FC OPA SAA OMAN KANNUSTUSLAULUN

13.8.2008

FC OPA:n uusi sinkku odottaa ostajaansa.

Ensi perjantain paikallisderby OLS:aa vastaan on yksi merkittävä merkkipaalu FC OPA:n historiassa. Ottelun tauolla uudenkarhea, lähes 4-minuuttinen seuralaulu saa ensiesityksensä kaikelle kansalle. Sen nimi on FC OPA Nyt Voiton Vei.

Laulun takana on runsaasti raskaan sarjan ammattilaisia. Keskiössä on oululainen musiikin monitoimimies Elmo Harju, joka muistetaan kuusamolaisen hevibändin Zero Ninen basistina.

Harju keskittyy nykyisin omien toimien ohella mm. musiikin ja muunlaisen äänituotannon tekemiseen eikä ole enää comebackin tehneen Zero Ninen alkuperäiskokoonpanossa mukana. FC OPA:n laulun lisäksi mm. suurin osa oululaisen jalkapallomaailman äänimainoksista ovat Harjun pajasta lähtöisin.

Harju on vastannut seuralaulun sanoituksesta, sävellyksestä ja sovituksesta. Levyllä soittaa Harjun oma Elmerson Studio Orchestra, jonka vierailevina tähtinä ovat vokalistina turkulainen Gary Pinejungle ja soolokitaristina yksi alansa parhaita maassamme, Iso T.

Masteroinnit levylle on tehnyt alan kova nimi Joona Lukala, joka mm. säveltää teoksia Turun Filharmoniselle Orkesterille ja on masteroinut sekä tuottanut yhteensä yli 200 levyä uransa aikana. Levyn miksaus on Elmerson Studio Onen käsialaa.

FC OPA Nyt Voiton Vei on rock-henkinen laulu. Se on rakennettu tyyliltään siten, että se ei ole liian hevi mutta ei myöskään humppamainen, joten sen pystyy hyväksymään niin nuorempi kuin vanhempikin kannattajakunta. Kappaleen kuunnellut esiraati päätyikin kuvailemaan sitä yhdellä sanalla hyväntuuliseksi.

CD-levyyn kannet on valmistanut kempeleläinen graafisen suunnittelun erikoisosaaja Poppakonsti. Valokuvat ovat kokonaisuudessaan FC OPA:n hovikuvaajan Kari Väreen tuotantoa, jonka arkistosta sisäkannen materiaali on peräisin. Jalkapalloaiheinen kansilehti kuvattiin vartavasten Castrenin urheilukeskuksessa.

Ensimmäinen ajatus omasta seuralaulusta lähti juuri Harjulta. Syksyn 2006 komeista nousujuhlista haltioituneena hän erehtyi lupaamaan laulun, jos FC OPA nousee Kakkoseen. Nousu tapahtui vuotta myöhemmin, joten lupausten lunastuksen aika tuli. Työtä onkin tehty laulun eteen ja mm. pelkkä äänitys on vienyt muutaman päivän yli puoli vuotta.

Kun äänitysten päälle laskee esimerkiksi aivotyön eli varsinaisen sävellyksen, sovituksen ja sanoituksen sekä muun teknisen jälkikäsittelyn ja levyjen valmistuksen, tulee työstöaikaa vajaa vuosi. Mukana on ollut musikanteista aina kannen valokuvaajaan saakka n. 20 henkilöä.

CD-levy tulee heti julkaisun jälkeen myyntiin hintaan 7,5€. Se sisältää varsinaisen seuralaulun lisäksi myös karaoke-mixin. Luvassa on lähiaikoina uusiin kännyköihin ladattava mp3-soittoääni.