SPARTAK KATKAISI VOITTOPUTKEN

23.7.2008

Markus Alajoki palasi armeijan jälkeen pelikentille.
Jori Miettinen osoittautui tositoimissa kelpo pelaajaksi.
Teemu Kähkösen taistelut lähenevät loppuaan.
Mikko Rantalan vartiointiin tarvitaan kahta miestä.

MetroStars sysäsi itsensä takaa-ajajan asemaan Nelosen nousutaistossa. Kajaanin Spartakin vierailu Castrenin auringonlaskuiseen iltaan tuotti tasapelin 1-1 (1-1), vaikka paikkoja useampaankin osumaan olisi ollut.

Spartakin viimeisimpänä lukkona oli Kajaanin Hakalta lainattu maalivahti Levan Lomidze, joka kävi välillä tuurillakin poimimassa pallon MetroStarsin kärkipelaajilta. Kotijoukkueen ainoa osuma osoitti, että hyvässä vireessä olleen torjujan akilleen kantapää on maata pitkin tulleet vedot, mutta sitä heikkoutta metrolaiset eivät pystyneet käyttämään hyväkseen.

MetroStars livahtikin johtoon, kun Jaakko Kovalainen vapautti Mikko Rantalan laitanousuun. Rantala kavensi hiukan ja lopuksi pamautti kovan vedon takanurkkaan.

Spartak sai avausmaalista ylimääräistä virtaa eikä kestänyt kuin viisi minuuttia, kunnes vikkeläkinttuinen Ville Nikkanen pyörähti pallon kanssa ympäri ja ampui tasoituksen.

Lomidzhen ohella Nikkanen olikin Spartakin avainhahmoja ottelussa ja MetroStarsin puolustus oli ajoittain helisemässä nopean hyökkääjän kanssa. Esimerkiksi vain neljä minuuttia tasoituksesta Nikkanen oli tekemässä jälleen pahojaan, mutta maskin takaa tulleen vedon Mikko Mäkäräinen torjui kulmaksi.

MetroStarsin ryhmitystä muutettiin tauolta enemmän kahden kärjen perinteisempään taktiikkaan, mutta pelaaminen muuttui kellon juostessa enemmän ja enemmän väkinäiseksi yliyrittämiseksi. Pelaajavaihdotkaan eivät tilannetta parantaneet, joten Metron oli tyytyminen tasapeliin.

Maalin lisäksi parhaat paikat olivat Timo Heikkilällä aivan toisen puoliajan alussa. Avauspuolikkaalla Joonas Sohlo ampui Heikkilän kudin reboundin taivaan tuuliin.

"Olipa ottelu. En oikein ymmärrä, miten emme pystyneet maalintekoon kaikista noista paikoista", ihmetteli pelaajavalmentaja Emmanuel Etchu.

"Loistava maalivahti heillä kyllä oli."

Vaikka sarjataulukossa MetroStars jäi kahden pisteen päähän kärkikaksikosta, säilyi valmentajalla vakaa usko tulevaisuuteen.

"Uskon kyllä, että pojat ottavat seuraavassa pelissä voiton. Piste kelpaa tästä ottelusta."

MetroStars pelaa seuraavan ottelunsa ensi tiistaina. Silloin on kovat piipussa, kun kyseessä on lohkon kärkikamppailu OuJK:n vieraana. Se sopiikin mainiosti, sillä tilastojen valossa MetroStars pelaa huomattavasti paremmin kotona kuin vieraissa.

Kotikentän saldo on 3 voittoa, 2 tasapeliä ja 2 tappiota. Vieraissa tilille on tullut 5 voittoa ja yksi tasapeli. Urakkaa helpottaa myös se, että voittoennätys jäi tänään haaveeksi eikä tappiottomien otteluiden putkikaan ole vielä katkolla tiistaina.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Ke 23.07.2008, Castren
 Nelonen, Oulun lohko
MetroStars - Spartak 1-1 (1-1)