VÄLIT JÄIVÄT SELVITTÄMÄTTÄ

16.2.2008

Sami Hyvärinen kilpajuoksussa Jarno Tenkulan kanssa.
Sergei Kosov vartioi FC OPA:n maalia.
Igor Volotek ja Joni Kauppila ihmettevät Denys Pervovin lennokkaita torjuntoja.
Entiset pelikaverit Ilja Fomichev ja Antti Pehkonen vastakkain.

FC OPA kohtasi toisen kerran lyhyen ajan sisällä Ykkösessä pelaavan naapuriseuransa AC Oulun. Parin viikon takaisessa turnauksessa pelattu maaliton tasapeli ei muuttunut miksikään, maalilukemat vain lisääntyivät loppuluvuiksi 1-1 (1-1).

Kokonaisuuden huomioon ottaen AC Oulu oli huomattavasti enemmän niskan päällä kuin taannoisessa turnausottelussa. Loppujen lopuksi hallinta oli jonkin verran näennäistä, sillä huolellisuudella sekä tilanteiden loppuun viemisellä vastustaja olisi saanut vähemmän ja FC OPA enemmän paikkoja maalintekoon.

FC OPA jäi lopullisesti alakynteen, kun Toni Kuusirati joutui jäämään puoliajalla vaihtopenkille puujalan takia. Janne Kauppilan oltua sairaana kentälle ei ollut heittää puolustavaa keskikenttäpelaajaa vaan paikan otti enemmän hyökkäyssuuntaan kykenevä Igor Volotek.

Kuumeessa kärvistellyttä Kauppilaa alemman keskikentän keskimmäisenä tuurasi Ouluun saapunut saksalaisnuorukainen Daniel Bauer. Hän osoitti pelimiehen vinkeitä olemalla yksi kentän parhaista, vaikka pelasi oudossa järjestelmässä vain viikon mittaisen harjoittelun päätteeksi.

Ottelun molemmat maalit nähtiin ensimmäisellä puoliajalla. FC OPA meni johtoon 18. minuutilla, kun Ilja Fomichev sai hämmästyttävän vapaasti laittaa pallon AC:n verkkoon kulmapotkun päätteeksi.

Hiukan ennen taukoa AC Oulu tasoitti. Mamadou Konate osoitti oivaa pelisilmää, vaikkakin sääntöjen rajamailla. Mikko Isokangas oli puskemassa palloa maalivahdille, jolloin Konate tökkäsi häntä kädellä selkään ja hoiteli pelistä pois. Kun erotuomari ei rikettä nähnyt eikä avustava sitä liputtanut, Konate siirsi pallon Fitim Sylalle ja peli oli tasan.

FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä oli pääosin tyytyväinen näkemäänsä. Tasapeli tyydytti häntä ja varsinkin puolustuspeli ylempisarjalaista vastaan pisti positiivisella tavalla silmään.

"Ensimmäisen jakson joukkuepuolustustaminen oli erinomaisella tasolla. Kim Kaijalainen oli vähän hakoteillä, mutta sen ymmärtää, kun häneltä poistettiin maanantaina viisaudenhammas."

Varsinkin oikea reuna, jossa pelasivat Sami Hyvärinen ja Toni Kuusirati piti puolustuspelissä linjat tukossa aina jälkimmäisen loukkaantumiseen saakka.

"AC Oulu sai myllyn päälle toisella puoliajalla, mutta meillekin aukesi loistavia vastaiskupaikkoja. Sellaiset pitäisi käyttää AC:n kaltaista joukkuetta vastaan hyväksi. Tietynlainen röyhkeys ja huolellisuus puuttui", Kylmälä sätti hyökkäyspeliä.

FC OPA:n seuraava harjoitusottelu on kahden viikon kuluttua. Ennen hiihtoloman alkua pelattavassa ottelussa vastaan juoksee OLS, jonka kanssa pelattu edellinen ottelu päättyi tasan 2-2. FC OPA haki harjoitusottelua myös seuraavalle viikonlopulle, mutta sitkeistä yrityksistä huolimatta sellaista ei saatu järjestettyä.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

La 16.02.2008, Heinäpään Palloiluhalli
 Harjoitusottelu

AC Oulu - FC OPA 1-1 (1-1)