MUNAUSTEN MARATON, KÄMMIEN KARAVAANI

14.8.2007

Jussi Anttila viimeisteli Metron ainokaisen.
OsPa ahdistelee Metron maalia.
Rapatessa roiskuu.
Joonas Kauppinen luuti pakkina.

MetroStarsin viiden ottelun tappioton putki päättyi tylyllä tavalla Oulunsalossa. Metrolle aina vaikea OsPa pani kiilaa oululaisten nousuhaaveille viemällä pisteet maalein 3-1 (1-1).

Ottelusta muodostui melkoinen katastrofien ketju. Munaukset alkoivat jo iltapäivällä joukkueenjohdon epäonnistuttua paitavalinnassa, minkä vuoksi MetroStars pelasi ottelun liivit päällä.

Vaikeuksia näkyi myös tuomaripuolella, kun yhdeksi kolmikon jäseneksi määrätty oikeudenjakaja oli päättänyt lopettaa vihellysuransa ilmoittamatta siitä asettelijalle. Ottelu vietiinkin läpi kahdella tuomarilla, mikä ei voinut olla näkymättä mm. keskialueen vihellyksissä sekä erinäisissä epäselvissä paitsiotilanteissa.

Tuomarilinja oli muutenkin häilyvä, sillä tarpeettomia rappauksia ei laputettu pois. OsPa:lta kärrättiin maalivahti kentän laidalle ja MetroStars joutui tunnustamaan kylmäpussivarastonsa riittämättömäksi, kun Henri Hakasalo, Arto Käsmä, Jesse Kuusela ja Jussi Anttila pomppivat vuoronperään vaihtopenkille.

Usein puhutaan erotuomareiden tarpeettomasta roolin otosta, mutta tällä kertaa nuori, aloitteleva erotuomarikaksikko olisi voinut vaikuttaa enemmän pelin kulkuun ja käydä rohkeasti taskulla. Parin keltaisen jälkeen peli olisi voinut olla siistimpi ja helpommin tuomittavissa.

Näihin ongelmiin peli ei kuitenkaan ratkennut. Syy laihaan satoon löytyy helpoista henkilökohtaisista virheistä, joista OsPa rankaisi armotta, ja huonosta viimeistelystä. Kärjessä lähes koko ottelun viilettänyt Jussi Anttila onnistui kerran maalinteossa ja sai tukun muita tekopaikkoja, mutta vastustajan maalivahti tai huono tuuri esti lisäosumien synnyn.

Tässä tilanteessa olisi ollut vaihtoehtona käyttöä Markus Alajoelle, mutta munausten ketju sai informaatiokatkoksen myötä jatkoa ja nuori maaliahne kärkimies joutui jäämään keskustaan paistattelemaan päivää.

"Ottelu kulminoitui, kun meiltä potkittiin ensimmäisellä puoliajalla kaksi pelaajaa pelikyvyttömäksi", valmentaja Lauri Kauppinen tuskaili.

"Viimeinen puristus puuttui, kun vastustaja pystyi kierrättämään pelaajia, mutta meiltä ne loppuivat kesken."

Käsmä palasi vielä loukkaantuneista hetkeksi kentälle, mutta niin valmentaja kuin moni muukin näki etteivät tehot olleet enää tapissa.

"Käsmän liikkuminen ei ollut enää samalla tasolla kuin ennen loukkaantumista", totesi Kauppinen.

"Kaikki OsPa:n maalit olivat meidän karkeita puolustuspään henkilökohtaisia virheitä. Lahjoitimme voiton heille", Kauppinen sanoi mutta lohdutti epäonnisia jo ottelun päätyttyä. Kukaan ei ole täydellinen.

Tappion myötä OsPa nousi kolmanneksi ja MetroStars tippui haastajan asemaan seitsemänneksi. Viitosen kärki on kuitenkin ennätystasainen, sillä peräti kahdeksan joukkuetta mahtuu viiden pisteen sisään. Sarjataulukon seuraaminen on melko hankalaa, kun joukkueilla on pelattuna otteluita 14-18.

MetroStarsin tilanne nousun kannalta ei ole liian toivoton. Faktat ovat kuitenkin tunnustettava: Voittoja kaivataan ja apuja tarvitaan myös muilta. Näiltä osin taivas ei ole liian synkkä vielä, mutta kuuropilviä siellä kuitenkin pyörii.

Parina mielenkiintoisena tilastopalana mainittakoon, että FC OPA tai MetroStars ei ole koskaan OsPa:aa vielä voittanut. Kenties lähes tahrattomista nostalgiapaidoista olisi voinut olla apuakin, sillä kolmatta kertaa käytössä olleilla mustilla paidoilla ei nytkään voittoa otettu.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Ti 14.08.2007, Oulunsalon tn

OsPa - MetroStars 3-1 (1-1)
21. 0-1 Jussi Anttila