FC OPA KATKAISI OLS:N PUTKEN

15.8.2008

Ollo oli ottelun hahmo.
OLS:n Jefferson Schweitzer ja FC OPA:n Janne Kauppila taistelivat keskikentän herruudesta.
Chijoke Festus lähentelee Denys Pervovin maalia, jota myös Augustine Jibrin suojelee.
Sami Hyvärisen mielestä jalkapallo on hiuksia nostattavaa puuhaa.

Castrenin kauniissa kesäillassa kuului pauke, kun kaksi pitkää putkea rasahti poikki. Päätöksen saivat niin OLS:n neljän ottelun voitto- kuin FC OPA:nkin kolmen tappioputki. FC OPA voitti 2-0 (1-0).

Intensiivistä ja kiihkeää paikallisottelua tästä derbystä ei saanut tekemälläkään. Kentältä löytyi oikeastaan yksi ainoa taistelupari, jossa Janne Kauppila ja OLS:n Jefferson Schweitzer ottivat mittaa toisistaan välillä sääntöjen rajamailla.

Molemmat keräsivät myös ottelun kaikki kortit. Sota taukosi vasta, kun Kauppila sai toisen keltaisen ja joutui ajetuksi kentältä. Ulosajo on kova takaisku FC OPA:lle, sillä Kauppila jää paitsi niin seuraavasta derbystä kuin ensi lauantain kotiottelustakin. Pannaa rapsahtaa yksi ottelu lisää, koska kyseessä on Kauppilan kolmas pelikielto tällä kaudella.

Ottelun lopputulos olisi saattanut olla toisenlainen, jos OLS:n tuuri olisi ollut kohdallaan. Ensimmäisellä puoliajalla OLS:lla oli pari makoisaa paikkaa, mutta Sampo Saukkonen ei avopaikassa osunut koko palloon ja Sami Pikkaraisen tilaisuuden pilasi Augustine Jibrin liukumalla pallon maaliviivan tuntumasta kulmaksi.

Ottelun avausmaalin tekijän näkivät oikein lopulta vain erotuomari Toni Patrikainen ja videokameran linssi. Juha-Matti Huovinen ampui 25 metristä löysän, pomppivan vapaapotkun, johon Ollo sai kantapäänsä väliin ja pallo livahti OLS:n maaliin.

FC OPA:n avainnimi olikin Ollo, jonka aivan viime metreille asti ei pitänyt edes pelata. Kipulääkkeiden tukemana hän itse ilmoitti pelaavansa avauksessa vaikka väkisin. Toni Kuusirati oli lähtövalmiudessa alkulämmittelystä asti, jos jalka olisi pettänyt, mutta Ollo väänsi urheasti loppuun saakka. Keskikentän dominointi oli puolikuntoiselta mieheltä melko suoritus.

Sinetin iski tuore hankinta Olajide Williams, joka sai nappisyötön pallon OLS:n Santeri Viitasaarelta riistäneeltä Janne Yrjönheikiltä. Haltuunotto, harhautus, näppärä siirto oikealle ja kova veto maaliin oli lopullinen kuvio.

"Ei me huonosti pelattu, mutta kokonaisilme oli huono. Samanlainen derby meiltä kuin keväällä, mutta nyt olimme vähän parempia. Paska maku jäi kyllä suuhun", makusteli OLS:n päävalmentaja Tomi Molin.

"Joku sanoi pukukopissa, että tultiinpahan maan pinnalle", Molin haki tappion positiivisia näkökulmia.

Kauppilan ja Schweitzerin taistelu herätti molemmin puolin keskustelua. Molin oli jo valmistautunut pahimpaan ennen kuin tuomari päätti toisin.

"Olin vaihtamassa Schweitzeria, ettei hän ota toista korttia, mutta ei enää tarvinnutkaan."

FC OPA:n pääkäskijä Jyrki Kylmälä ei puolestaan jaksanut sulattaa pääosin erinomaisesti viheltäneen kokkolalaisen Patrikaisen kaikkia tuomioita. Kylmälän mielestä Kauppila saa pelkän maineen perusteella kortteja.

"Toisen varoituksen hyväksyn, mutta se ensimmäinen oli ihan turha", Kylmälä sadatteli.

Derby muistutti enemmän harjoitusten loppupeliä ja se sai myös Kylmälän puheliaaksi. Kielikuvat olivat Molinia värikkäämmät.

"Teki mieli tilata huonepalvelusta syötävää ja ruveta värkkäämään ihan jotain muuta."

"Puoliajalla juteltiin joukkueen kanssa ihan rauhassa. Lähdimme siitä, että naapurikopissa keräillään rivejä ja satsataan ensimmäiseen 10 minuuttiin. Hoidimme sen niin, ettei omissa soi ja sitten pallollinen peli liikkeelle."

Ollon lisäksi suitsutusta sai uusi kärkimies Williams. Kylmälän mielestä hän on juuri sellainen pelaajatyyppi, jota FC OPA on koko kauden kärkeensä etsinyt.

"Mielenkiintoinen tyyppi", Kylmälä kiteytti.

Seuraavaksi FC OPA saa nauttia harvinaisesti vapaasta viikonlopusta. Rummun takominen jatkuu keskiviikkona, jolloin FC OPA on toisessa derbyssä OPS:n vieraana. Tempo ja taistelu ovat varmasti tämän päiväistä eri tasolla. Toivottavasti kaikki säilyvät ehjinä siitä ottelusta.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Parhaat
FC OPA Juha-Matti Huovinen
OLS Jussi Fredriksson

Palkintoraadissa olivat PS Kemin päävalmentaja Ilkka Marttila, FC OPA:n reservijoukkueen valmentaja Emmanuel Etchu ja OPS-juniorit ry:n puheenjohtaja Heikki Viitanen. Veikkausmitalien lisäksi he pääsivät ojentamaan otteluisäntä Oulun Energian lahjoittamat reput, joiden sisältä löytyi arvokkaita energiansäästölamppuja.