METROSTARSIN SARJAKAUSI ALKAA TÄNÄÄN

24.4.2008

MetroStars saa tälläkin kaudella olla ensimmäinen joukkue, joka pääsee starttaamaan sarjakauden. Sarjataso on joukkueen historian kovin, kun viime kauden kolmossija Viitosessa vaihtui täydennysten myötä myöhäiseen nousuun Neloseen.

Sarja-avaus on tuttua vihollista FC Netsiä vastaan Lintulassa klo 19 alkaen. MetroStars on kohdannut tänäisen vastustajansa harjoitusotteluissa kahdesti ja molemmilla kerroilla on tullut takkiin. Viime maaliskuussa 0-1 ja reilu vuosi sitten tammikuussa 2-4. Edustusjoukkue on kohdannut FC Netsin kolmesti ja voittanut joka kerta.

MetroStarsin pöytäkirjassa on tänään vähintään 16 miestä, joista ainoa edustusjoukkueen apu on Henri Karppinen. Lopullinen miehistö saattaa kasvaa päivän aikana vielä kolmella pelaajalla, kun kaikkien epävarmojen kohdalla varmuus pelaamisesta saadaan lopullisesti lukkoon.

Varmoja poissaolijoita on kolme. Mikko Rantala ja Emmanuel Etchu ovat pelikiellossa tänään sekä ensi tiistaina Raahessa saatuaan suoran punaisen cupin ottelussa. Pelikiellon vuoksi ottelun aikaisesta valmennuksesta huolehtii tänään joukkueenjohtaja Raine Pernu. Janne Myllylä puolestaan kärsii polvivammasta, jota lääkäri tällä hetkellä epäilee kierukan repeämäksi.

Voittaja nousee

Nelonen pelataan tällä kaudella tutuksi tulleella kaavalla. Sarja on jaettu kahtia läänien mukaisiin lohkoihin. Kaksinkertaisen sarjan, joka päättyy 13. syyskuuta, voittaja nousee suoraan Kolmoseen. Oulun läänin lohkossa on 12 joukkuetta ja Lapin herruudesta kamppailee yhdeksän joukkuetta.

Vaikka vain lohkovoittajille on luvassa paikka Kolmoseen, kannattaa kaikkien kytätä myös kakkossijoja. Haukiputaan Heiton luovuttua sarjapaikastaan on Kolmosessa yhden joukkueen vajaus, joten täydennyspaikkoja on todennäköisesti tarjolla, jos Kakkosesta ei putoa yhtään pohjoissuomalaista.

Oulun läänin lohkon varsinaiset nousijat ovat PaTe ja FC RAI/2. MetroStarsin lisäksi täydennyspaikan sai KeP-77, joka luovutti sarjapaikkansa yhteistyösopimuksen myötä junioritoiminnastaan tunnetulle Ajax Sarkkirannalle. Viides uusi seura sarjassa on FC Raahe, joka putosi monen vuoden taistelun jälkeen Kolmosesta.

Lohkon suosikkeja on vaikea ennustaa, mutta ei ole epäilystäkään etteivätkö viime kauden kärkiseurat Spartak, FC Kurenpojat, FC Nets ja OuJK olisi vahvoilla myös tänä kesänä. Raahelaisten keskinäinen kilpailu on ankaraa ja heidän arviointi hankalaa. Putoaminen tuskin on edessä, mutta ei FC Raahe eikä PaTe taida noususta taistella. Sarjan musta hevonen voisi olla Ajax Sarkkiranta.