SEURAAVA KOTIOTTELU KEMPELEESSÄ

15.7.2008

Sarkkirannan urheilukeskuksen pääkenttä.
Rinnekatsomoon mahtuu 1000 henkeä.

FC Oulun Pallon seuraava kotiottelu Kakkosen C-lohkossa pelataan la 26.7. klo 15 - tunnin aiemmin ilmoitettua aikaisemmin. Pelipaikkana on poikkeuksellisesti Sarkkirannan urheilukeskuksen pääkenttä Kempeleessä.

FC OPA pelaa normaalisti kotiottelunsa muiden oululaisseurojen AC Oulun, OLS:n ja OPS:n tapaan Castrenissa Välivainiolla. Castren ei ole varattu muulle pelikäytölle, vaan ottelupaikan siirron perimmäinen tarkoitus on viedä huipputason jalkapalloa sellaiselle paikkakunnalle, jossa sitä ei ole ennen, pitkään aikaan tai peräti ollenkaan pelattu.

Kempeleessä on nähty korkeimmillaan III-divisioonatason jalkapalloilua viimeksi neljä vuotta sitten, kun KeP-77 piipahti yhden kauden ajan Kolmosessa.

Paikaksi valittiin Kempele, koska se on tämän kaltaiseen kokeiluun tarpeeksi lähellä Oulua ja olosuhteet Sarkkirannassa ovat vaadittavalla tasolla. Pääkentällä on hyväkuntoinen nurmipinta ja ennestään laadukas huoltorakennus sai laajennuksen viime vuonna.

Päävaatimuksiin kuuluvat myös tilat yleisöä varten - päällimmäisenä katsomo, joka on vanhan soranottamon paikalle tehdyn urheilukeskuksen länsirinteessä. Kattamattomassa kaksiosaisessa katsomossa ottelua mahtuu seuraamaan n. 1000 henkeä.

Toinen päätarkoitus ottelun pelaamisella Kempeleessä onkin sen tapahtumaluonne, jolla on tarkoitus saada tavallista enemmän yleisöä katsomoihin.

FC OPA toivookin, että niin kempeleläiset kuin perinteisesti seuran otteluita Oulussa katsomassa käyneet löytävät tiensä sankoin joukoin Sarkkirantaan. Jos pelipäivänä ei sada, yleisöodotus on vähintään 300-400 katsojaa. Se tarkoittaisi seuran toukokuussa tehdyn ennätyksen rikkoutumista.

FC OPA vastaa tapahtumassa ainoastaan pääesiintyjistä eli itse joukkueista. Lisäksi se tuo paikalle mm. käsiohjelmat ja kuuluttajan. Muista oheistoiminnoista vastaa paikallinen yhteistyökumppani jalkapalloseura Ajax Sarkkiranta, joka saa myös kaikki ottelutapahtuman tulot toimintansa tukemiseksi. Tämä onkin kolmas päätarkoitus eli FC OPA haluaa antaa ottelutulojen kautta mm. taloudellista tukea ja lisäpotkua Ajaxin toimintaan.

Jos tapahtuma on onnistunut, voidaan tietyin edellytyksin jatkoa ensi vuodeksi suunnitella. Mahdollisia paikkakuntia voivat olla esimerkiksi Raahe ja Ii, joissa molemmissa on katsomo kentän laidalla. Raahessa on myös perinteisesti ollut hyväkuntoinen nurmi, mutta Iin kentän nykyinen kunto ei ole tiedossa.

Ottelutapahtuman viemiselle toinen elinehto on myös osaava alueellinen yhteistyökumppani. Raahessa on jalkapalloseuroja kaksinkin kappalein järjestämään tapahtuma, mutta Iistä kumppanin löytäminen on haastavampaa.

Pääsyliput otteluun FC OPA - VPS-jun ovat saman hintaisia kuin normaalistikin. Myös kausikortit toimivat entiseen tapaan.