PAIKALLISDERBYSTÄ HISTORIALLINEN VOITTO

21.5.2008

Papa Niang oli vaikea pideltävä OLS:lle.
Ollo pääsi reisivammansa jälkeen taas kehiin.
Sergey Kosov, Janne Kauppila ja Kalle Väisänen puolustavat omaa maalia kulmapotkussa.
Volodymyr Kilikevych tekee ottelun toista maalia.

FC OPA teki tänään historiaa. Se otti ensimmäisen voittonsa Kakkosessa kaatamalla paikallisnaapurinsa OLS:n itäpainotteisilla osumilla lukemin 2-0 (1-0).

Ottelun alkuminuutit kuljettiin OLS:n tahdissa ja taukoonkin asti melko tasapäin. Toisella puoliajalla tahtipuikkoa heilutti FC OPA vastustajan antaessa kenttähallinnan suosiolla vierasjoukkueelle. OLS tyytyi passiivisena seuraamaan, kun FC OPA piti palloa.

Tauon jälkeen pelattiin melko unettavaa kyttäilypalloa. Paikallisderbylle erittäin vähälukuinen yleisö havahtui vain ajoittain terästämään katsettaan, kun Janne Kauppila ravisutti katupölyt OLS:n maalin ylärimasta ja kun OLS:n pelaaja jysäytti vapaapotkun ristikkoon.

Ensimmäinen puoliaika olikin tämän ottelun parempaa viihdettä. OLS aloitti vaarallisesti hätyyttelemällä Sergey Kosovia FC OPA:n maalilla jo 3. minuutilla. Kosov pääsi yhdellä kädellä torjumaan vaarallisen vapaapotkun ja paluupallon OLS:n hyökkääjä nosti avopaikasta yli. Osuma tästä tilanteesta olisi vienyt pelin ihan uusille urille.

OLS:lla oli myöhemmin myös loistava paikka tehdä maali kulmapotkusta, mutta Juha-Matti Huovinen selvitti tilanteen puskemalla pallon väljemmille vesille. Ennen avausmaalia Kauppila pääsi kokeilemaan onneaan harhauttamalla topparin ja pääsemällä vetopaikkaan. Tulinen kuti meni kuitenkin joitakin senttejä ohi tolpan väärältä puolelta.

Avausmaalin teki Sergii Shakhov. Hän pääsi OLS:n puolustuksen merkkausvirheen johdosta läpiajoon ja veti kylmästi kolmen alakerran pelaajan suuremmin vastustelematta maalivahti Mikko Sarkkisen längistä pallon maaliin. Vapauttavan syötön antoi Toni Kuusirati.

Voittomaalin lisäksi Shakhov osallistui tänään hyökkäyspään puolustuspelaamiseen aivan eri tavalla kuin viime lauantain SJK-ottelussa. Siinä mielessä palkintoraadin antama Veikkauksen kultainen 1-mitali meni aivan oikeaan osoitteeseen.

Lukemia kaunisteli Volodymyr Kilikevych. Pitkästä aikaa tositoimiin päässyt Ollo lähetti korkean kaaripallon, jonka kaksi olssilaista menettivät vastustajalle. Kilikevych leikkasi takaa irtopalloon, meni läpiajoon, harhautti maalivahdin ja ampui tyhjiin.

Lehdistötilaisuudessa pöydän ääressä istui kaksi erinäköistä valmentajaa. FC OPA:n Jyrki Kylmälä myhäili tyytyväisyyttään, mutta OLS:n Tomi Molin haki kaukaisuudesta kiintopistettä kurssin kääntämiseksi.

"Tämä oli yksi sarjapeli 26:n joukossa", Kylmälä kuittasi puheet paikallisottelun erikoislaatuisuudesta, mutta tunnusti kuitenkin huomioineen sen pelitaktiikassa.

"Derbyn luonteesta johtuen pelasimme ylivarovaisella taktiikalla. Ehkä sen vuoksi puolustuspelistä puuttui agressiivisuus."

Kylmälä heitti myös farmiyhteistyön suuntaan piikkiä. Hän epäili, riittääkö viidellä AC Oulun miehellä sydäntä taistella täysillä keltaisen paidan puolesta. Molinilta löytyi ymmärrystä kommentille.

"Jotenkin hampaaton esitys. Päästimme helposti tekemään maalit."

OLS:sta näyttikin puuttuvan selkeä johtava pelaaja, joka olisi piiskannut ryhmän taisteluun sarjapisteistä.

"Sarjataulukko kertoo kaiken olennaisen: neljä peliä, yksi tehty maali", Molin murehti.

Sarjataulukossa OLS juuttui yhä pahemmin mutaan yhdessä TUS:n kanssa. Kaksikolla ei ole yhtään pistettä ja maalierokin on kummallakin tukevasti pakkasella. FC OPA nousi voitollaan kolme pykälää ylös päin.

FC OPA:n seuraava ottelu on ensi lauantaina. Luvassa on lisää paikallista show´ta, kun FC OPA isännöi Oulun Palloseuraa jenkkifutismatsin jälkeen klo 18 alkavassa ottelussa. OPS löi tänään Seinäjoen Jalkapallokerhon viime hetken maalilla 1-0.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Ke 21.5.2008, Castren