VAIVAISTALOSTA PALLOKENTÄLLE

12.7.2008

FC OPA kohtaa tänään FF Jaron farmiseuran pietarsaarelaisen JBK:n. Castrenissa pelattava ottelu on jälleen lauantain iltapeli - alkuvihellys klo 18:30. Yleisömäärissä kärsittävä menetys on se hinta, joka on maksettava, jotta Castreniin juuri tällä päivämäärällä pääsi pelaamaan.

JBK:n kohdalla huomio kiinnittyy yhteen ja ainoaan nimeen. Joukkueen pelin ruumiillistuma on oululaisille tuttu pelaajavalmentaja Alexei Eremenko Sr, joka aloitti Suomen peliuransa OLS:n paidassa pian jo 20 vuotta sitten. Eremenko Sr vielä 44-vuotiaana on pietarsaarelaisseuran pelinrakentamisen sielu. Askel ei ehkä niin kepeä ole kuin ennen, mutta pelisilmä ja -taidot ovat yhä tallella.

FC OPA:n pilttuusta kuuluu murinaa. Edellinen ottelu Kokkolassa käytännössä ratkesi selkeään erotuomarivirheeseen, mikä oli jo toinen kerta tällä kaudella. Tuoreessa muistissa ovat Oravaisten tapahtumat, jossa tuomari mm. sekoili antamiensa varoitusten määrässä ja unohti nostaa yhden punaisen kortin.

FC OPA sai Kokkolassa yhden täysin kiistanalaisen ja toisen melko heppoisin perustein tuomitun punaisen. Saajat, toppari Augustine Jibrin ja monikäyttöinen yleispelaaja Ollo, ovat pelikiellossa tässä ottelussa.

Pelikieltojen lisäksi FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä saa tikkuja sormiinsa monenlaisten vaivojen kanssa. Puolustuksessa Mikko Isokangas paikkaa Jibrinin jättämää aukkoa, mutta viimeksi vauvan syntymän vuoksi poissa ollut Kim Kaijalainen on nyt lievässä kuumeessa ja nuhassa. Tomi Vainionpää on matkoilla ulkomailla.

Keskikentällä pelikiellosta vapautunut Janne Kauppila kärsii jumissa olevasta reidestä ja Alex Arinzella vihoittelevat yhä edelleen nilkat. Kärkimiehistä ennen juhannusta pelatussa TUS-ottelussa loukkaantunut Volodymyr Kilikevych on harjoitellut jo, mutta puolikuntoisena tuskin pelaa ainakaan täysiä minuutteja. Sen sijaan Kokkolassa pahan tällin saanut Kalle Väisänen selvisi pelkällä säikähdyksellä.

FC OPA juoksee illalla Castreniin jokseenkin varamiehisenä sekä vahvasti teipattuna ja särkylääkkeiden voimin. Millaisen kokoonpanon valmentaja loihtiikaan, löytyy voittoresepti sille kolmesta eri pääkohdasta.

Yksi: Eremenko on saatava kuriin tavalla tai toisella. Häntä ei saa päästää vapaasti tekemään peliä ja ruokkimaan omia kärkimiehiään, joista esimerkiksi Ruslan Zanevskyy osaa olla erittäin vaarallinen.

Kaksi: Huolellisuuteen erityisesti puoliaikojen alussa on panostettava. FC OPA on pelannut jo tukuittain otteluita, joissa vastustaja on päässyt aiheuttamaan kaaosta riveissä juuri alkuvihellysten jälkeen. Toisinaan siitä on rankaistu, toisinaan on selvitty säikähdyksellä. Ottamalla alut tarkasti myös puolustuspeliin löytyy tarvittavaa varmuutta.

Kolme: Tärkein seikka, jalkapallo on maalintekopeli. Otteluita voi hallita mielin määrin, mutta pisteet jaetaan sen perusteella, mitä 90 minuutin jälkeen lukee tulostaululla. Ennenkin on kitisty työvoittojen perään, vaikka toinen joukkue on yhdellä onnenkantamoisella vienyt täyden pistepotin. Siispä maalin edessä täytyy olla entistä tarkempi, varmempi ja huolellisempi.