TIMO HEIKKILÄ TAAS KULTAAKIN KALLIIMPI

19.8.2007

Timo Heikkilä teki FC OPA:n maalit (Arkisto).

FC OPA:n reservipitoinen ryhmä vastasi taustavoimiensa huutoon ja piti joukkueen voittokannassa. Sarjapaikastaan taisteleva FC Raahe kaatui Heinäpään illassa 2-1 (1-0).

Ottelun asetelmat olivat molemmille joukkueille selvät. FC OPA:lla ei ollut eikä ole vieläkään juuri varaa menettää pisteitä, jos se mielii nousukarsintoihin päästä. FC Raahelle pisteet sarjapaikan kannalta ovat puolestaan enemmän kuin tarpeen.

Jännittävät asetelmat eivät suuresti joukkueiden esityksissä näkyneet. Tunnelma oli tavallista tiiviimpää vain Heinäpään katsomoissa, joissa istuskeli parhaimman laskelman mukaan yli 90 katsojaa - kauden kolmanneksi suurin sarjaotteluiden yleisömäärä.

FC Raahella oli ennen sunnuntaita allaan seitsemästä ottelusta kuusi tappiota, joista viimeisin kotikentällä AC Kajaania vastaan päättyi murheellisesti 2-10. Vierasjoukkue oli päättänyt lähteä otteluun puolustuspelin kautta, sillä FC Raahen verkko oli sarja-avausta lukuunottamatta jokaisessa pelissä soinut vähintään kolmesti.

FC Raahe sumputti koko ottelun ajan erittäin tehokkaasti varsinkin rangaistusalueen keskustan, minkä vuoksi FC OPA joutui rakentamaan hyökkäyksiään paljon laitojen kautta. Kärjessä pelanneilla Timo Heikkilällä ja Mika Koskella sekä heidän alapuolellaan pitkästä aikaa avauksessa esiintyneellä Juho Sassilla oli paljon maalipaikkoja, mutta tulosta ei syntynyt.

Hurjaan syysvireeseen äitynyt Timo Heikkilä otti jälleen ratkaisijan roolin itselleen ja päästi FC OPA:n joukkueen jäsenet kannattajineen piinasta ottelun 42. minuutilla. Juho Sassi laittoi syötön tyhjään tilaan Heikkilälle, jonka tarkka oikean jalan kuti upposi vasempaan alanurkkaan.

Lopullisesti voitto varmistui tunnin pelin jälkeen. FC Raahen alakerrassa Sakari Heikkinen ei ylettynyt Mika Kosken syöttöön, joka lipui kahden topparin välistä läpijuoksuun puikahtaneelle Heikkilälle. Kai Kukkonen tuli maaliltaan vastaan, mutta ei onnistunut torjumaan laukausta.

Ottelu oli lähes koko ajan varmasti FC OPA:n hallinnassa. FC Raahen etsikkoajat olivat puoliaikojen aluissa ja varsinkin ensimmäisen reilun kymmenminuuttisen aikana vierasjoukkue yritti kiusata FC OPA:n puolustusta. Jari Hasan laitanousun päätteeksi tekemä ja Mikko Mäkäräisen kulmaksi torjuma keskitys jäi kuitenkin FC Raahen ainoaksi todelliseksi maalipaikaksi avausjaksolla.

Toisen puoliajan alussa Sami Hyvärinen ja Aarne Hautajärvi olivat torjumassa Hasan hyökkäysyritystä, joka päättyi hyökkääjän kaatumiseen rangaistusalueella. Vierailijan riveissä vaadittiin kiihkeästi rangaistuspotkua, mutta erotuomarin pilli pysyi visusti taskussa.

FC Raahen kavennus syntyi viimeisellä mahdollisella hetkellä. Lisäaikaa oli pelattu jo nelisen minuuttia, kun Hasa puski verkkoon melkein maaliviivalta kahden pelaajan pään kautta pomppineen pelaajavalmentaja Jussi Eskolan ampuman kulmapotkun. Maalin jälkeisestä aloituksesta peli sai päätösvihellyksensä.

FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä keskittyi analyysissään tuhlattujen maalipaikkojen ihmettelemiseen. Niitä olikin niin paljon ja niin usealla, että kertaaminen ei ole tarpeen.

"Tämä oli hyvä maalipaikkojen rakentamisharjoitus, mutta helvetin huono maalintekoharjoitus."

"Paikat olisi pitänyt käyttää paremmin hyväksi. Tarmo-pelin jälkeen olemme tuhlanneet maalipaikkoja sutena", Kylmälä maalaili kielikuvia.

Muutaman helpomman ottelun jälkeen FC OPA:n loppukausi muodostuu todella kovista vastustajista. Seuraavana vastustajana olevalta Tervareilta ei irtoa sen enempää teetä kuin sympatiaakaan ja loppukauden ohjelmaan kuuluu kaikkien kärkijoukkueiden kohtaaminen. Myöskään vieraissa pelattavaa HauPa -ottelua ei voi läpihuutojutuksi laskea.

"Pelit muuttuvat tästä lähtien erilaisiksi. Samanlaiseen tuhlailuun ei ole enää varaa", Kylmälä muistutti lopuksi.

Su 19.08.2007, Heinäpää 4

FC OPA - FC Raahe 2-1 (1-0)
44. 1-0 Timo Heikkilä
62. 2-0 Timo Heikkilä