FC KIISTO RANKAISI KULMISTA

3.5.2008

Sami Hyvärinen menee kauhomalla eteen päin.
Kalle Väisäsellä oli FC OPA:n paras maalipaikka.
Papa Niang sai vastapuolen kehut.
Vilskettä vieraiden maalilla. Maassa makaa Sergii Shakhov.

FC OPA:n historiallinen sarja-avaus oli mollivoittoinen. Vaasasta tullut vieras FC Kiisto haki Castrenin kentältä vieraspisteet maalein 2-0 (0-0) ja kiilasi itsensä tukevasti sarjajohtoon viikko sitten Kingsiltä otetun voiton turvin.

Maalipaikoilla ei ottelussa mässäilty. Joukkueet enemmänkin kyttäilivät toistensa tekemisiä ja hakivat vastaiskupaikkoja. FC OPA ainakin pelasi avoimesti tavallista passiivisempaa peliä johtuen nykyisestä miehistötilanteesta.

FC Kiiston parhaaksi aseeksi muodostui kulmapotku, joita se keräsi koko pelissä yhteensä kuusi FC OPA:n jäätyä puolta vähempään määrään. Vaasalaisten molemmat osumat syntyivät kulmapotkuista, joita FC Kiiston ykkösnyrkki Matti Lampi lateli oikealta varsin vaarallisina.

Lampi sai molempiin maaleihin myös syöttöpisteen, vaikka aluksi näytti, että ensimmäinen olisi mennyt suoraan maaliin. Arto Saranpää ehti kuitenkin jonkin ruumiinosan laittaa väliin ja erotuomari merkitsi pöytäkirjaan hänet maalintekijäksi. Lammen antaman toisen kulmurin Jani Timonen puski vasempaan ylänurkkaan. Maali oli komea ja tuuletukset siitä jopa piirun verran komeammat.

Lampi sai tilaisuuden ennen ensimmäistä maalia yhteen erikoistilannesulkaan lisää. Sergey Kosov kaatoi rangaistusalueella edenneen keltapaidan ja pallo vietiin pilkulle. Kosov kuitenkin torjui Lammen vedon.

Ottelun lehdistötilaisuus oli yltyä keskinäiseksi kehumisen kerhoksi, kun FC OPA:n piiskuri Jyrki Kylmälä ja vaasalaisten käskyttäjä Harri Kevari antoivat vuolaasti tunnustusta toisilleen.

"Sanoin jo viikko sitten, että FC Kiisto on yksi sarjan suosikeista", kuului yksi Kylmälän viimeisistä lauseista.

"Vähän pelkäsin lähteä tänne. Sellainen kutina oli, että mitä tästä tulee. Nousijajoukkue, ensimmäinen peli, kotikenttä. FC OPA:ssa on paljon hyviä pelaajia", Kevari luetteli vastavuoroisesti.

FC OPA jäi tänään erityisesti koossa jälkeen. Vahvemmat ja fyysisemmät kiistolaiset pystyivät pitämään oululaisten vikkelät mutta pienikokoiset pelurit aisoissa.

"Tiesin tasan tarkkaan, miten FC Kiisto pelasi Kuopiossa. Tiesin sen vahvuudet ja miten oma peli siihen rakennetaan. Hävisimme sentteihin ja kiloihin. Pelasimme vaikeamman kautta. Tuli pallonmenetyksiä ja sitä myöten vaarallisia vastahyökkäyksiä", Kylmälä kertasi tappiota.

"Yritämme pelata niillä vahvuuksilla, mitä meillä on. Pelaamme ilmassa paljon", Kevari myönsi.

Vaikka avausottelussa tuli tappio, oli paljon myönteistäkin. Neitsyys on nyt mennyt ja FC OPA opetettiin ison talon tavoille hyvissä ajoin eikä tärkeissä otteluissa. Toinen tosikoitos tulee eteen heti ensi viikon sunnuntaina, kun tiedossa on pitkä pelireissu Närpiöön. Avaustappion karvas kalkki on jo juotu ja epämiellyttävin matkaottelukin on heti alta pois, joten keväämmällä voi hengittää paljon vapaammin.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

La 3.5.2008, Castren
 Kakkonen, Lohko C

FC OPA - FC Kiisto 0-2 (0-0)
62. 0-1 Arto Saranpää

Parhaat
FC OPA Augustine Jibrin
FC Kiisto Matti Lampi
Palkintoraadissa oli penkkiurheiluseura Bästa Tittaren kantavia voimia: vetovastaava Esa Harju, jäsen Harri Määttä ja jäsen Asko Leinonen.

Parhaat pelaajat palkittiin Oy Herman Andersonin lahjapakkauksella, jossa oli pieni reppu ja laadukas retkitermoskannu. Bästa Tittare oli lahjoittanut joukkoon seuralaulunsa Tien päällä taas sinkku-CD:n, nimikirjoituksilla varustettuna tietenkin. Uusi seuralaulu sai julkisen ensiesityksensä ottelun puoliajalla.