KOTONA VIERAALLA MAALLA

27.3.2008

Yksi FC OPA:n ensi kauden kotiotteluista pelataan "vieraalla" maalla. Kakkosen C-lohkon ottelu toista sarjanousijaa VPS-junioreita vastaan viedään Kempeleeseen Sarkkirannan urheilukeskuksen pääkentälle. Ottelu on kalenterissa la 26. heinäkuuta klo 16 alkaen.

VPS-juniorit on ottelupaikan hyväksynyt. Tosin se asetti ehdoksi, että emäseuran entinen valmentaja Jari Pyykölä tulee katsomaan ottelua.

Ottelutapahtuman paikallisena järjestelyvastuullisena on Ajax Sarkkiranta, jonka kanssa FC OPA paketoi ensimmäiset asiat nippuun tänään iltapäivällä.

"Tapahtuman tarkoituksena on viedä kansallisen huipputason jalkapalloa sellaiselle paikkakunnalle, jossa sitä ei ole pelattu ollenkaan tai pitkään aikaan", kommentoi idean isä urheilutoimenjohtaja Raine Pernu.

"Kempele on sopivan lähellä tähän kokeiluun."

Polttopisteessä oleva Sarkkirannan urheilukeskus sijaitsee vajaat pari kilometriä Kempeleen kuntakeskuksesta länteen päin. Pääkenttä on rakennettu vanhan soranottamon monttuun, jonka toisella sivulla on muutama sata kiinteää katsomopaikkaa.

"Sarkkirannan olosuhteet ovat tähän tarkoitukseen tarpeeksi laadukkaat ja kehitystäkin on tapahtunut. Huoltorakennusta on laajennettu ja viime vuonna avattiin uusi tekonurmikenttä."

Odotukset ottelutapahtuman onnistumisesta ovat korkealla. Sää on paljon vartijana, sillä Kempeleen tarjoamien hyvien olosuhteiden vastapainona ainoa negatiivinen puoli on katteen puuttuminen katsomosta.

"Jos sää sallii, uskoisin 400-500 katsojaa olevan ihan realistinen arvio", Pernu uskoo ja kehuu myös tapahtuman paikallista tahoa.

"Ajaxista se ei ole ainakaan kiinni. Uskon seuran pystyvän markkinoimaan ja innostamaan paikallisia niin, että yleisöodotukset täyttyvät ja jopa ylittyvät. Läheisen sijainnin ja olosuhteiden lisäksi Ajaxin maine hyvänä sekä aikaansaavana yhteistyökumppanina vaikuttivat Kempeleen valintaan oleellisesti."

Konseptin tulevaisuus on vielä auki ja vaatii ensikäden kokemuksia tapahtuman onnistumisesta. FC OPA näkee kuitenkin, että mahdollisuudet jopa pysyvän perinteen aikaansaamiseksi ovat olemassa.

"Ensimmäinen edellytys on tietenkin, että vietävä ottelu on vähintään Kakkosen tasoa. Kolmosen pelien kanssa ei kannata lähteä merta edemmäksi kalaan", Pernu arvioi.

"Toiseksi olosuhteiden oltava hyväksyttävällä tasolla. Siksi esimerkiksi Haukipudas ei ole listalla ennen kuin uusi kenttä ja toivottavasti sen mukana myös katsomo valmistuu. Seuraavalla kaudella katseet voisivat olla esimerkiksi Raahessa. Liian kauas kotiottelua ei kannata mennä pelaamaan ennen kuin sarjataso kasvaa."

FC OPA ja Ajax Sarkkiranta tiedottavat otteluun liittyvistä asioista pitkin kevättä ja kesää. Etukäteen voi kuitenkin luvata, että luvassa on todellista jalkapallon juhlaa.