METRON PELIKALENTERI PULKASSA

18.1.2008

MetroStarsin talven harjoitusottelut varmistuivat lopullisesti eilen, kun helmikuuksi haettu peli järjestyi kotipaikkakunnalta. MetroStars on kuun puolivälissä OPS:n A-junioreiden vieraana.

Maaliskuun alun avoinna olleeseen otteluun tulee vieraaksi Kuivaniemen Isku. Peli odottaa vielä Iskun vahvistusta, sillä alkuperäinen aikataulu lauantaina Ouluhallissa pelaamisesta muuttui sunnuntaiksi Heinäpään Palloiluhalliin.

Muu harjoitusottelukausi koostuu Oulun Jalkapalloklubin ja FC Netsin kohtaamisesta sekä huomisen pelin vastavierailusta Kempeleeseen Ajax Sarkkirannan kotikentälle. Sarkkirannan urheilukeskuksen tekonurmella huhtikuussa pelattava ottelu toimii MetroStarsin kenraalina sarjaan.

Seitsemän harjoitusottelun lisäksi MetroStars täyttää moraaliset velvoitteensa ja osallistuu myös Suomen Cupiin, jonka alkukierroksien taistot lisäävät pelimäärää ennen sarjaa. Viime kaudella Metro osallistui ensimmäisen kerran cupiin ja pääsi kolmannelle kierrokselle voitettuaan FC FC:n jatko-ottelussa. Oulun Tarmoa vastaan tie nousi kuitenkin pystyyn.

Alkavan kauden harjoituksissa MetroStars kokeilee myös jotain uutta. Harjoitukset pidetään nimittäin sisätiloissa aina 8. kesäkuuta saakka. Ratkaisu on pääosin käytännön sanelema kertoo FC OPA:n urheilutoimenjohtaja Raine Pernu.

"On täysin turha lähteä vuorojen peruutusrumbaan. Heinäpään Palloiluhallin vuorot on myönnetty seuran käyttöön kesäkuun puolelle asti, joten miksi emme niitä käyttäisi. Säiden mukaan hyppely tekonurmelta halliin ja toisin päin edistää vain vajaakäyttöä. Lisäksi vältymme vuorojen perumisrumbalta ja turhalta työltä sekä sen myötä myös ylimääräisiltä kuluilta."

"Sitä paitsi kuka edes takaa, että saisimme Heinäpään tekonurmelta vuoroja ilman luopumista osasta hallin ajoista", Pernu heittää.

Urheilutoimenjohtajan mukaan voi tuntua turhauttavalta olla toukokuussa sisällä, jos ulkona on jo kaunis ilma. Hän kuitenkin mainitsee monia muitakin käytännön etuja, jotka puhuvat Heinäpään Palloiluhallin puolesta.

"Hyvä alusta, harjoitusvuorot aina samaan aikaan ja samassa paikassa eikä tavaroitakaan tarvitse kuskata paikasta toiseen."

Heinäpään Palloiluhalli kiehtoo myös huhti-toukokuun sarja- ja cup-otteluiden pelipaikkana ainakin osassa kotiotteluissa.

"Miksei pelattaisi siellä, missä harjoitellaan? Hallissa on toukokuussa paljon tyhjää tilaa. Kenttä on hyvä ja katsomotilaa riittää. Ei tarvitse värjötellä vilussa eikä seisoa rapakossa", urheilutoimenjohtaja Pernu päättää.