KOLMANNET NOUSUKEKKERIT TULOSSA

13.10.2007

FC OPA juhlii kolmatta peräkkäistä sarjanousua huomenna. Sarjakausi päättyy Kakkosen nousukarsinnan viimeiseen otteluun FC OPA - KTP, joka pelataan Castrenissa klo 15 alkaen.

FC OPA kohtaa karsintalohkonsa toiseksi vanhimman ja kilpailullisesti menestyksekkäimmän seuran. KTP:lle ottelu on suurta juhlaa, sillä se on myös varmistanut nousunsa ja viettää myöhemmin tässä kuussa 80-vuotisjuhliaan. FC OPA kunnioittaa näitä juhlia luovuttamalla perinteiden mukaisesti standaarin KTP:lle.

Kotkalaisen edustusjalkapalloilun lippua heiluttaa nykyisin FC KooTeePee, jota ennen osakeyhtiömuotoinen Kotkan TP vilahti seurakartalla. Kahden edellä mainitun jälkeen aikajanalla taakse päin mentäessä parrasvaloihin pääsee Kotkan Työväen Palloilijat - yhä monille se aito ja ainoa oikea KTP.

KTP:n menestysvuodet ovat jo muistojen kultaamia. Pääsarjassa pelaamiensa 23 kauden aikana se voitti mestaruudet vuosina 1951 ja 1952. Sataman jätkät kuskasivat Antero Nymanin nimeä kantavan cupin voittopokaalin Kotkaan neljästi: 1958, 1961, 1967 ja 1980. KTP:lla on myös kaksi cup-hopeaa ja useita TUL:n mestaruuksia.

Koska viimeisessä ottelussa ei ole varsinaista panosta kummallekaan, voidaan olettaa ja odottaa, että muutamilla pelaajilla on taiteellinen vapaus toteuttaa itseään. Toivottavasti näemmekin joitakin loistavia yksilösuorituksia.

FC OPA:n osalta ottelun kokoonpano tulee olemaan sekä kokeilullinen että peliajan puolesta suosiollinen vähemmän pelanneille. Terveistä miehistä Aarne Hautajärvi ja Juha-Matti Huovinen saavat ansaitsemansa huilin. Huovisen vasempana pakkina korvaa Teemu Kärenlampi ja Jari Heikkilän topparipariksi tulee Pape Thiam, joka kokeilee todennäköisintä pelipaikkaansa ensi kautta silmällä pitäen. Oikeana pakkina aloittaa Sami Hyvärinen.

Keskikentän alemman linjan muodostavat Toni Kuusirati, Mikko Pietikäinen ja Hans Njoumeck Ombang. Kymppipaikan valtaa Juho Sassi ja kärkiparina vastustajan puolustuksen haastaa Manga Ekongollo-Timo Heikkilä. Maalipuiden väliin istutetaan Mikko Mäkäräinen.

Ottelu ei ole juhlaa pelkästään pelaajille. Katsojille on luvassa n. 30 minuuttia ennen H-hetkeä aina tauolle asti hernekeittoa suoraan aidosta soppatykistä tarjoiltuna. Puoliajalla pöytä on katettu mansikkakermakakulla ja kahvilla. Tarjoilua on varattu 280 nopeimmalle juhlijalle. Lisäksi luvassa on ainakin arvontaa.

Suunnittelmissa ollut ilotulitus ei toteudu. Aikaisen alkamisajan vuoksi taivaalla on vielä liian valoisaa, jotta rakettien ampumisesta olisi mitään hyötyä. Myöskin kenttämateriaalin pinta Castrenissa asettaa rajoituksia, sillä kumirouhetäytteinen tekonurmi on erittäin paloherkkää. Kaikesta huolimatta yleisöennätystä - vähintään 259 katsojaa - odotetaan paikalle.