JALKAPALLOKANSAA HELLITÄÄN DERBYLLÄ

15.8.2008

Tänään on luvassa hyvää jalkapalloviihdettä, jolle on annettu pieni extra-ripaus maustetta. Vuorossa on nimittäin kauden neljäs derbyottelu, jossa FC OPA isännöi Oulun Luistinseuraa. Peli pelataan Castrenissa klo 18:30 alkaen.

Vielä alta kolme viikkoa sitten hätäisimmät olivat valmiita heittämään mullat OLS:n arkun päälle ja lähettämään sen Kolmoseen. Oli kaunis, aurinkoinen sunnuntai-ilta ja OLS oli juuri hävinnyt jumbofinaalin alkukauden pisteautomaatille TUS:lle 0-3. Siinä vaiheessa OLS:lla oli kasassa yksi voitto, jumbosija ja eroa kauhuviivan päälle enemmän kuin tarpeeksi.

Mitä vielä. Tapahtui ihmeparantuminen, kun OLS nousi tuhkasta kuin feeniks-lintu. Tuskallisen tappion jälkeen OLS on jyrännyt neljästi peräkkäin voittoon. Tieltä ovat lentäneet ojaan niin JBK (2-0), VPS-juniorit (3-1) kuin sarjajohtaja FC Kiistokin (1-0). Närpes Kraft kaatui 1-0 viimeisimmässä ottelussa, jossa ratkaisijana toimi viime kaudella FC OPA:ssa pelannut Chijoke Festus.

OLS löytyykin kuntopuntarin kärkipaikoilta, siinä missä FC OPA:n viime ottelut ovat sujuneet mollivoittoisesti. Tilille ovat rapsahtaneet tappiot FC Kiistolle (0-1), Närpes Kraftille (1-2) ja SJK:lle (1-2). Virevaaka kallistuu tällä kertaa vahvasti OLS:n puolelle.

Silmiinpistävintä osassa näistä otteluista ovat olleet pelitavat. Ainakin FC Kiisto ja Närpes Kraft luottivat vahvasti perisuomalaiseen pitkään palloon, minkä OLS:n puolustus hoiti kevyesti kotiin. Miten OLS pystyy vastaamaan nopeaan maata pitkin pelaamiseen, onkin aivan toinen kysymys.

Pelaajistossa on kahtalaista ilmaa, sillä FC OPA:lla on joitakin tärkeitä poissaoloja. OLS:n farmiapujen määrä on aina ikuinen arvoitus ennen kuin kuuluttaja kajauttaa kokoonpanon yleisölle tiedoksi.

OLS on tällä kaudella joutunut vahvasti luottamaan AC Oulun farmiapuihin. Heistä esimerkiksi Juho Keskinen, Jarno Rova, Henri Hanhela, Santeri Viitasaari ja Simo Myllymäki on useastikin esiintyneet kokoonpanossa. Myös Fitim Syla, Niko Heiskanen ja Festus on nähty OLS:n keltaisessa.

OLS:n kirjoilla olevista pelaajista moni nimi on seuraamisen arvoinen. Alakerrassa pelaa monta lupaavaa nimeä, joista kannattaa painaa mieleen esimerkiksi Sampo Saukkonen, Ville Karhunen ja Jussi Fredriksson sekä maalivahti Mikko Sarkkinen.

Pelkästään junioreilla naapuri ei pelaa. Kokemusta edustavat mm. Esa Mulari, Lasse Pohjola, Adrian Rizvani ja Mika Pietilä, joista osa on enemmän tai vähemmän loukkaantuneiden kirjoissa. Mielenkiintoinen nimi on myös brassitoppari, välillä keskikentälläkin pelannut Jefferson Schweitzer.

FC OPA:lla piikkinä lihassa painaa kahden kenties tärkeimmän pelimiehen poissaolo. Papa Niang on pakkohuililla otettuaan kaksi keltaista Seinäjoella viime sunnuntaina. Keskikentän dynamo Ollo loukkaantui kaksi viikkoa sitten Närpes Kraftia vastaan ja toiveet pelaamisesta ovat vähäiset.

Kärkimiehistä myös Volodymyr Kilikevych puuttuu, koska hän on testattavana toisessa seurassa. Hyökkäystä on paikattu nigerialaisella Olajide Williamsilla, joka oli FC OPA:n kiikarissa jo talvella. Positiivisemmalla puolella Janne Kauppila palaa kehään pelikiellon jälkeen ja Augustine Jibrinkin oli avauksessa Seinäjoella.

Ottelu on tänään harvinaisesti Tulosvedon kohteena, johon vinkkejä voi kurkistaa keskinäisestä otteluhistoriasta. Joukkueet ovat kohdanneet neljästi: kerran virallisesti, kahdesti harjoitellen ja kerran turnauksessa. FC OPA on ottanut kaksi voittoa ja kahdesti on päädytty pistejakoon. Maaliero on FC OPA:n hyväksi 11-4, joten näillä eväillä ainakaan 0-0 tasapelistä ei kannata lähteä liikkeelle.

Kasassa ovat todellakin ainekset upealle ja viihdyttävälle derbylle!