FC OPA SAI KAKSI KUMMIJUNIORIA

21.8.2007

FC OPA:n kummipelaajat Pateniemen kentän reunalla.

HauPa:n ja KTU:n juniorikoulut läpikäyneet, 16-vuotiaat tulevaisuuden lupaukset Juuso Haapala ja Henri Hanhela ovat FC OPA:n uusia kummipelaajia. Kummiyhteistyön merkeissä FC OPA tukee sekä kannustaa monin tavoin heitä tiellään koti jalkapalloammattilaisuutta.

Tällä hetkellä tuki konkretisoituu Suomen Palloliiton sisäoppijaksolla Eerikkilän urheiluopistolla. Sisäoppijakso on viime kesänä alkanut kokeiluluontoinen kolmivuotinen projekti, jossa lahjakkaat maajoukkue-ehdokkaat kokoontuvat pitempiaikaiselle leirille urheiluopistolle.

Sisäoppijakson tarkoitus on yhdistää tehokkaasti jalkapalloilu ja koulunkäynti. Seitsemän viikkoa kestävällä jaksolla kummikaksikko asuu 30 muun pelaajan kanssa urheiluopiston tiloissa ja opiskelee samaan aikaan lukiokursseja Forssan Yhteislukiossa.

Nuorten maajoukkuevalmentajan Timo Liekosken johtamassa kokeilussa tavoitellaan koulunkäynnin ja jalkapalloilun yhdistämisen lisäksi pelaajien itsenäistymisen edistämistä sekä uusien ystävyyssuhteiden luomista. Sokerina pohjalla on mahdollinen paikka alle 17-vuotiaiden poikien maajoukkueessa seuraavissa EM-karsinnoissa.

”FC OPA:lla ei ole omaa junioritoimintaa, joten halusimme tällä tavalla olla mukana vauhdittamassa Oulun seudun juniorijalkapalloilun kehittymistä”, FC OPA:n puheenjohtaja Ralf Mattson kertoo.

Mattson painottaa sanaa seutu. Ovathan kummipelaajat haukiputaalaisia, mutta pelaavat tällä hetkellä oululaisessa seurassa.

”FC OPA:n tavoitteena on viedä pelaajia eteenpäin, joten toivottavasti kummisopimus auttaa siinä ja hyödyntää molempia osapuolia.”

Haapala ja Hanhela pelaavat tällä hetkellä Tervarit-juniorien B-poikien SM-sarjajoukkueessa. Molemmat ovat ehtineet ihastuttaa katsojia taidoillaan mm. toissa sunnuntaina, kun Tervarit-j kaatoi FC Interin 4-1.