NOVIISI PUIKKOIHIN

8.1.2008

Emmanuel Etchu.

FC OPA:n seurajohdon kauan ja ahkerasti tekemä taustatyö palkittiin vihdoinkin. Reilun puolenkymmenen ehdokkaan jälkeen reservijoukkue MetroStars sai valmentajakseen oululaistuneen kamerunilaisen Emmanuel Etchun.

Pesti on uuden luotsin ensimmäinen, mutta jo eilen Ouluhallissa pidettyjen  kenttäharjoitusten perusteella 29-vuotiaalla valmentajalla on runsaasti omaa näkemystä ja tietotaitoa myös sivurajan toiselle puolelle.

"Olen todella innoissani tästä tilaisuudesta. Ensimmäiset viikot menevät varmasti pelaajiin tutustuessa", uusi luotsi kommentoi.

Etchulta löytyy sanavarastosta myös juhanitammismaisia lausahduksia jalkapallon perimmäisestä olemuksesta. Peliälyn hiominen tuntuu olevan hänen tärkeimmistä teeseistään tulevalla kaudella.

"Mielestäni jalkapalloa pelataan enemmän aivoilla kuin jaloilla."

MetroStars saa muutakin apua Etchusta, sillä hän aikoo jatkaa pelaajauraansa ja antaa pelitaitonsa joukkueen käyttöön keskikentällä. Suomessa ollessaan Etchu on edustanut FC Raahea, Pattijoen Tempausta ja viimeksi Oulun Reipasta, josta hän vaihtaa edustusoikeutensa MetroStarsiin.

MetroStarsin pelaajatilanne alkaa selkiytyä. Uuden pelaajavalmentajan lisäksi tusinan verran pelaajia on lyönyt seurajohdon kanssa kättä päälle ensi kauden pelaamisesta.

Joukkueen listalla on pelaajavalmentajaa lukuunottamatta tuttuja nimiä. Heistä kokonaan uusia tai pikemminkin uusvanhoja ovat edustusjoukkueesta siirtyvä Janne Myllylä ja armeijan jälkeen paluun kentille tekevä Jussi Jarva.

"Joukkueeseen etsitään nimiä, jotka kykenevät pelillisesti taistelemaan noususta Kolmoseen ja sitoutuvat harjoituksia myöten tähän tavoitteeseen", joukkueenjohtaja Raine Pernu kertoo.

"Ihanteellinen pelaajamäärä tällä tasolla on 20-25 henkeä, joten uutta vertakin tarvitaan. Maalivahtiosaston vahvistaminen on tällä hetkellä haasteellisin tehtävä."

MetroStarsin harjoitusottelukausi alkaa rohkeasti neljän harjoituskerran jälkeen jo ensi lauantaina. Joukkue pääsee haistelemaan uuden Heinäpään palloiluhallin ilmapiiriä ottelussa Kolmosessa pelaavaa Haukiputaan Palloa vastaan.

"Kova on aloitus, mutta HauPa:n kanssa on löytynyt yhteinen sävel, ettei hampaat irvessä mennä. Pelaajat saavat esittäytyä uudelle valmentajalle ja HauPa:kin taitaa olla liikkeellä enemmän testi- sekä kokeilumielellä", Pernu valottaa todennäköisesti viimeistä keikkavalmentajan pestiään.

MetroStarsin harjoitusottelukalenteri on kutakuinkin valmis. Se kohtaa tammikuun aikana vielä Ajax Sarkkirannan, minkä jälkeen seuraava harjoitusottelu pelataan vasta maaliskuussa.

Kun tammikuun pelit suljetaan ohjelmasta pois, Metron valmistautuminen kauteen koostuu 4-5 ottelusta. Vastustajina ovat Ajax Sarkkiranta, FC Nets ja OuJK. Yksi vastustaja Ouluhalliin on vielä auki ja lisäksi haetaan helmikuun loppuun yhtä vieraspeliä Kemiin, Kajaaniin tai Rovaniemelle.