SEINÄJOKISET ILTAVIERAANA CASTRENILLA

17.5.2008

FC OPA:n kauden kolmanteen sarjaotteluun tulee vieraaksi Seinäjoen Jalkapallokerho (SJK). Ottelu pelataan tänään iltapelinä heti, kun OPS ja FC Kiisto ovat saaneet oman paremmuutensa selvitettyä. Erotuomari Simo Kivari viheltää alkutahdit Castrenin kentällä klo 18:30 alkaen.

Ottelussa testataan samalla, mikä on lauantai-illan vetovoima jalkapalloyleisön silmissä. Kilpaillaanhan tässä monenlaisten ajanviettotapojen kuten lauantaisaunan kanssa.

Sää näyttelee varmasti tärkeää roolia, sillä huono ilma voi pitää satunnaiset katsojat mielummin vaikka television ääressä. Joka tapauksessa FC OPA - SJK antaa hyvät lähtöpotkut vaikkapa jääkiekon MM-kisojen pronssiottelun (klo 22:00) seuraamiselle tai lähtemiselle kohti lauantai-illan rientoja paikallisissa ravitsemusliikkeissä.

Kaksi nuorta seuraa vastakkain

Tämän päivän ottelussa päiväkerhoikää lähestyvä FC OPA kohtaa itseään vieläkin nuoremman seuran. SJK näki päivänvalonsa viime kauden päätteeksi, kun TP-Seinäjoki ja Sepsi-78 löivät edustustoimintansa hynttyyt yhteen.

Ikävuosissa seuroilla ei ole paljoa eroa. Kuitenkin ottelumäärissä FC OPA hönkii jo kokemusta, sillä SJK:lla on edessään vasta kolmas virallinen ottelu siinä, missä FC OPA:n taustavoimat pääsevät ottelupöytäkirjan täyttöön jo 69. kerran.

Kotipesässä ja Satumaassa osataan myös jalkapalloa

Pesäpallostaan ja Tangomarkkinoistaan tunnetulla Seinäjoella on myös vahva jalkapalloperinne. Fuusion osapuolet - TP-55, lyhenteensä myöhemmin TP-Seinäjoeksi muuttanut, ja konkurssin kautta Seinäjoen Palloseurasta Sepsi-78:ksi muuttunut - ovat pelanneet neljä kautta pääsarjassa ja ovat kuuluneet 18 pelikaudellaan Ykkösen kestokalustoon.

Sepsi-78 pelasi SM-sarjassa vuodet 1980-82 ollen parhaimmillaan seitsemäs. TP-Seinäjoen ranskalainen visiitti kovatasoiseen 10-joukkueiseen Veikkausliigaan tapahtui vuonna 1997.

SePS:n historiaan kuuluu myös yksi erikoinen tapaus. Se olisi päässyt harvinaisesti alasarjalaisena eurokentille hävittyään cupin loppuottelun tuplamestaruuden ottaneelle Hakalle vuonna 1977. Konkurssi kuitenkin vei siltä, sen seuraajalta ja myös Suomelta europaikan seuraavana vuonna.

SM-sarjan ulkopuolella Sepsi-78 pelasi I-divisioonassa lähinnä 1970- ja 1980-luvuilla. TP-Seinäjoki nousi nopeasti maan eliittiin oltuaan Ykkösessä 1990-1993 ja Kakkosessa 1994-1995. Sarjanousija ponnisti 1996 liigaan ja putosi sieltä nopeasti viideksi kaudeksi takaisin Ykköseen.

TP-Seinäjoki tahkosi viimeiset viisi ja Sepsi-78 kolme kautta Kakkosen keskiryhmissä. Sitkeästä yrittämisestä huolimatta sijoitukset ennemminkin taantuivat kuin paranivat, mikä oli omiaan puskemaan kaksi seuraa yhteiseen avioliittoon.

Oman kylän pojilla

Rakennusprojektia kohti parempaa huomista ei ole lähdetty tekemään sapeleita kalistellen. SJK koostuu pitkälti seinäjokisista pelaajista, joista hienoinen enemmistö edusti viime kaudella TP:tä ja vähemmistö Sepsiä. Ringissä on vain yksi ulkopuolelta hankittu mies. Joukkueen ainoa hankinta on ykkösmaalivahdiksi FC YPA:sta hankittu tamperelaislähtöinen Jyri Nieminen.

Valmennus on TP-lähtöisissä käsissä. Oranssipaitoja pari kautta luotsannut irlantilainen Thomas Dunne palkattiin fuusio-SJK:n vetäjäksi.

Loukkaantumiset FC OPA:n riesana

FC OPA:n tilanne ei ole viikon takaisesta juurikaan muuttunut. Loukkaantumisten riepottelema joukkue saa edelleenkin tulla toimeen ilman Kim Kaijalaista ja Olloa, jotka parantelevat jalkavaivojaan.

Paluun kokoonpanoon tekee Mika Koski, joka on loistanut viime päivinä harjoituksissa ja puhkuu energiaa päästyään eroon lähes koko talven vaivanneesta sairastelukierteestä. FC OPA esittelee kotiyleisölleen myös uuden pelaajan, kun vaihtopenkillä istuu P-Iiroista siirtynyt Janne Yrjönheikki.