PAIKALLISOTTELU KEVÄÄN KOHOKOHTANA

24.5.2008

Kauden toinen paikallisderby pelataan Castrenin urheilupuistossa tänään. FC OPA ja OPS kohtaavat toisensa klo 18:00 alkavassa ottelussa. Myöhäinen alkamisaika johtuu jenkkifutiksesta, jonka sarjakauden avaus pelataan Castrenissa aikaisemmin. Kokemukset nimittäin lauantai-illan myöhäisottelusta eivät olleet viikko sitten lupaavia.

FC OPA:n osalta paikallisottelu on toinen peräkkäinen, kun se kohtasi voitokkaasti OLS:n viime keskiviikkona. Tässä kohtaa sarjaohjelman laatijan kyky ymmärtää jalkapalloa tai ymmärtää sitä oululaisesta näkövinkkelistä kannattaa kyseenalaistaa.

Yleisön mielenkiinnon herättävät paikallisottelut on sijoitettu hämmästyttävästi peräkkäin ja liian aikaiseen vaiheeseen sarjassa. Viime keskiviikkoinen kamppailukaan ei kerännyt katsomoon kuin n. 150 värjöttelemään vilpoisessa kevätauringossa.

Talvella pidetyssä sarjapalaverissa liiton kilpailutoiminnon väki kertoikin, että ohjelman laadinta oli hankittu ostopalveluna eivätkä hekään kovin tyytyväisiä lopputulokseen olleet. Ainakin paikallisotteluiden osalta laadinta on mennyt pahasti metsään. Ne ovat ehkä Kehä 3:n sisäpuolella tavallista arkea, mutta näillä seuduilla ja tämän kauden panoksilla ehdotonta kermaa Oulussa.

Derbyjen hajasijoitus ympäri kesää ja ensimmäisen pelaaminen vasta kesäkuussa olisi ollut huomattavasti toimivampi ratkaisu. Kun pelejä on enemmän takana ja ilmatkin paremmat, löytävät fanien lisäksi peruskuluttajat ja satunnaiset katsojat paremmin lehtereille.

OPS haluaa nousta

Illan kamppailussa panokset OPS:lle ovat kovat. Se on asettanut itselleen kovan tavoitten: vain sarjanousu kelpaa. Kun vain voittaja nousee, ei pisteitä parane varsinkaan alkukaudella menettää. Muuten rooliksi tulee hankala takaa-ajajan asema.

Nousupanosten lisäksi pyssyyn on ladattu myös kunnia. Kaupungin herruus on saatava käsiin ennen seuraavaa kohtaamista. Kaiken kaikkiaan yksinkertaisempikin voi ounastella, että luvassa on kiihkeä ja fyysinen kamppailu, jossa kroppaa ei säästellä ja sata pyyhkii lasissa loppuun asti.

Tunnelataus ottelussa on kova. Sitä ei yhtään vähennä se, että FC OPA:ssa pelaa kaksi OPS:n viime kauden pelaajaa. Ville Väisänen ja Janne Kauppila pelaavat nyt vihollisen riveissä OPS:aa vastaan. Väisänen palaakin riveihin puhkuen taistelutahtoa SJK:ta vastaan saadun punaisen kortin jälkeen.

Toinen riveihin takaisin tuleva on nigerialaisnuorukainen Alex Arinze, jonka selkävaiva on jokseenkin hellittämässä. Ollo pelasi vajaan puoliajan keskiviikkona ja tullee tänäänkin vaihdosta kentälle. Kuntoutuminen reisivamman jäljiltä on alkanut, mutta tapahtuu hiljakseen.

OPS parhaallaan derbyyn

OPS ei tiettävästi kärsi suuremmista loukkaantumisista tai pelikielloista. Parempi niinkin OPS:n kannalta, sillä vastustajalla on erittäin pienikokoinen rinki. Pelinjohtotriolla, johon kuuluvat manageri Miika Juntunen, päävalmentaja Ari Härkönen ja kakkosvalmentaja Mikko Pietilä, on käytössään 18 pelaajan valikoima.

Mielenkiintoisimpia nimiä joukkueessa on Dragan Pejic, joka pari vuotta sitten oli nostamassa AC Oulua liigaan 15 maalillaan. Hän sijoittui Ykkösen maalipörssissä neljänneksi ja viime vuonna Kakkosen C-lohkon vastaavassa kolmanneksi. Ulkomaalaispelaajien joukosta löytyy oululaisille toinenkin tuttu nimi Seth Ablade, joka luutii keskikentällä.

Seuratuin pelaaja lienee kuitenkin vasta 16-vuotias Matias Juntunen, joka on perinyt manageri-isänsä pelilahjat. Nuoresta iästään huolimatta hän on ollut alkukauden otteluissa isossa roolissa ja komealla 20 metristä ammutulla vedollaan mm. toi pisteet sarja-avauksesta GBK:ta vastaan.