NIANG HATTUTEMPPUILI TUS:N KUMOON

15.6.2008

Papa Niang oli paha pideltävä TUS:lle.
Erotuomari Harri Siniaalto laputti TUS:n maalivahdin kentältä.
Ollo syöttää Kalle Väisäsen maalintekoon.
Sami Hyvärinen oli puolustuksen kuningas.

FC OPA palasi tänään voittojen tielle Castrenissa. Sarjajumbo, nollakerholainen TUS kaatui lopulta helposti ja selvin numeroin 5-1 (1-1).

FC OPA sai otteluun lentävän lähdön, kun jo 7. minuutilla Sergii Shakhovin yli 25 metristä ammuttu maanuoliainen yllätti Andreas Kaitajärven TUS:n maalissa. Osumaa edelsi Shakhovin ja Volodymyr Kilikevychin näppärä seinäsyöttöpeli, jonka turvin laukaisupaikka avautui.

Kilikevychin peli loppui lyhyeen kymmenisen minuuttia myöhemmin tapahtuneeseen loukaantumiseen ja hoitojakson aikana TUS tasoitti. Abdul Thomson pääsi pitkän syötön päätteeksi yllättämään FC OPA:n laitapuolustuksen ja karkasi läpiajoon. Laukaus olisi todennäköisesti mennyt ohi, mutta se muutti suuntaa Augustine Jibrinin jalasta ja meni maaliin.

Ennen tasoitusta sekä Kalle Väisäsellä ja Volodymyr Kilikevychillä olivat avopaikat pelin viemiseksi kotiin jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisen puoliajan puoltaväliä. Väisänen ohjasi pallon verran ohi ja Kilikevych veti päin maalivahtia.

Tauolla valmentaja Jyrki Kylmälä lateli madonluvut joukkueelleen ja kentälle toiselle puoliajalle palasi entistä nöyrempi joukkue. Ennen kuin uutta asennetta päästiin todellisuudessa kokeilemaan astui punainen kortti peliin. TUS:n maalivahti Kaitajärvi kaatoi läpiajossa olleen Alex Arinzen ja tuomiona oli alimman miehen estämisestä ulosajo.

TUS:n jäätyä vajaalle FC OPA meni viimeistään menojaan. Vain kolmisen minuuttia myöhemmin Papa Niang aloitti hattutemppuilunsa puskemalla voittomaalin Sami Hyvärisen keskityksestä. Ollo ja Kalle Väisänen juonivat ottelun kolmannen maalin, jonka alkulähde oli Janne Kauppila nähtyään aukon TUS:n puolustuslinjassa.

Niang viimeisteli viime minuuteilla hattutemppunsa. Neljäs maali syntyi Sergii Shakhovin ristipallosta, jonka jälkeen Niang näytti jalkaketteryyttään ja vielä kiskaisi todella komean pyssyn melkeinpä täsmälleen rankkarialueen rajalta. Viimeisen kerran Niang nöyryytti vastustajan kakkosveskaria lisäajalla vetämällä tulisen vapaapotkun n. 20-25 metristä verkkoon.

"Nämä ovat niitä vaikeita otteluita, joissa vastustaja on epätoivoisessa tilanteessa. Siinä ei parane antaa siimaa yhtään", päävalmentaja Jyrki Kylmälä mietti ennakkoasetelmia.

"Ennen ensimmäistä maalia meillä oli jo kolme hyvää maalintekopaikkaa. Sitten luulimme, että tästä tulee helppo peli. Puoliajalla piti harrastaa yksinpuhelua voimakkailla äänenpainoilla ja jalat tulivatkin maahan."

TUS:n maalivahdin ulosajotilanteessa peli oli vielä tasan 1-1. Kylmälä kiisti jyrkästi, ettei vastustajan joutuminen vajaalle ratkaissut loppujen lopuksi mitään.

"Näytti jopa, ettei vieläkään olisi menty täydellä latilla."

Voitolla FC OPA nousi sarjataulukossa kahdeksanneksi. Vaasassa tänään täydet pisteet ottanut paikalliskilpailija OPS nousi sarjakärkeen ja on kymmenen pisteen karkumatkalla yhden ottelun enemmän pelanneena. FC OPA:n seuraava koitos on Kings Kuopion kohtaaminen juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Parhaat
FC OPA     Sergii Shakhov
TUS Tuomas Känsäkoski

Palkintoraati oli tänään sekoitus suomalaista ja afrikkalaista jalkapallo-osaamista. Trioon kuuluivat nigerialainen jalkapallomanageri Hilary Azodo sekä FC OPA:n farmiseurasta Tervareista bongatut pelaaja Petteri af Hällström ja valmentaja Tapio Haapaniemi. Parhaille pelaajille jaettiin jo aiemmin tältä kaudelta tutuksi tulleet Oy Herman Anderssonin lahjoittamat kotimaiset design-saunapyyhkeet.