PS KEMI POMMITTI LOPUSSA

29.3.2008

Ville Lindgren johti FC OPA:n keskuspuolustusta.
Sergii Shakhov onnistui taas maalinteossa. Vieressä peliä seuraa Joni Kauppila.
Alex Arinze joutui jäähylle ottelun lopussa.
Tästä kaadosta vihellettiin rangaistuspotku.

Manullekaan se illallinen ei tule aivan sormia napsauttamalla. Sen sai todeta PS Kemi tänään tuulisella Heinäpään tekonurmella, kun FC OPA piinasi sitä lisäajan porteille saakka ja hävisi taistellen 2-3 (2-1).

FC OPA taisteli hatun noston arvoisesti, sillä joukkueesta puuttui moni avainpelaaja. Kim Kaijalainen toipuu polven tähystyksestä ja Janne Kauppila reisivammasta. Sergey Kosov parantelee pitkänperjantain ottelussa tullutta nilkkavammaansa ja Juho Sassi on syrjässä nivustyrän vuoksi.

Kokonaiskuvaa katsellessa FC OPA:n ensimmäisen puoliajan pelaaminen oli kelvollista varsinkin, kun kokeilussa oli kolmen topparin ja wingbackien pelijärjestelmä - eräänlainen 3-4-3 tai 3-4-2-1 riippuen, kuinka moneen osa-alueeseen kentän haluaa jakaa.

Toisella puoliajalla FC OPA:n pallollisesta pelistä katosi terä ja PS Kemin prässissä joukkue joutui liikaa turvautumaan alakerran poikittaissyöttelyyn, joka päättyi usein pallon karkaamiseen vastustajalle. Epäonnistuneista avauksista PS Kemi pääsi monesti iskupaikkaan, jotka lopulta tuottivat tulosta aivan viime hetkillä.

Vieraileva joukkue aloitti pelin erittäin vahvasti. Jo parin minuutin jälkeen se oli hätyyttelemässä vapaapotkusta Mikko Mäkäräisen vartioimaa maalia ja neljän minuutin kohdalla toinen erikoistilanne, nyt rangaistuspotku, tuotti Arto Hakalan viimeistelemänä tulosta. Pilkku tuomittiin Mäkäräisen kaadettua pallottoman pelaajan rankkarialueella.

Tasoitus tuli miltei heti. Sami Mäkipörhölä tuli maaliltaan jalat pään korkeudella Sergei Shakhovia vastaan ja tilanteesta puhallettiin vapaapotku. Shakhov asettautui itse ampumaan ja tuloksena oli muurin ohittanut kierteinen veto oikealle.

FC OPA teki viimeisen osumansa hetkeä ennen taukovihellystä. Pallo liikkui ja pyöri flipperin lailla PS Kemin maalilla ennen kuin se löysi tiensä viivan toiselle puolelle. Kapteenin nauhaa kantanut Mikko Isokangas loppujen lopuksi ilmoittautui osuman omistajaksi, mutta todennäköisesti jäänee ikuiseksi arvoitukseksi tekikö sen todellisuudessa Isokangas, joku muu opalainen vai oliko se maalivahdin oma maali.

Ottelu ratkesi loppuminuuteilla. Ensin nigerialaispelaaja Alex Arinze ajatti itsensä ulos saatuaan raisun näköisestä yhteentörmäyksestä toisen keltaisen. PS Kemi höyrysi päälle ja sai tasoituksen viimeisellä minuutilla vapaapotkusta, jonka Miika Hosio puski verkkoon.

Ottelu oli jo hyvän aikaa lisäajalla, kun PS Kemi sai kymmenennen kulmapotkunsa. Jälkitilanteesta voittomaalin ampui Erkka Pätsi ja harjoitusottelua katsomaan tulleet noin toistakymmentä kemiläisfania saivat aiheen juhlia kentän reunalla.

"Ensimmäinen kymmenen minuuttia oli hakemista, kun pelasimme uudella pelisysteemillä. Ensimmäisen puoliajan 25 viimeistä minuuttia veimme peliä suvereenisti", FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä mietti.

"Vaikka PS Kemi hallitsi toista puoliaikaa, meillä oli muutamia vastahyökkäyksiä, joista olisi pitänyt tehdä maali."

Kylmälän kaimaa Kataista tälläkin hetkellä kyrsii, mutta FC OPA:n valmentaja ei ollut tappiosta moksiskaan. Hän viestitti miehistölleen ottelun jälkeen, että seuraavissa jäljellä olevissa harjoitusotteluissa joukkueen todellinen taso mitataan. Vastassa olevat joukkueet tulevat nimittäin omasta sarjasta.

Tänäisessä ottelussa löytyi paljon positiivisia suorituksia. Joukkueessa pelannut uusi kasvo, nuori Ville Lindgren, johti keskuspuolustusta mallikkaasti. Entinen liigapelaaja Ollo oli ensimmäisen puoliajan paras pelaaja ja teki erityisesti puolustussuuntaan laadukasta työtä.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

La 29.03.2008, Heinäpään tekonurmi
 Harjoitusottelu

FC OPA - PS Kemi 2-3 (2-1)