ODOTETTU LOHKOJAKO

13.11.2007

Suomen Palloliiton toimistossa on tarkkaan tutkittu valtakunnan karttaa ja saatu kauden 2008 lohkojako Kakkoseen tehtyä. Lohkojako ei sisällä mitään suuria yllätyksiä, vaan se on odotetunlainen.

Pohjoisin eli lohko C koostuu samasta maantieteellisestä alueesta kuin viime kaudella. Etäisimmät pisteet ovat idässä Kuopio, länsirannikolla Närpiö ja pohjoisessa Oulu, josta tuli PS Kemin nousun ja FC Lynxin putoamisen myötä Kakkosen pohjoisin paikkakunta.

Vaikka jakoperiaate pohjoisen osalta on säilynyt samana, puhaltaa C-lohkossa melkoinen muutostuuli. Vaihtuvuus on ollut kovaa, sillä lohkossa pelaa uusina seuroina yksi Ykkösestä pudonnut (GBK) sekä neljä sarjanousijaa (FC OPA, PK-37, TUS, VPS-j). Kuudes uusi nimi on Seinäjoen Jalkapallokerho, joka syntyi TP-Seinäjoen ja Sepsi-78:n naimakaupan tuloksena.

Linja-auto vie FC OPA:n tuttujen paikkakuntien Vaasan, Seinäjoen, Ylivieskan, Kuopion ja Iisalmen lisäksi myös eksoottisemmille seuduille kuten Vöyri-Maksamaahan tai Kruunupyyn Teerijärven kylään. Vaikka viimeksi mainitut saattavat paikkakuntina olla oululaisille outoja, tehdään molemmissa hyvää jalkapallotyötä.

"Ensisilmäyksellä GBK saattaisi olla lohkon ykkössuosikki", FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä suostui kommentoimaan jakoa.

Matkustamista lohkossa riittää. Kahden vierasjoukkueena pelattavan paikallisottelun vastapainona bussilla lähdetään kiertolaiseksi 11 peliin, joista keskimääräiseksi mitaksi tulee yhteen suuntaan reilut 250 km. Lähin joukkue löytyy 130 km:n päästä Ylivieskasta ja kauimmainen on 400 km:n päässä Närpiössä.

Myöskään muissa lohkoissa ei suuria yllätyksiä ole tapahtunut. B-lohkossa on vasta 13 joukkuetta, sillä seinäjokisten yhdistymiseen on jo etukäteen varauduttu varaamalla paikka karsintalohkojen nelosten parhaalle Euran Pallolle. B-lohkosta löytyy myös yksi uusi seura, kun FC Interin rahoittaman VG-62:n luopuu sarjapaikastaan ja tilalle tulee turkulaisten kehitysjoukkue FC Sinimustat.

Kakkosen otteluohjelma valmistunee tuttuun tapaan jossain tammi-helmikuun tienoilla. Sarja käynnistynee viime kauden malliin huhtikuun lopussa. Pelitapa ei muutu, vaan 14 joukkueen kaksinkertaisen sarjan voittaja nousee edelleenkin Ykköseen ja kolme huonointa putoaa Kolmoseen.

LOHKO C
 1. FC Kiisto Vaasa