ROPS ANTOI ISÄN KÄDESTÄ

19.4.2008

Alex Arinze ja Daniel Bauer vastakkain.
Testimies Vladimir Kilikevich seuraa, kun ropsilaiset ovat erotuomarin apuna.
Augustine Jibrinillä ja Sami Hyvärisellä riitti alakerrassa töitä.
Toni Kuusirati pärjäsi liigavauhdissa parhaiten.

Huhtikuinen lauantai-iltapäivä ei jäänyt FC OPA:n historiaan seuran kaikkeista miellyttävimpänä kokemuksena. Liigatulokas Rovaniemen Palloseura pyöritteli harjoitusottelussa vastustajaansa avauspuolikkaan lukemilla 6-0 (6-0).

FC OPA lähti otteluun melkoisen siipirikkoisena, sillä vaihtopenkille riitti kaksi varsinaista vaihtopelaajaa, varamaalivahti sekä erityiseksi hätäavuksi reservijoukkueen pelaajavalmentaja Emmanuel Etchu. Poissa olivat mm. molemmat liigatason vahvistukset Kim Kaijalainen ja Ollo sekä joukkueen kärkinimiin kuuluva Juha-Matti Huovinen.

Isoimmat epäonnistumiset ottelussa tehtiin jo taktiikkataululla, kun kolmeen toppariin ja nouseviin laitapuolustajiin perustuva puolustussysteemi ei toiminut Saarenkylän kentällä laisinkaan. Valmennusjohto päätti kuitenkin olla muuttamatta taktiikkakuvioita ennen taukoa ja tulos näkyi taululla.

Toiselle puoliajalle FC OPA tuli kentälle vanhalla tutulla 4-3-1-2 järjestelmällään ja onnistuikin puristamaan vastustajansa maalittomaan tasapeliin.

Joku voisi todistella, että tauon jälkeinen tiukkuus johtui RoPS:n pelaajakierrätyksestä. Todellisuudessa liigajoukkueen pitäisi pystyä vaihtomiehilläänkin kaatamaan Kakkosessa pelaavan. Yhdenkään vaihtopelaajan antamaa panosta ei voi väheksyä, sillä tämä oli niitä harvoja otteluita, joissa pystyi antamaan näyttöjä uudelle valmentajalle Valeri Bondarenkolle.

Ensimmäisen puoliajan pyörityksessä maalinteossa onnistuivat Philip Edeipo, Chileshe Chibwe, Nchimunya Mweetwa, Mika Nurmela, Daniel Bauer ja Juuso Majava. Pari osumaa upposi FC OPA:n verkkoon vähän luvattoman helposti, mutta muuten korkeintaan parisataapäiselle yleisölle tarjottiin hienosti tehtyjä ja rakennettuja maaleja.

FC OPA:n maalipaikat olivat harvassa. Ainoat hetket työntekoon RoPS:n maalivahdeille tarjosivat muutamat FC OPA:n vapaapotkut sekä yksi kulma, mutta varsinaisia pelitilannemaalipaikkoja vierailla ei ollut ensimmäistäkään.

Pelinrakentelu toimi toisella puoliajalla liigajoukkuetta vastaan tyydyttävästi, mutta seinä tuli vastaan viimeistään 16 metrin väärällä puolella.

"Ensimmäisellä puoliajalla kyyti oli todella kylmää. Toiseen puoliaikaan olen suhteellisen tyytyväinen ja positiivisinta oli, että sen pieksemisen jälkeen uskalsimme pelata toisella puoliajalla", tyytyi FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä toteamaan.

FC OPA pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa uutta hyökkääjää Vladimir Kilikevichiä. Ukrainalainen saapui maahan aiemmin tällä viikolla, mutta ei tässä ottelussa pystynyt sattuneesta syystä näyttämään taitojaan suuntaan taikka toiseen.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

La 19.04.2008, Saarenkylä