ALASARJOISTA EUROOPPAAN?

10.6.2008

Otsikon väite voi kuullostaa uskomattomalta. KPV:n toissavuotinen nousu Ykkösestä finaaliin saattaa tuntua sensaatiolta, mutta kun ottaa avuksi historian kirjat ja tilastot, ei väite enää kovin ihmeellinen olekaan. Ihmisen muisti vaan sattuu olemaan niin lyhyt, että monet tällaiset asiat pukkaavat unohtua nopeastikin.

Itse asiassa alasarjalaisten finaalipaikka ei olekaan edes kovin epätavallista. Ihan joka kerta sitä ei ole sattunut, mutta aivan ainutlaatuinen KPV:n tapaus historiassa ei ole. Toki täytyy huomioida, että tasoero huipun ja muun seurakerman välissä on nykyisin huomattavasti isompi kuin entisaikaan.

Cupin alkumetreillä pelattiin jopa kahdesti loppuottelu pelkästään alasarjalaisten kesken. Myös ensimmäisessä finaalissa toinen osapuoli, reiluin luvuin hävinnyt HPS oli alasarjalainen. Kaiken kaikkiaan alasarjalainen on saalistanut cup-kannun itselleen neljästi kilpailun historiassa.

Lähivuosina loppuotteluun ovat pääsarjan alta ponnistaneet FF Jaro (1999) ja  FC Haka (1997). Koskilaisten paikka alasarjalaisena eurokentillä olikin lähellä, mutta menivät ja nousivat takaisin liigaan Ykkösessä tehdyn ranskalaisen visiitin jälkeen. Euro-ottelut pelattiinkin jo liigastatuksella.

Oululaisittain historian tekoa yritettiin syksyn 1987 loppuottelussa Kuusysiä vastaan. SM-sarjan hopeamitalisti hurjasteli alta puolen tunnin 5-0 johtoon, mutta OTP järjesti yli 7000 –päiselle yleisölle tauon jälkeen vielä jännitettävää. Loppujen lopuksi takaa-ajo tyrehtyi 4-5 tappioon eikä historia tunne edelleenkään oululaista cup-mestaria.

Ainoan kerran alasarjalaiselle tarjottiin paikkaa eurokentillä pelikaudelle 1978-79. Edellisvuoden 1977 loppuottelun oli voittanut Valkeakosken Haka, mutta se osallistui Mestareiden Cupiin voitettuaan myös SM-kultaa. Cup-voittajien cupin paikan olisi saanut loppuottelun häviäjä SePS, mutta matkaan tuli pieni mutka – konkurssi. SePS:n paikkaa ei myönnetty sen seuraajaksi perustetulle Sepsi-78:lle eikä muillekaan siitä haaveilleille suomalaisseuroille.

Alasarjalaisia piipahti loppuotteluissa 1960- ja 1970-lukujen aikana useampiakin, mutta aikajanaa joudutaan rullaamaan taakse päin aina vuoteen 1961 ennen kuin löytyy FC Hakan jälkeen seuraava voittaja. Tuolloin cupin finaalissa KTP voitti Mestaruussarjasta pudonneen helsinkiläisen Pallo-Pojat peräti 5-2. Miksi ei sitten eurokentille? Koska cup-voittajien cup alkoi vasta seuraavana syksynä, ja ensimmäisen paikan europeleihin vei HPS voitettuaan RoPS:n.

Alasarjalaiset cup-voittajat ovat Pallo-Pojat (1956), Pietarsaaren IF Drott (1957), KTP (1961) sekä FC Haka (1997). Mestaruussarjalaisille nöyryyttävin vuosi oli 1957, jolloin välieräjoukkueetkin edustivat joko Suomen- tai Maakuntasarjaa. Vasta vuoden 1959 cupissa loppuottelijat selviteltiin mestaruussarjalaisten kesken.

Jos finaaliin on tultu kakkostasolta, on sinne ponnistettu myös kolmostasoltakin. Nämä harvinaisuudet ovat tapahtuneet 1962 RoPS ja 1964 LaPa Maakuntasarjasta sekä 1973 SePS II-divisioonasta. Varsinkin entisaikaan mutta myöhemminkin kakkos- mutta niin kolmostasoltakin on nähty loppuotteluita runsaammin seuroja välierissä, mutta se onkin jo kokonaan eri tarina.

Suomen Cupin 5. kierros
FC OPA - FF JARO
Castren ke 11.6. klo 18:30.

Samainen kolumni on myös ottelun käsiohjelmassa.