HUIKEA NOUSU TOISELLA PUOLIAJALLA

29.6.2008

Papa Niang oli jälleen ratkaisupelaajia.
Sergii Shakhov kunnostautui syöttäjänä.
Kipparin voittotuuletus.
Northern Lightsin cheerleaderit toivat lisäväriä tauolle.

Kyllä elämä on ihmeellistä - ainakin jalkapallossa. Kahden täysin eri planeetoilta olleiden puoliaikojen jälkeen FC OPA kaatoi kotikentällään Kings Kuopion 4-3 (0-3).

Oulusta on tullut Kings Kuopiolle katkera paikka vierailla. Edellinen visiitti tervakaupungissa päättyi OPS:lle tappioon 1-2, vaikka kotijoukkue pelasi suurimman osan ajasta vajaalla ja Kings Kuopio myös johti ottelua.

Tänään nöyryytys oli vielä pahempi, kun Kings menetti kolmen maalin johdon ja lopulta kolme minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppumista Ollo iski FC OPA:lle voittomaalin. Kaiken mahdollisti puoliajalla tapahtunut vahdinvaihto, jossa pässi ja taluttaja vaihtoivat paikkaa liean molemmissa päissä.

Toden totta ottelun tapahtumat olivat puoliajoilla suvereenisti toisen osapuolen hallussa. Ensimmäisellä puoliajalla FC OPA pörräili kentällä juhannustunnelmissa ja antoi Kingsin viedä itseään mennen tullen ja palatessa.

Kings teki kentällä, mitä se ikinä halusi. Vastustajan dominoinnissa FC OPA sai vain yhden hyvän maalipaikan, jonka Augustine Jibrin ja Sergii Shakhov jättivät kulmapotkun yhteydessä käyttämättä hyväksi. Toisessa päässä työtä tehtiin pehmeästi puolivaloilla ja alakerran pelissä sattui kolme karmeaa virhettä, joista Kings rokotti yhtä monesti. Kerran pallo pelastettiin myös maaliviivalta.

Parissa maalissa näytti myös siltä, että pelaajat odottelivat erotuomarin vihellystä. Kun rikettä ei puhallettu, oli tie auki viimeistelylle. Huolellisuudella, loppuun asti pelaamisella, turhan pehmeyden unohtamisella ja suhtautumalla vastustajaan tarpeellisella vakavuudella ainakin osa Kingsin osumista olisi ollut vältettävissä.

Toisella puoliajalla FC OPA sai palapelin palikat kohdalleen, mutta työ näytti enemmän kuin epätoivoiselta. Kings Kuopio ei onneksi lähtenyt kilpikonnapuolustukseen tai ajanpeluuseen, joten FC OPA:n takaa-ajotyö helpottui sen osalta.

Toiveita paremmasta tuli vajaan tunnin kohdalla, kun Papa Niang avasi maalitilinsä pilkulta ja viiden minuutin kuluttua puski komean osuman Shakhovin keskityksestä. Vartti ennen loppua tasoitus syntyi kipeästi oman pelaajan kautta.

Voittomaalin juonivat Niang, Shakhov ja Ollo. Niang syötti ristiin Shakhoville, joka ei saanut palloa kunnon laukaisupaikkaan. Ollo oli pelannut samassa itsensä vapaaseen avopaikkaan, jonne Shakhov siirsi pallon. Kingsin maalivahti oli peittämässä etukulmaa mahdollisen laukauksen varalta, joten Ollolla oli kiitollinen tehtävä iskeä voittomaali tyhjiin.

"Tässä oli taas meille opetus, ettei sarjataulukkoon kannata hirveästi katsoa. Asenne oli todella huono ja siinä on vielä hirveästi työsarkaa", pyöritteli FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä päätään ja muisteli ennen juhannusta TUS:n kanssa olleen samoja ongelmia.

"Tiedän kyllä Kingsin potentiaalin. Se taistelee olemassaolostaan ja tulee kuin ampiaisparvi, jos sille antaa vähääkään liekaa."

Kylmälä oli enemmän kuin ihmeissään ensimmäisen puoliajan lepsusta pelistä. Apu alakerran pitävyyteen löytyi lopulta kokeneista pelimiehistä.

"Molemmat laitapakit - miehet, joissa pitäisi olla tämän seuran tulevaisuus - olivat ihan pihalla. Oikein hävettää."

Ensimmäisellä puoliajalla FC OPA suoritti kaksi pelaajavaihtoa, kun Janne Yrjönheikki tuli sisään takareisivaivasta huolimatta. Lopun aikaa reunojen puolustamisesta vastasivat Yrjönheikki ja Kim Kaijalainen.

"Peli rauhoittui heti. Maalin tappiolla siirryimme jopa kolmen alakertaan ja tuli tasoitus. Olisin ollut siihen tyytyväinen ja aloimme jäädyttää peliä, mutta sitten tulikin voittomaali."

Kings Kuopion puolesta pressiin asteli kakkosvalmentaja Pasi Tuutti, joka johti peliä varsinaisen päävalmentajan Kai Rönkön oltua kentällä apuna. Kuopion suunnasta ei paljoa hymyä irronnut.

"Ensimmäinen puoliaika oli tosi hyvä. Toinen oli huonointa, mitä pitkään aikaan olemme pelanneet."

"Kopissa on isot puheet, mutta ne jäävät puheiksi. Kentällä kukaan ei tahdo ottaa vastuuta ja huutelemme vain toisillemme", Tuutti murehti huonon alkukauden aiheuttamia psykologisia ongelmia.

Myös loukkaantumiset ovat kuopiolaisten ristinä. Tuutin mukaan välillä harjoituksiin riittää vain kahdeksan pelaajaa ja nytkin Kings oli Oulussa vain neljällä vaihtopelaajalla. Uskoa tekemiseen kuitenkin riittää ja pelaajapulaankin on luvassa helpotusta, kun SM-sarjasta pudonneet A-juniorit luovuttavat parhaimmistonsa edustuksen käyttöön.

"Kirvestä ei heitetä kaivoon. Kaikki pisteet, tasuritkin ovat nyt tärkeitä", Tuutti vakuutti.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Su 29.6.2008, Castren
 Kakkonen, Lohko C

FC OPA - Kings Kuopio 4-3 (0-3)
18. 0-1 Tomi Airaksinen

Parhaat
FC OPA     Papa Niang
Kings Kuopio   Juho Kauppinen

Palkintoraadissa oli tällä kertaa poliittista pelisilmää ja naisenergiaa liikuntalautakunnasta. Raadin naisittivat lautakunnan pj Mervi Tervo (vihr.) sekä jäsenet Seija Tervonen (sd.) ja Paula Grekelä (vas.), joka on samalla kaupunginhallituksen jäsen. Palkinnot oli tuttuun tapaan lahjoittanut Oy Herman Andersson. Paketti sisälsi Helena -talon laadukkaat pikee-paidat.