VAHVA MYÖTÄTUULI PURJEISSA

11.8.2007

Terävästi läpi ottelun pelannut Mika Koski harhautuspuuhissa.
Chijoke Festus avasi maalitilinsä FC OPA:ssa.
Papa Niang palkittiin FC OPA:n parhaana pelaajana.
Kommunikointia alakerrassa Mikko Mäkäräisen (vas) ja Janne Myllylän tapaan.

FC OPA:n historian ensimmäinen voitto FC Rio Grandesta irtosi loppujen lopuksi helpommin kuin aluksi luultiin. FC OPA:n voittoputki piteni neljän ottelun mittaiseksi koko joukkueen saumattoman yhteistyön turvin maalein 4-0 (1-0).

Varsinaista hätää FC OPA:lla ei ollut koko ottelun aikana, vaan pallo pysyi sinipaitojen hallussa nollasta lisäajalle saakka. Terävimpiä otteita ottelussa esitti kärkipari Mika Koski-Timo Heikkilä, joka piti vastustajan maalivahdin Mikko Salmensalon todella kiireisenä.

FC OPA:lla oli hyviä tilanteita jopa kymmeneenkin osumaan, mutta neljästä päästetystä huolimatta Salmensalo oli hyvässä vireessä ja piti FC Rio Grandea pystyssä sen, minkä kykeni.

Avausmaalia saatiin odottaa parikymmentä minuuttia. Sitä ennen omat maalipaikkansa olivat Heikkilän lisäksi Mikko Pietikäisellä ja Koskella, joka ei ylettynyt tyhjän maalin edessä kärkiparinsa syöttöön.

Ensimmäinen maali oli ulkomaalaisvahvistusten käsialaa. Papa Niang sai keskialueen laitaan syötön Juha-Matti Huoviselta ja puikkelehti usean vieraspelaajan ahdistellessa keskelle, josta oli helppo työ vapauttaa Chijoke Festus maalintekoon.

Enempää maaleja ei ensimmäisellä puoliajalla nähty, mutta mm. Heikkilä, Koski ja Niang pitivät huolen, että vastustajan maalivahti ei päässyt kylmenemään. Toisella puoliajalla FC Rio Grande tuntui vetäytyvän ryhmityksessään hiukan, mutta nopea maali sekoitti vierasjoukkueen pakkaa entisestään.

Kotijoukkueen parhaana palkittu Papa Niang oli esityön tekijänä myös toisessa maalissa. Tarkka läpisyöttö kolmen puolustajan läpi Mika Koskelle joka juoksi vastaan tulleen maalivahdin kiertäen maalintekoon. Timo Heikkilä teki tilanteessa vielä hyvän taustanousun varmistamaan mahdolliset paluupallot.

Kolmas maali syntyi, kun maalivahti Salmensalo ei saanut hyppysiinsä Toni Kuusiratin keskityspalloa. Tilanteessa oli pääpalloa hyvin tavoittelmassa Mika Koski, jonka puskuyrityksen seurauksena pallo pomppi vapaana olleelle Timo Heikkilälle. Hänen vetoonsa yritti kaksikin FC Rio Granden puolustajaa laittaa jalkaa väliin mutta tuloksetta.

Päivänsankarin leiman otsaansa saanut Niang pääsi maalintekijöidenkin listalle ottelun päätösosuman myötä. Ottelun tähtitrio oli tässäkin asialla. Timo Heikkilä vapautti Mika Kosken irti, joka ei yrittänytkään taas vastaan tulleen maalivahdin yli, vaan kevyesti sipautti pallon ulkosyrjällä Niangille.

"Ottelu ratkesi kokonaan ensimmäiseen maaliin. Kaikkia ei tarvinnut laittaa peliin", valmentaja Jyrki Kylmälä paistatteli kilpaa auringon kanssa.

"Melkoista kissa ja hiiri leikkiä tuo välillä oli", hän lohkaisi ottelusta.

Ratkaisuihin kykenevien ja luottamuksesta kiittäneiden pelaajien määrä sai valmentajan positiivisesti yllättyneeksi.

"Neljä maalia ja kaikille eri tekijä. Molemmat kärkimiehet ja kymppipaikan pelaaja onnistuivat. Aika hyvin!"

Jobinpostin laatikko sai tässäkin ottelussa lisää kirjeitä. Olli Rundgren jouduttiin vaihtamaan Janne Myllylään muutama minuutti ennen taukoa, kun puolustajan paikalla pelannut Rundgren tunsi vihlaisun polvessaan ja joutui jättämään kentän.

Papa Niangin nilkka muistutti kooltaan enemmän appelsiiniä kuin normaalia raajanjatketta, joten osumia on otettu. Molempien pelaajien pelikunto selviää myöhemmin viikolla.

Sarjataulukossa FC OPA nousi voitollaan jo neljänneksi. Kyttäysasemat paranivat entisestään, kun Tervarit pakotti FC Santa Clausin tasapeliin. Ero kärkeen on nyt seitsemän pistettä ja FC OPA:lla on yksi ottelu vähemmän pelattuna. Seuraavat vastustajat ovat OLS Akatemia ensi keskiviikkona ja FC Raahe ensi sunnuntaina.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

La 11.08.2007, Heinäpää 4

FC OPA - FC Rio Grande 4-0 (1-0)
20. 1-0 Chijoke Festus