OPS VEI DERBYN

20.8.2008

Papa Niang kahden opsilaisen puristuksessa.
Augustine Jibrin estää maalitykki Dragan Pejicin menon.
Halihoitoa vastustajalle.
Maalintekijä Alemao haalarihommissa.

FC OPA ei saanut kurottua eroa kärkeen kauden toiseksi viimeisessä derbyssä. Yksi komea maali ja tukku hienoja torjuntoja molemmissa päissä riittivät takaamaan OPS:lle 1-0 (1-0) voiton ja paikan C-lohkon ykköspaikalla.

Pelin juoni paljastui jo käsikirjoituksen ensimmäisiltä sivuilta. OPS tuli alusta lähtien vahvasti ja piti nyöriä hallussaan koko ensimmäisen puoliajan. Jo viiden minuutin seutuvilla pallo pyöri sen verran FC OPA:n maalin tuntumassa, että Denys Pervov sai venyä parhaimpaansa pitääkseen veräjänsä puhtaana.

Pervovilla riitti jatkossakin runsaasti tekemistä maalillaan. Yhtä vetoa hän ei kuitenkaan onnistunut pysäyttämään ja se riitti OPS:lle kolmen pisteen saalistamiseksi.

Ottelun ainoaksi jääneen viimeisteli brassivahvistus Alemao, joka sai syötön Dragan Pejiciltä. Pejic leikkasi sivulle ja pyysi syöttöä, mutta Alemao päätti kokeilla onneaan n. 25 metristä. Veto loppujen lopuksi yllätti Pervovin ja painui yläriman kautta verkkoon.

"Pervovilla oli muutama maailmanluokan loistopelastus, mutta jos laukaus menee etukulmasta sisään, on se maalivahdin maali. Se on fakta", FC OPA:n käskyttäjä Jyrki Kylmälä totesi osumasta.

Saatuaan maalitilin auki OPS vetäytyi vahvasti kuoreensa ja alkoi puolustaa sekä pelata kelloa vastaan - jopa niin taktisesti, että pallotytötkin katosivat Castrenista puoliajan jälkeen.

FC OPA sai vahvasti otteen haltuunsa tauon jälkeen, mutta koska Bojan Cabarkapa toisessa päässä kenttää päätti myös pelata unelmapeliä, jäi maalitili avaamatta. OPS sai omat tilaisuutensa vastaiskuista, mutta nekään eivät tuottaneet tulosta.

"Lähtökohdat otteluun olivat vaikeat, kun Ollolle tuli eteen mahdollisuus, josta ei voi kieltäytyä. Joukkue otti tiedon hienosti vastaan, mutta silti ensimmäiset puoli tuntia haikailimme Ollon perään", Kylmälä kelasi ratkaisun hetkiä.

"Pelaajien kannalta valmistautuminen oli normaalista poikkeava ja valmennuksen tehtävä on auttaa henkisellä puolella, mutta emme siltikään olleet valmiita."

Tiivistettynä lyhyeen ottelun faktat olivat Kylmälän mielestä seuraavat:

"Jätkät pani kaiken likoon ja meillä oli etsikkoaikamme. Emme käyttäneet paikkoja hyväksi, joten vain luu jäi käteen."

Tappio derbyssä merkitsikin, että FC OPA:n rooliksi loppukauden osalta jää kisaaminen keskiryhmän vetovastuusta. Noususta taistelevat neljä seuraa ovat jo karanneet niin kauaksi, ettei niiden kiinni saaminen ilman isompia ihmeitä ole mahdollista.

Luu jäi käteen varmasti myös OPS:n kirstunvartijalla, sillä derby keräsi vain alle 200 katsojaa. Vaikka maksukanavilla tuli samaan aikaan Suomen maaottelu, noususta taistelevien joukkueiden keskinäisen paikallisottelun pitäisi kerätä enemmän katsojia.

Kakkosen joukkueiden kiinnostavuus AC Oulun alapuolella onkin laskenut hälyttävän alas. Onko sittenkin jännittäväksi povattu derbyjen kausi kääntynyt ennemmin futisähkyksi? Viime vuonna sentään molemmissa paikallispeleissä oli yli 400 katsojaa.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Ke 20.08.2008, Castren