CUP-KUUMEESEEN ETSITÄÄN LÄÄKKEITÄ

11.6.2008

FC OPA on tänään seurahistorian suurimman haasteen edessä. Se kohtaa Suomen Cupin 5. kierroksen ottelussa Veikkausliigassa pelaavan FF Jaron Castrenin urheilupuistossa klo 18:30 alkaen. Liput otteluun ovat erikoistarjouksessa kaikilta 2€.

Vuosi sitten cupissa FC OPA kohtasi myös kaksi sarjaporrasta ylempänä olevan. VIFK kaatui Castrenissa 2-1, mutta KPV oli liian vahva peliruuhkan väsyttämälle ja loukkaantumisten runtelemalle joukkueelle. Tällä kertaa tasoero on huomattavasti isompi, kun vastassa on liigajoukkue.

Virtaa otteluun riittää. Edellinen sarjapeli Oravaisissa päättyi skandaalin käryisissä merkeissä ja kun pelimatkakin päättyi tappioon, ei voitontahtoa tarvitse sen kummemmin joukkueesta väkisellä hakea. Pelkästään vastustajan sarjastatuskin siihen riittää.

Miehistön kokoamisessa on tähän päivään asti ollut omat haasteensa. Varmuudella ovat poissa Alex Arinze, joka kärsii yhden ottelun pelikieltoa saatuaan punaisen kortin edellisessä pelissä, ja Sami Hyvärinen, jonka korttitili täyttyi niin ikään Oravaisissa.

Ville Väisänen on poissa FC OPA:n vahvuudesta ennakkoon sovitun mukaisesti. Hän on muuttanut kuukaudeksi Englantiin opiskelemaan. Kokoonpanosta farmiseura Tervareissa ovat Joni Kauppila ja Tomi Vainionpää.

Toipilasjakson jälkeen kehiin pääsevät Janne Kauppila ja Augustine Jibrin. Molemmat ovat olleet sivussa jalkapöytään tulleen iskun vuoksi. Kauppila loukkaantui harjoituksissa ja Jibrin pari viikkoa sitten Iisalmessa. Sen sijaan Ollon reisivamma on jo vanha tarina ja iloisin uutinen on Kim Kaijalaisen paluu kokoonpanoon. Kaijalainen on tänään vaihtopelaajana penkillä.

FF Jaro on liikkeellä tosimielellä

Suomen Cupissa tunnetusti peluutetaan kakkosmiehistöjä. FF Jaro on kuitenkin vakuuttanut lähtevänsä peliin tosissaan ja hakee jatkopaikkaa seuraavalle kierrokselle. FC OPA ja viikonloppuna ohjelmassa oleva harjoitusottelu ruotsalaista AIK:ta vastaan toimivat ponnahduslaitana juhannuksen jälkeen jatkuvaan Veikkausliigaan.

Turkulaisen valmentajan Mika Laurikaisen käsissä on pääasiassa terve ja pelikieltorasitteista vapaa joukkue. Toni Junnila ja takareittä poteva Jens Portin ovat varmuudella poissa, mahdollisesti myös akillesjännevaivainen Marco Matrone.

Veikkausliigassa 11. olevan FF Jaron heikko puoli näyttää olevan maalinteko. Se on onnistunut liigassa vain viidesti ja niistä osumista MyPa:sta täksi kaudeksi Pietarsaareen siirtynyt Mikko Hyyrynen on tehnyt neljä. Päästettyjä maaleja joukkueella on 15.

FF Jaron kausi alkoi loistavasti 0-0 tasapelillä TamU:n kanssa ja 1-0 voitolla FC Hongasta. Sen jälkeen pistetili on karttunut vain 1-1 tasapelillä RoPS:n kanssa viimeisellä kierroksella ennen taukoa 2-1 voitolla FC Lahdesta. Cupin 5. kierrokselle Jaro pääsi voittamalla FC Korsholmin 4-0.

Yleisöennätys?

FC OPA rikkoi toukokuun loppupuolella kaksi vuotta vanhan yleisöennätyksensä. OPS-derbyä seurasi katsomoissa 276 katsojaa, mikä paransi entistä ennätystä 18 katsojalla.

Jalkapalloyleisö on perinteisesti suhtautunut vähän penseästi cupin otteluihin, mutta EM-kisauhkasta huolimatta pitäisi liigajoukkueen vetää hyvä lukema katsomoihin.