TASAPELIIN OLI TYYTYMINEN

17.5.2008

Sergii Shakhovin kaadosta tuomittiin rangaistuspotku FC OPA:lle.
Maalintekijät Juha-Matti Huovinen ja Tommi Haanpää vierekkäin.
Papa Niang karkaa mustapaitojen keskeltä.
Volodymyr Kilikevych ei saanut maalitiliä auki.

Kuparisen rikkoutuminen ja tappion välttäminen vajaalla pelatessa oli lauantai-illan vähäinen positiivinen anti FC OPA:n osalta. SJK:n viime hetken tasoituksen myötä Kakkosen C-lohkon sarjapisteet menivät jakoon luvuin 2-2 (1-1).

Seinäjoen Jalkapallokerho aloitti ottelun erittäin väkevästi. Kotimiehistö repi vasta paitoja shortseistaan, kun SJK ehti säikäyttää FC OPA:aa vapaapotkulla sivurajan läheltä.

Puolustus sai pomppivan pallon purettua keskikentälle, josta SJK lähetti saman tien ristipallon kulmaan. FC OPA:n toppari Augustin Jibrin epäonnistui pahasti keskityksen purussa, kun pallo lähti kaarella taakse päin suoraan Petri Niemen haltuun. Tarkka veto takanurkkaan ja peli oli vieraiden johdossa jo 2. minuutilla.

Maalinteon ihanuuden vaikeus oli FC OPA:lle tänäänkin kammottavin peikko kukistettavaksi. Jo muutama minuutti avausmaalin jälkeen SJK:n maalivahti Jyri Nieminen sai venyä parhaimpaansa, kun Kalle Väisänen pääsi kuin varkain puskemaan isoveljensä Villen keskityksen kulmapotkuksi.

Puskun, kulmien ja tehtyjen maalien lisäksi FC OPA:lla oli puolenkymmentä avopaikkaa maalitilin kaunisteluun, mutta ennen kaikkea terävyys ja huolellisuus viimeistelyssä oli kadoksissa. Harvoin tehoprosentti millään joukkueella sataan yltää, mutta silti yhteen tai kahteen lisäosumaan oli todella hyviä aineksia kasassa.

FC OPA:n tasoituksesta vastasi Ville Väisänen. Maaliin johtanut tilanne lähti Kalle Väisäsen syötöstä Volodymyr Kilikevychille laitaan, josta ukrainalainen palautti pallon alaviistoon Ville Väisäselle. Väisänen joko sai huonon kosketuksen tai nosti tarkoituksella pallon ilmaan, kääntyi ja täräytti vedon maalivahdin käsien sekä ylähirren kautta yläpesään.

Väisäsen maalin molemmin puolin käsikirjoitettiin runkoa koko toiselle puoliajalle. Ennen maalia Väisänen ajettiin rumasti kentän pintaan maalintekijä Niemen toimesta. Rike jätettiin tuomitsematta.

Väisäsen huilatessa kentän pinnassa rikkoja palasi rikospaikalle ja rikottu pyysi kättä heilauttaen poistumaan muualle. Heilautus osuikin Niemeä olkapäähän, mistä nousi keltainen kortti. Seinäjokelaispelaaja haki vielä tilanteeseen draamaa näyttelemällä kasvoihin osunutta lyöntiä.

Maalin jälkeen Väisänen sai toisen kortin mentyään peittämään keskitystä. Peittoyritys sattui vain osumaan keskittäjää Petri Huttua polveen ja seuranneesta varoituksesta alkoi matka kohti suihkua. Huttukaan ei - totutusti - tarvinnut kuin suihkauksen kylmää polveen ja peli jatkui kuin ennenkin.

Viime kaudella nähtiin niin harjoitusotteluissa kuin Kolmosessakin mm. Raahessa, kuinka FC OPA pelasi vajaalla paremmin kuin täydellä miehityksellä. Niin kävi nytkin. SJK pysyi kotijoukkueen pihdeissä, vaikka sillä oli sekä miesylivoima että myötätuuli.

FC OPA pääsi johtoon heppoisasti tuomitulla rangaistuspotkulla. Sergii Shakhov oli vauhdissa vasemmalla laidalla, mutta pallo oli jo osittain karannut häneltä, kun hänet kaadettiin maalivahdin ja puolustajan toimesta. Juha-Matti Huovinen sijoitti pilkun varmasti verkkoon.

Pistejaon sinetöinyt maali rakennettiin lähes samalla tavalla kuin FC OPA:n tekemä tasoitus. Koko tilanne lähti liikkeelle hyökkäyskolmikon lepsusta puolustamisesta. SJK:n laituri kiiti kohti päätyä ja syötti kulmasta alaviistoon. Tommi Haanpää pääsi täysin vartioimattomana vetämään maata pitkin. Pallo livahti pienestä raosta maalivahti Sergey Kosovin ja tolpan välistä verkkoon.

"Kymmenen ensimmäistä minuuttia nukuimme. Keskittyminen meni varmaan pieleen, kun seisoskelimme pihalla ja odottelimme pukuhuoneiden vapautumista edellisen pelin jäljiltä", päävalmentaja Jyrki Kylmälä sadatteli.

"Ensimmäinen maali oli täynnä tyhmiä ratkaisuja. Pilkku oli halvahko ja tasoituksessa toinen kärkimies unohti kaikki ohjeet, mitä pelipalaverissa annettiin", Kylmälä ruoti maaleja.

Vielä loppuhetkillä Shakhovilla oli loistopaikka voittomaalin tekoon. Pusku parin metrin päästä päätyi kuitenkin yli, mistä päävalmentaja ei hyökkääjänsä päätä silitellyt.

"Jos ei tuosta saa maaliin, niin mistä sitten?"

Eikä Kylmälä silitellyt myöskään ottelun erotuomarin päätä. Korttilinja sai hänen posket kuumottamaan.

"Pelin ensimmäisestä taklauksesta nousi heti kortti, mikä on aivan käsittämätöntä. Väisäsen saamasta varoituksesta lähti liikkeelle oikea korttiryysis ja ulosajoon johtanut keltainen tuli aivan mitättömästä tilanteesta."

"Tilanne olisi ollut toisenlainen, jos se kyynärpääisku niskaan olisi vihelletty oikein. Toisaalta täytyy katsoa peiliin, miten tunnetaso voi joiltakin karata täysin käsistä", päävalmentaja pohti korttitehtailun eri puolia.

FC OPA:n avausvoitto Kakkosessa jäi siis vielä historian lehdille odottamaan hakemistaan. Edessä ovat kahden viikon mittaiset neljän ottelun härkäpäivät. Ensi viikolla ohjelmassa on kaksi tärkeää derbyä, kun keskiviikkona FC OPA on OLS:n vieraana ja lauantaina se isännöi OPS:aa.

Seuraavan viikon kalenterin täyttävät cup-matka Pietarsaareen keskiviikkona ja sunnuntaina on tiedossa vierailu Iisalmen Sankariniemelle.

Kuvat: (C) 2008, Pasi Luukkonen

Parhaat
FC OPA Janne Kauppila
SJK Jyri Nieminen
Palkintoraatiin oli istutettu n. 150 vuotta ja n. 300 kg erittäin asiantuntevaa jalkapallotietämystä. Jäsenet olivat paikalliskilpailijoiden huoltajat Jussi Hautala (OPS), Jari Malmi (AC Oulu) ja Jori Pietilä (OLS).

Parhaat pelaajat palkittiin Oy Herman Anderssonin lahjapakkauksella, jossa oli suomalaista tekstiilidesignia saunapyyheen muodossa.