ENSIMMÄINEN PORRAS KIIVETTY

29.9.2007

Papa Niang ratkaisi taas pelin.
Hans Njoumeck Ombang pääsi pitkästä aikaa avaukseen.
Manga Ekongollo kolisutteli ylärimaa.
Aarne Hautajärvi ja Chijoke Festus kiusaamassa Huiman puolustusta.

FC OPA otti ensimmäiset askeleet kohti Kakkosta. Karsintalohkon avauskierroksella vierailu Äänekoskelle oli tuloksekas FC OPA:n kaadettua paikallisen Huiman maalein 2-0 (0-0).

Äänekosken Huima oli satsannut ottelun alkuun rajusti. Ensimmäisen puoliajan se painoikin voimakkaasti päälle ja hallitsi ottelutapahtumia. FC OPA tyytyi katselemaan päältä, kun kotijoukkue päästeli höyryjä pihalle ja samalla rakenteli rutiinia omaan puolustuspeliinsä.

FC OPA:n taustajoukoissa ja pienessä mutta sisukkaassa fanilaumassa selkä pääsi kostumaan reilun parinkymmenen minuutin pelin jälkeen. Maalivahti Iskender Aydemir taittoi nilkkansa ja joutui jättämään torjuntavastuun Mikko Mäkäräiselle.

"Siinä tapahtui jokaisen valmentajan kauhunhetki, mutta onneksi Mäkäräinen pelasi hyvin. Komento peliin oli kuin hänet olisi yllätetty riu´ulta, mutta Mäkäräisen suoritus oli rauhallinen ja päättäväinen", valmentaja Jyrki Kylmälä kehui nuorta maalivahtiaan.

Toisella puoliajalla osat vaihtuivat. FC OPA löysi oikeat palikat pelikuvioihinsa ja myös parhaat reitit suoraviivaiseen syöttöpeliin kuoppaisella Äänekosken Liikuntapuiston kentällä. Pelin juoni löytyi liikuttamalla palloa aina puolustuksesta lähtien laitojen kautta.

"Meillä oli selkeä mielikuva Huiman pelitavasta. Se satsasi alkuun ja me jopa ylipuolustimme omaa päätä, jotta Huima ei saisi avausmaalista virtaa", Kylmälä valaisi taktiikkaansa.

"Puolustuslinja löysi pian pelirytmin pitkän pallon peluuseen. Sitten alkoi löytyä rytmi myös kakkospallojen hakuun ja niiden jatkamiseen."

FC OPA:n maalitili aukesi vasta ottelun 76. minuutilla. Joukkueen maalitykiksi kohonnut Papa Niang kiskaisi rangaistusalueen rajalta melkoisen maanuoliaisen, joka upposi helposti alakulmaan. Huima vastasi itse lopullisesta niitistä järjestelemällä Juha-Matti Huovisen kulmapotkun omaan maaliin.

Ennen avausmaalia pelissä oli tilanne, jossa sekä n. 150-päinen yleisö että kotijoukkue vaativat vimmatusti rangaistuspotkua. Pallon väitettiin osuneen opalaisen käteen. Erotuomari eikä liiemmin toisen pään avustavakaan tilannetta nähnyt, joten peliä jatkettiin normaalisti.

"Turha lähteä spekuloimaan tällaisilla. Käsivirhe tai ei, näillä panoksilla pelatessa kannattaa jo keskittyä seuraavaan peliin eikä jauhaa vanhoista", Kylmälä kuittasi puheenaiheen.

Karsintasarja jatkuu ensi sunnuntaina, kun FC OPA kohtaa Iisalmen PK-37:n kotikentällään. Koska kolme neljästä nousee, voitto tänään takasi hyvät asetelmat kahteen viimeiseen peliin. Äänekosken Huima matkustaa ensi lauantaina PK:n kaataneen KTP:n vieraaksi, joten FC OPA:n kannalta ratkaisevia nappuloita on pelissä myös ennen seuraavaa peliä.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

La 29.09.2007, Liikuntapuisto