FC OPA TÖRMÄSI KOKKOSEEN

26.8.2007

Mika Koski ja Mikko Pietikäinen seuraavat Aarne Hautajärven työskentelyä.
Toni Kuusirati ehtii palloon ennen Ari Makowskia.
Mikko Mäkäräinen torjuntatöissä.
Jari Heikkilä laittaa kapuloita vastustajan rattaisiin.

Tervarit lopetti tylysti FC OPA:n pitkän voittoputken kesän ennätysyleisön edessä. Kauden odotetuimpiin otteluihin kuulunut paikallisderby päättyi Tervarien voittojuhliin 2-1 (0-0).

Viime sunnuntaina pelatun FC Raahe -ottelun jälkeen FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä varoitteli maalipaikkojen ylettömästä tuhlailuista. Varoitukset kaikuivat kuuroille korville ja hänen sormen heristelynsä osui inhottavan oikeaan.

FC OPA kaatui kahteen asiaan: huonoon viimeistelyyn ja vastustajan loisto-otteiseen maalivahtiin Kyösti Kokkoseen. Kylmälä tunnustikin entiselle valmennettavalleen tämän pelanneen yhden elämänsä otteluista.

Kaiken kaikkiaan Tervarit näytti kestävän paikallisderbyn kovat hermopaineet paremmin kuin kotijoukkue. Vastustaja ammensi henkistä energiaa monistakin asioista ja kaivoi väkisellä FC OPA:n virheiden kautta voittoon tarvitut kaksi maalia.

Maalipaikkojen perusteella olisi voittoa tarjottu kirkkaasti FC OPA:lle, mutta vain kalkkiviivan toiselle puolelle päässeet pallot lasketaan tuloksiin mukaan. Eniten tekopaikkoja tarjottiin Mika Koskelle, mutta metrinkään päästä palloa ei saatu maaliin.

Taukoa vietettiin maalittomassa tasapelissä. Puoliaikaan mennessä FC OPA oli pysynyt hyvin mukana, mutta toinen puoliaika meni seisoskeluksi. Terä otteista katosi viimeistään, kun aktiivista taklauspeliä harrastanut Tervarit teloi keskikentän moottorin Mikko Pietikäisen vaihtokuntoon. FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä näki ratkaisun tapahtuneen jo aikaisemmin.

"Reilut 20 minuuttia pelasimme hyvin. Sitten rupesimme pelkäämään taklauksia", Kylmälä sanoi ja viittasi Ari Makowskin jalkapohjat edellä tekemään Papa Niangiin kohdistuneeseen taklaukseen.

"Ensin menetimme kakkospallot, sitten menivät ykköspallot ja lopuksi hävisimme myös kaksinkamppailut", valmentaja ruoti tappion aineksia.

Valmentajan summa summarum oli yksinkertaista oppia jalkapallon käsikirjan alkeita käsittelevästä osasta.

"Jalkapallo on maalintekopeli. Kun maaleja ei tee, ei voi voittaa. Paikkoja kyllä oli."

"Keskityimme epäolennaiseen ja vastustaja käytti sitä häikäilemättä hyväkseen, niin kuin pitääkin. Kaksi järkyttävää virhettä ja kaksi, joista olisi voinut maalin tehdä. Siinä se oli sitten."

Kylmälä antoi synninpäästön ainoastaan Timo Heikkilälle, jonka otteisiin oli löytynyt myös ylimääräinen annos fyysisyyttä. Vaihtopenkiltä otteluun päässeistä Kalle Väisänen, Pape Thiam ja Sami Hyvärinen saivat kehuja.

Tervarien avausmaali sai alkunsa pitkästä syötöstä, jonka viime kaudella FC OPA:ssakin pelannut Henri Pulkkinen sai kuljettaa vapaasti kohti kulmaa. Pulkkinen laittoi keskityksen, jonka Antti Kauranen puski verkkoon.

Lopullinen ratkaisu syntyi vain kuusi minuuttia avausmaalista. Edellisen kohtaamisen tasapeliksi ratkaissut Petri Laurila riisti pallon hyökkäysalueella Timo Heikkilältä ja laittoi jälleen pitkän kohti FC OPA:n päätä. Kauranen sipaisi palloa kevyesti eteen päin ja Jari Heikkilä epäonnistui haltuunotossa. Makowski oli juoksussa FC OPA:n topparia nopeampi ja pinkoi maalintekoon.

FC OPA yritti koko loppuajan vimmatusti kavennusta, mutta onnistui siinä vasta lisäajalla. Kentille ennakoitua nopeammin palannut Pape Thiam vastasi osumasta kevyesti siirtämällä T. Heikkilän itselleen taisteleman pallon Kokkosen ohitse.

Parista tilanteesta jäi jossiteltaavaakin, mutta ne eivät muuta sitä faktaa, että ottelu olisi voitu ratkaista FC OPA:n hyväksi muutenkin.

Ensimmäinen puoliaika päättyi tilanteeseen, jossa tervaripakki esti pallon etenemisen maaliin kyynärpäällään. Avustava erotuomari liputti tilanteen virheeksi, mutta neuvonpidon jälkeen ottelua jatkettiin erotuomaripallolla. Sinänsä tilanne oli tahaton, mutta tuomio tahallisista ja tahattomista käsivirheistä on aina sama.

Papa Niangiin kohdistunut taklaus oli myös sen verran törkeä, että keltaisen kortin sijasta olisi pitänyt löytyä rohkeutta nostaa punainen kortti. Onneksi pelaaja ei loukkaantunut tilanteen johdosta.

Positiivisia seikkoja etsiessä täytyy mainita ottelun yleisömäärä. Heinäpään kentän laitamilla paikallisderbyä todisti 132 katsojaa, joka on FC OPA:n kautta aikain toiseksi paras ja Kolmosen paras yleisömäärä.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Su 26.08.2007, Heinäpää 4

FC OPA - Tervarit 1-2 (0-0)
56. 0-1 Antti Kauranen