MERSULLA MOOTTORITIELLÄ, MOSSELLA SORATIELLÄ

1.8.2007

Olli Rundgren avasi uransa FC OPA:ssa erinomaisesti.
Papa Niang hassutteli vastustajiaan.
Kalle Väisänen, 2 maalia.
Vaihtopenkki mietteliäänä.

Otsikko symbolisoi omalla karulla kielellään, kuinka paljon eroa - kuin Saharan helteillä ja Siperian pakkasilla - oli FC OPA:n ja Oulun Tarmon peliesityksissä illan Kolmosen ottelussa. Loppulukemat 9-0 (4-0) eivät jättäneet mitään jossittelun varaan, vaan kertovat ottelusta kaiken kertomisen arvoisen.

FC OPA:sta ei heikkoa lenkkiä löytynyt. Peli kulki mallikkaasti ja miehistö pani pallon tekemään töitä kiitettävällä tahdilla. Jos väkisellä edes jotain pientä miinusta haluaa hakea, yltyi FC OPA loppuhetkillä hyökkäämään välillä turhankin hanakasti ja OuTa saikin yhden hyvän läpiajon aikaiseksi alakerran oltua liian korkealla.

Kotijoukkueen palkintoraati löysi ottelun parhaaksi pelaajaksi kolme maalia viimeistelleen Timo Heikkilän. Vanhaa seuraansa kurittanut Heikkilä olikin melko kuumaa tavaraa kentällä, mutta yhtä hyvin pyttykerho olisi voinut palkintonsa antaa melkein kenelle tahansa pitempään esiintyneelle. Niin saumattoman hyvin peli kulki.

Heikkilän lisäksi maalien muodossa ottelussa onnistuivat Kalle Väisänen (2), Jari Heikkilä, Mika Koski ja Juho Sassi sekä rangaistuspotkusta Toni Kuusirati. Ensiesiintymisensä seurassa tehnyt Olli Rundgren oli tärkeä lenkki keskikentällä.

Tauolla eron ollessa neljä maalia FC OPA:n valmennusjohto määräsi käsijarrua päälle ja päätti säästellä joukkueen voimia sunnuntain koitokseen. Tämä näkyi jonkin verran otteissa toisen puoliajan alettua. Peli repesikin lopullisesti murskalukemiinsa vasta viimeisellä kymmenellä minuutilla, kun OuTa oli heittänyt pyyhkeen kehään.

Voimien säästely olikin viisasta taktiikkaa, sillä pisteiden arvoa ei maalien määrässä mitata. Ennen laskettua aikaa penkkikomennukselle joutuivat mm. Papa Niang ja Sami Hyvärinen, jotka saavat arvokkaita puhallushetkiä ennen KemPa:n kohtaamista viikonloppuna.

Jossittelu on aina mukavaa. Ottelun alkuvaiheissa Tarmon päädyssä oli tilanne, jossa Papa Niang oli karussa ja vastaan tullut maalivahti Jussi Seppänen kaatoi hänet rangaistusalueen ulkopuolella. Jos tilanne olisi tuomittu kuten olisi pitänyt - eli punaisella kortilla - olisi OuTa:sta saattanut ehkä löytyä enemmän taistelutahtoa yrittää loppuun asti.

"Tämä oli sitä, mitä parhaimmillamme pystymme pelaamaan. Ensimmäinen ehyt 90-minuuttinen tällä kaudella", iloitsi valmentaja Jyrki Kylmälä.

"Alussa emme olleet ihan valmiita. Tarmolla oli kuitenkin muutamia maalipaikkoja silloin."

"Nöyrä, määrätietoinen ja aktiivinen peliesitys", sanoi Kylmälä ja lähti pohtimaan KemPa:n kaatoon tarvittavia niksejä.

FC OPA nousi voitollaan Kolmosessa yhden pykälän ylös päin. Keskiviikon toisesta ottelusta kuului myös hyvää, kun aiemmin hiekkaa kokonaisen uimarannan edestä FC OPA:n rattaisiin heittänyt OLS Akatemia puristi sarjakakkosen TP-47/2:n tasapeliin.

Sarjapaikastaan taistelevan Akatemian pistesaalis tarkoittaa, että Kolmosesta on tulossa yhä enenevissä määrin FC Santa Clausin yksinjuoksua kärjessä. Tähän maratoniin FC OPA osallistuu vielä täysin rinnoin, vaikka joutuukin ottamaan ylimääräisen spurtin kohti kärkeä ja odottamaan apuja myös kilpaveljiltä.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Ke 01.08.2007, Heinäpää 4