pelatussa ns. vientituoteottelussa VPS-junioreita vastaan.

Keskiarvon yläpuolelle päästiin lisäksi vapaan pääsyn otteluissa, joista toinen oli Heinäpään urheilukeskuksessa pelattu Närpes Kraft ja toinen kauden kotirupeaman päättänyt, ilmaisen hernesopan siivittämä FC YPA.

Varsinaisia täyspettymyksiä yleisömääriin mahtuu vain Suomen Cupin ottelu FF Jaroa vastaan. Liigajoukkueen otteita oli seuraamassa 121 katsojaa, vaikka odotukset nousivat 300-400:n kieppeille.

"Tuotteen houkuttelevuutta täytyy pystyä lisäämään oli kilpailevia seuroja yksi tai yksitoista. Jos on tarjontaa, massasta pitää erottua niin, että ihmiset kiinnostuvat juuri meidän otteluista", urheilutoimenjohtaja Raine Pernu visioi.

"Pari-kolme kertaa nykyisen yleisöennätyksen päälle ja keskiarvo lähelle 200:aa. Silloin kirjanpitäjä voisi alkaa piirrellä yleisötuloillekin omaa kustannuspaikkaa", kuului ehdotus ensi kauden tavoitteista.

MetroStarsin suosio kasvoi

Kolmatta vuotta toiminnassa ollut reservijoukkue MetroStars onnistui myös kasvattamaan omaa yleisömääräänsä. Viime kautisen rajun notkahduksen jälkeen käyrä kääntyi ylös, mutta kahden vuoden takaista huippulukua ei vielä saavutettu.

MetroStarsin yleisökeskiarvoksi tuli 27 katsojaa. Viime kaudella vastaava oli 21 ja joukkueen ensimmäisenä toimintavuonna 30. Eniten katsojia oli Castrenissa pelatussa ottelussa Spartakia vastaan. Sitä seurasi 46 silmäparia.

Kotiottelut 2008

276FC OPA - OPS